تیراندازی در همایش نوروزی آسماری دو مجروح بر جای گذاشت… + تصاویر
تیراندازی در همایش نوروزی آسماری دو مجروح بر جای گذاشت… + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها//چند سالی است که همایش های فرهنگی در ایام تعطیلات نوروز توسط طوایف مختلف بختیاری به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان و روستاهای حومه برگزار می شود .این همایش ها که با هدف ترویج فرهنگ زندگی و آداب و رسوم مردم بختیاری  برگزار می شود علاوه بر استقبال مردم لر و بختیاری مورد […]

سایت خبری شهر اولین ها//چند سالی است که همایش های فرهنگی در ایام تعطیلات نوروز توسط طوایف مختلف بختیاری به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان و روستاهای حومه برگزار می شود .این همایش ها که با هدف ترویج فرهنگ زندگی و آداب و رسوم مردم بختیاری  برگزار می شود علاوه بر استقبال مردم لر و بختیاری مورد استقبال و توجه میهمانان نوروی نیز قرار گرفته است .

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، امسال نیز در یک هفته ابتدایی تعطیلات نوروزی جشن ها و همایش های متعددی توسط طوایف مختلف در منطقه برگزار که مورد استقبال مردم و میهمانان نوروزی قرار گرفت .

از جمله این همایش ها که هر ساله برگزار می شود  همایش فرهنگی قوم لر در منطقه آسماری است که به نوعی متعلق به هیچ طایفه خاصی نیست  و به صورت عمومی برای قوم لر و بختیاری برگزار می شود و علاوه بر طوایف مختلف لر و بختیاری میهمانان نوروزی بسیاری از این همایش و گردهمایی کاملا فرهنگی استقبال می کنند .

همایش آسماری ششم فروردین ۱۳۹۵ در ششمین سال متوالی خود در دامان کوه آسماری (شهر گلگیر)  با اجرای هنرمندان  لر  و بختیاری برگزار گردید و طبق روال تعیین شده این جشنواره برای برگزاری کامل این همایش  به صورت فرهنگی تلاش شد .

 متاسفانه در پایان همایش امسال  بدلیل اقدام غیر فرهنگی برخی افراد  حادثه تلخی بوقوع پیوست  و لحظات شاد  حاضرین در این همایش را به تلخ کامی تبدیل کرد .  در اواخر همایش امسال بدلیل تیراندازی  فرد یا افرادی متاسفانه دو تن از بستگان فرماندار مسجدسلیمان از جمله دختر بچه  ۸ ساله وی  به شدت زخمی  و به بیمارستان اعزام شدند .

 

 علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسلیمان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت : خوشبختانه  خطر خاصی سلامتی این دو عزیز را تهدید نمی کند .

وی افزود : برگزاری این  همایش ها و مراسم های فرهنگی می تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ مردم بختیاری داشته باشد  اما متاسفانه برخی اوقات  عده ای با انجام رفتارهای ناصحیح و  بی احتیاطی شادی مردم را  تلخ می کنند .

 علیرضا احمد پور دبیر برگزاری همایش فرهنگی آسماری نیز ضمن ابراز ناراحتی از وقوع این حادثه به خبرنگار ما می گوید :  همانطور که از اسم  این همایش پیداست  هدف  برگزاری همایش تنها فرهنگی است و سعی شده  در ایامی برگزار می شود که مردم  به طبیعت بیایند و  تفریح  سالمی داشته باشند و در این هنگام  وقتی که خوراک فرهنگی مناسبی هم برای مردم ارائه شود   قطعا اعتبار این همایش ها دوچندان خواهد شد  .

وی افزود :  این تفریح در یک  چارچوب اخلاقی برگزار می شود و سعی ما بر این است تا تمام مولفه های فرهنگی در برگزاری این همایش رعایت شود  اما  متاسفانه برخی دوستان این همایش ها را با فضای شکار و نظامی اشتباه می گیرند .

احمدپور  ادامه داد :  تفنگ ریشه  تاریخی دفاع از خانواده , عشایر و سرزمین را برای مردم بختیاری   دارد که این سابقه تاریخی برای همه ما قابل احترام است   اما استفاده از سلاح   در چنین همایش های فرهنگی قطعا جایگاهی ندارد  .

دبیر برگزاری همایش آسماری با بیان اینکه  استفاده از سلاح در همایش فرهنگی قابل توجیه نبوده و با فضای فرهنگی همایش همخوانی ندارد  تصریح کرد  : پیش از برگزاری همایش پیام ها و تاکیدات بسیاری داشتیم که شرکت کنندگان در این همایش فرهنگی از آوردن هرگونه سلاح خودداری کنند .

وی عنوان داشت : خوشبختانه  این حادثه  بخیر گذشت اما قطعا در آینده تمهیدات و مخالفت جدی با این موضوع خواهیم داشت و از همتباران عزیز می خواهیم بجای آوردن سلاح , مقالات فرهنگی , پیشنهاد برای هرچه بهتر برگزاری همایش  و گل و درخت همراه خود به آسماری بیاورند  تا طبیعت این منطقه احیا شود .

به گزارش آسماری , مسئله استفاده از سلاح های مجاز و غیر مجاز در مراسم های عمومی مانند عروسی ,فاتحه خوانی و همایش های نوروزی که طی چند سال اخیر بارها موجب زخمی شدن و مرگ عزیزان بی گناهمان می شود تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و امید است متولیان امر برای پیشگیری از تکرار چنین حوادث ناگواری تمهیدات و تصمیمات جدی اتخاذ کنند تا امنیت  به محافل   عمومی غم و شادی مردم بازگردد ./آسماری