نامدارترین بانوی گلف ایران در آسیا:در صورت تأمین امکانات و بسترسازی محیطی، گلف متحول تر خواهد شد
نامدارترین بانوی گلف ایران در آسیا:در صورت تأمین امکانات و بسترسازی محیطی، گلف متحول تر خواهد شد

سایت خبری شهر اولین ها//ورزش گلف در ایران سابقه چندان درخشانی ندارد؛ چه در بخش آقایان، چه در بخش بانوان.فیروزه زمانی تنها بانوی ایرانی است که در این رشته توانسته دو کاپ را مال خود کند اما به دلایلی نامعلوم از این ورزش کنار گذاشته شدتا فدراسیون نشین ها بتوانند راحت‌تر مدال نگیرند! به گزارش […]

سایت خبری شهر اولین ها//ورزش گلف در ایران سابقه چندان درخشانی ندارد؛ چه در بخش آقایان، چه در بخش بانوان.فیروزه زمانی تنها بانوی ایرانی است که در این رشته توانسته دو کاپ را مال خود کند اما به دلایلی نامعلوم از این ورزش کنار گذاشته شدتا فدراسیون نشین ها بتوانند راحت‌تر مدال نگیرند!

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، از 9 سال پیش تا امروز، بانوان گلف ایران هیچ کاپی کسب نکرده‌اند.او را با این همه توان و استعداد خدادادی اش شاید در هر کشور دیگری جز ایران بود بر سر می نهادند اما چه کنیم در ایران زندگی می کنیم!البته این روزها خود را مهیای بازگشت کرده است.
فیروزه محمد زمانی می‌گوید حتی اردوهای اروپایی هم باعث نشده آنها بتوانند یکی از کاپ های او را تکرار کنند.او پس از سالها هنوز هم به عنوان افتخار گلف بانوان بوده و اینکه بهترین گزینه برای تصدی سر مربیگری در یکی از رده های سنی تیم ملی ایران است.صحبت‌های این بانوی گلف کشورمان را با ورزش سه می خوانید.

*کمی از گلف ایران بگویید و اینکه شما چند کاپ در مسابقات آسیایی کسب کرده اید.

گلف ورزش مفرحی است که در سنین مختلف قابل اجراست. از نونهال تا کهن سال می‌توانند این ورزش را انجام دهند اما برای مسابقات حرفه‌ای معمولا از سنین 20 تا 35-6 سال استفاده می‌کنند. این ورزش قبل از انقلاب هم در ایران وجود داشت، بعد از انقلاب هم به کار خود ادامه داد ولی کاپی نتوانستیم کسب کنیم. من هم 2 کاپ گرفته‌ام. یکی در پاکستان و یکی هم مسابقات آسیایی هندوستان. قبل از من و بعد از من کسی نتوانسته کاپی کسب کند.

*شما به عنوان یک بانوی گلف‌باز که سال‌ها در این رشته فعالیت کردید و موفقیت‌های بسیاری هم برای تیم ملی کسب کرده‌اید، الان وضعیت خانم‌ها در این رشته ورزشی را چگونه می‌دانید؟ آیا به جایی که باید رسیده‌اند؟
فکر می‌کنم رعایت عدالت بین خانم‌ها و آقایان ورزشکار باعث می‌شود بانوان انگیزه‌ای چند برابر برای اثبات توانایی‌های خود داشته باشند. در واقع آنها نه‌تنها در رشته تخصصی من، بلکه در تمامی رشته‌ها به دلیل این‌که بخواهند خودشان را به اثبات برسانند مجبورند بیشتر از آقایان تلاش کنند.

*امکاناتی که برای گلف‌بازان در سطح کشور فراهم شده را در مقایسه با سطح جهانی آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه قوانینی که در گلف ایران اجرا می‌شود به هیچ وجه متناسب با قوانین جهانی نیست. ما در کشورمان اصلا زمین گلف استاندارد نداریم و زمین‌هایی که در اختیار ورزشکاران گذاشته‌اند از نظر متراژ و چمن اصلا مناسب نیست. فدراسیون باید تلاش کند زمین‌های تمرین را افزایش دهد تا ورزشکاران بتوانند در سطح جهانی به تمرینات خود ادامه دهند و در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.اما؛وقتی هنوز مسولان و اکثر افرادی که در گلف کاره ای هستند و حتی خود به ظاهر بازیکنان این ورزش را در حد گلف نمی شناسند و از رفتارهای شان معلوم است که چقدر دلسوز این ورزش هستند!!آنها گلف را در حد گلف باید بشناسند.برای موفقیت در گلف و پیشرفت هر چه بهتر علاقه‌مندان در این رشته ورزشی، نیازمند آموزش‌های پایه‌ای هستیم.

 *به نظر شما وزارت ورزش به عنوان یک نهاد ورزشی چه زیرساخت‌ها و راهکارهایی را باید برای ترویج و جذب مخاطبان به این رشته در سطح همگانی فراهم کند؟

ببینید باید ارتباطات قوی‌ باشد و این امر در تامین نیازهای اساسی فدراسیون ازجمله تامین لوازم، کمک زیادی می‌کند به طوری که حتی برای جذب اسپانسر هم گام‌های خوبی برداشته می‌شود.می گویند تاسیس آکادمی گلف رادر برنامه دارند.البته سوال مهم من این است، چه کسانی می خواهند آکادمی گلف راه بیاندازند و گلف رو توسعه بدهند.متاسفانه کسانی که در راس امور قرار دارند می بایست اول خودشان الفبای این
ورزش را فرابگیرند واگرتوانستند در کلاس این ورزش قرار بگیرند بعد به فکر توسعه این ورزش باشند.ببینیداصل مطلب این است، بعضا دیده می شود کس یا کسانی هستند که اصلا ارزش های مثبت گلف را نمی دانند.

*آیا فضا و امکانات در استانها ی کشور مهیا شده است که این رشته گسترش یابد؟  

در صورت تامین امکانات و بسترسازی محیطی، گلف متحول تر خواهد شد، و در گوشه ای از کشورمان استعداد های نهفته وجود دارد که در این زمینه نیز دلسوزان واقعی آستین بالا بزنند و چهره های مستعد را کشف و تقویت کنند. اولین زمین گلف حدود 90 سال پیش در مسجد سلیمان استان خوزستان ایجاد شد ودر حال حاضر تنها یک زمین گلف چمن تقریبا استاندارد در کشور داریم. البته علاوه بر این چند زمین خاکی در استانها یی همچون اصفهان، تبریز، مشهدو خوزستان وجود دارد.البته توجه به راهبردهای اصلی، تقویت زیر ساختها، استفاده از ظرفیت های موجود بخش های خصوصی، شناساندن گلف وتقویت رسانه ای آن، توجه به بخش بانوان، تقویت منابع مالی،توجه به بخش  آموزش و استعداد یابی، استفاده از حامیان مالی قوی، تقویت مسائل و جایگاه بین المللی و ارتقا رنکینگ جهانی و آسیایی و گرفتن کرسی های بین المللی نکته های مهمی هست که می بایست متوليان فدراسیون آنها را مدنظر قرار دهند.گلف اگر می‌خواهد از شرایط نامناسب کنونی در‌کسب نتیجه گیری رهایی یابد، رییس فدراسیون می‌توانند با یک برنامه ریزی‌های دقیق و حساب شده و استفاده از ظرفیت‌های موجود در گلف روزهای موفقی را رقم بزند.

*آیاخیلی‌ها به‌خاطر ژست گلف به سراغ آن می‌روند؟

در همه‌جای دنیا همین است. لیست اسامی‌آدم‌های مهم و پولداری که گلف بازی می‌کنند، لباس‌ها و دستکش‌های سفید و تمیز، ژست‌های جنتلمنانه و….. عوامل وسوسه انگیزی هستند برای آدم‌هایی‌که می‌خواهند کلاس ظاهری‌شان را تقویت کنند. در ایران خیلی‌ها هستند که به خاطر ظاهر این ورزش به آن وارد می‌شوند و می‌خواهند که با آن کلاس بگذارند، اما گلفر واقعی کسی است که به‌خاطر عشق به این رشته
وارد آن می‌شود نه ژست آن.

*نقش رسانه‌ها در این زمینه چگونه وی بینید؟

طبیعی است که در این زمینه نقش رسانه‌ها را هم نباید نادیده گرفت، چراکه آنها نقش ویژه و کلیدی برای ما در ارتباط با این موضوع دارند.

*حرف خاصی اگر باقی مانده.

عده‌ای دوست دارند ورزشکاران تو سری خور باشند و هر چه گفتند بگوید چشم اما این را بدانند کسی که تو سری خور باشد نمی‌تواند قهرمان شود.