مشکلات آب و فاضلاب در مسجدسلیمان؛ باز هم همان حکایت همیشگی …
مشکلات آب و فاضلاب در مسجدسلیمان؛ باز هم همان حکایت همیشگی …

شهر اولین ها// شهرستان مسجدسلیمان سالهاست که با مشکلات عدیده ای در حوزه فاضلاب شهری مواجه بوده و شهروندان بسیاری از این موضوع رنج می برند. علاوه بر این اتفاقات ماههای اخیر در حوزه آب نیز موجب شده تا زیرساخت های یکی از مهمترین مقوله های زندگی شهری تحت الشعاع قرار گیرد. به گزارش شهر […]

شهر اولین ها// شهرستان مسجدسلیمان سالهاست که با مشکلات عدیده ای در حوزه فاضلاب شهری مواجه بوده و شهروندان بسیاری از این موضوع رنج می برند. علاوه بر این اتفاقات ماههای اخیر در حوزه آب نیز موجب شده تا زیرساخت های یکی از مهمترین مقوله های زندگی شهری تحت الشعاع قرار گیرد.

به گزارش شهر اولین ها، شهروندان مسجدسلیمان سالهاست با مشکلات حوزه آب و فاضلاب دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که بارها از طریق اصحاب رسانه منتشر شده اند، اما گویا مشکلات این حوزه همچنان ادامه دارد. اواخر پاییز سال گذشته حسن رضایی مجری طرح های آب و فاضلاب مسجدسلیمان در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: انتظار دارم اهالی رسانه عملکرد ما را همیشه مورد ارزیابی قرار دهند و اگر کوتاهی مشاهده کردند به ما گوشزد کنند. از اینرو امیدواریم تا ضمن توجه بیشتر مجری طرح آب و فاضلاب شهرستان به آنچه تاکنون رسانه ها در خصوص مشکلات این حوزه منتشر نموده اند، راهکارهای اجرایی مناسبی را در کوتاهترین زمان ممکن عملی نمایند.

کدام مناطق مسجدسلیمان از آب ۲۴ ساعته برخوردار هستند؟

حدود ۳۰ ماه پیش بود که شریف پور مدیر وقت امور آبفای مسجدسلیمان از برخورداری بیش از ۷۰ درصد مشترکان مسجدسلیمان از نعمت آب شرب پایدار و سالم در طول شبانه روز خبر داد. این در حالیست که در شرایط فعلی شواهد از عدم تحقق این موضوع در بسیاری از محلات و مناطق مسجدسلیمان حکایت می کند. وی گفت :شبکه قدیم به علت فرسودگی، توان تحمل فشار آب را در طول ۲۴ ساعت شبانه روز ندارد و به همین خاطر آب مورد نیاز حدود ۳۰ درصد از مناطق مسجدسلیمان مقطعی و به صورت ساعتی تامین می شود که در تلاش هستیم با اجرای هر چه سریعتر طرح جامع و جایگزینی شبکه، امکان دسترسی همه شهروندان مسجدسلیمانی به آب شرب سالم و بهداشتی را در تمام طول شبانه روز فراهم آوریم.

با این حال و در شرایط فعلی که دمای هوا در مسجدسلیمان به بیش از ۴۰ و حتی ۵۰ درجه می رسد مشخص نیست که امورات روزمره شهروندانی که آب مورد نیازشان از طریق مخزن های آبی که در معرض آفتاب قرار داشته تأمین می گردد، چگونه انجام می شود…!؟ کاهش فشار آب در برخی محلات که رشد آپارتمان ها و مجتمع مسکونی را شاهد بوده ایم نیز موجب گردیده تا برخی شهروندان برای ذخیر] آب مخازن از پمپ استفاده کنند.

علاوه بر این مصاحبه چندماه پیش استاندار خوزستان در خصوص آب شرب مردم مسجدسلیمان ادعای مدیر وقت آبفای شهرستان را نفی می کند. استاندار خوزستان گفته بود : با وجود هزینه شدن میلیاردها ریال برای آب شرب مسجدسلیمان، مردم این شهر تنها ۲ ساعت در شبانه روز از آب شرب برخوردار هستند، و معلوم نیست پیش تر چه وضعیتی در این شهر وجود داشته است.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: هزینه ها در خصوص آب شرب بر کیفیت و کمیت آب شهر مسجدسلیمان تاثیر نداشته، در حالی که پولی که از بیت ‌المال خرج می‌ شود باید بهره ‌وری داشته و مردم اثربخشی آن را به صورت کیفی و کمی ببینند.

از طرفی دیگر و بنا به اعلام روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان در فازهای بعدی دیگر مناطق مسجدسلیمان در قالب پروژه‌های پیش‌بینی شده با اعتباری در حدود ۹۰ میلیارد تومان طی ۳ سال آینده آبرسانی خواهند شد.

مشکلات در نحوه اجرای طرح آبرسانی و نارضایی مردم 

طولانی شدن اصلاح شبکه آب و اختلال شدید در تردد خودروها که همراه با مسدود شدن جاده مواصلاتی کاروانسرا از مسیر نمره چهل تا چهار بهداری به دلیل حفاری اصلاح شبکه آب ایجاد شده بود اعتراضات گسترده و شدید مردم منطقه را به همراه داشته بود. علاوه بر این موضوع روباز بودن مخازن آب مناطق متعدد مسجدسلیمان نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه آب در شهرستان به شمار می رود که رضایی در ارتباط با مخازن آب گفت: مخازن شهر شامل مخازن فلزی و بتنی چشمه علی، تنگ مو، بی بی یان، چال کنار، پشت برج، مرادآباد، نفتون و نمره ۶ می باشند که قرار است همه مخازن بهسازی و مسقف شوند البته بعضی از این مخازن نیز جمع آوری خواهند شد. با این حال به نظر می رسد که تاکنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته و احتمال آلودگی آب شرب مصرفی شهروندان در مسجدسلیمان همچنان وجود دارد.

فرسودگی و ترکیدگی لوله های آب رسانی و ورود گل و لای به داخل آب آشامیدنی از جمله معضلات عمده و حیاتی شهرستان در شرایط فعلی به شمار می رود و به نوعی باید گفت که چشم لوله های آب شرب آشامیدنی شهر در انتظار رسیدگی مسئولین ترکید…!؟ با توجه به وضعیت فعلی و بحرانی آب در کشور و به ویژه در خوزستان ، هدر رفت آب امری ناگوار در این زمینه محسوب می شود .هدررفت در معابر و نازیبایی چهره شهری سبب بروز بیماری نیز می شود و همچنین به پناهگاهی برای حیوانات موزی تبدیل می شود.علاوه بر این تخریب و فرسودگی پوشش آسفالت معابر و زیرسازی آن که طی نشست آب و سرریز آن بر روی آسفالت رخ می دهد از دیگر آسیب های هدررفت آب بشمار می رود. از اینرو رسیدگی به این موضوع مهم نیز بایستی در اولویت ها کاری اداره آبفا شهرستان قرار گیرد.

اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان؛ شاید وقتی دیگر…

شبکه قدیمی و سنتی جمع آوری فاضلاب در مسجدسلیمان سالهاست که مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد نموده و پیگیری های زیادی نیز در خصوص در رفع مشکلات این حوزه صورت گرفته اما همچنان مردم شهرستان از این مسأله رنج می برند.از جمله نشت فاضلاب روبروی مدرسه پردیس در منطقه نمره چهل و بسیاری مناطق دیگر که علیرغم پیگیری اهالی محل همچنان بی نتیجه باقی مانده است.

اگر چه در سال ۹۳ طرح شبکه انتقال و جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان آغاز شد و  حدود ۱ هزار و ۶۹۱ متر شبکه انتقال و جمع آوری مدرن فاضلاب در مسجدسلیمان اجرا شده است. رضایی مجری طرح فاضلاب مسجدسلیمان نیز با ذکر این نکته که شهر مسجدسلیمان هیچگونه شبکه فاضلاب ندارد و فاضلاب این شهر از طریق مسیل ها دفع می شود،گفته بود : با پیگیریهای بعمل آمده توسط نماینده مجلس ، فرماندار و مدیرعامل آبفا ردیف اعتباری جداگانه ایی برای اجرای طرح فاضلاب مسجدسلیمان در نظر گرفته شد که متاسفانه تاکنون اعتباری از این محل تخصیص داده نشده و هرچه تا این لحظه هزینه شده از محل اعتبارات جاری شرکت آبفا بوده است.

با این حال روند اجرایی پروژه مذکور  بنا به دلایلی متوقف شد و هنوز از آغاز مجدد آن یا شروع پروژه ای با شرایط مشابه اطلاعی در دست نیست. هرچند که فرماندار مسجدسلیمان خردادماه سال گذشته با اشاره به پیگیری برای حل مشکلات فاضلاب این شهرستان، گفت: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته‌شده دولت برای حل مشکلات فاضلاب مسجدسلیمان امیدواریم از یک یا دو ماه آینده روند حل مشکلات و اجرای پروژه‌ها در مسجدسلیمان آغاز شود.

وی افزود: در گذشته مسجدسلیمان جزو ۱۶ شهری که قرار بود طرح فاضلاب در آن‌ها اجرایی شود، نبود که با پیگیری‌های استاندار و نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، مسجدسلیمان نیز به ۱۶ شهر دیگر استان برای اجرای طرح فاضلاب اضافه شد.گورویی تصریح کرد: نقاط بحرانی در بحث فاضلاب مسجدسلیمان وجود دارد که با توجه به صحبت‌های انجام‌شده با شرکت آب و فاضلاب استان و توافقات صورت‌گرفته، قرار است تا این نقاط خارج از نوبت و به صورت ویژه و هرچه سریع‌تر رسیدگی شوند.

علیرغم این سایت خبری شهر اولین ها پیشتر به بررسی مشکلات موجود شبکه فاضلاب شهرستان در مطلبی با عنوانلزوم رویکرد جدید به معضل فاضلاب شهرستان مسجدسلیمان”اشاره نموده که حداقل انتظار می رفت تا با نگاهی جدی تر به مشکلات فاضلاب مسجدسلیمان پرداخته شود.

با تمام این تفاسیر و آنچه گفته شد، وضعیت کنونی آب و فاضلاب در مسجدسلیمان با مسائل و مشکلات ریز و درشتی همراه بوده که امیدواریم با وجود آگاهی متولیان امر و مسئولین ذیربط از این چالش ها، درصدد بررسی راهکارهای عملی و اجرایی نمودن آن ها باشند.