نرخ بیکاری در خوزستان چند درصد کاهش یافته است؟
نرخ بیکاری در خوزستان چند درصد کاهش یافته است؟

سایت خبری شهر اولین ها// چرا استانی همچون خوزستان با بیشترین میزان نفت و پلایشگاه در کشور، کارخانه های متعدد صنعتی، فولاد، لوله سازی، رتبه نخست تولید گندم، ظرفیت عظیم کشاورزی و صدها فرصت شغلی دیگر باید جوانانش همیشه دغدغه کار و شغل مناسب را داشته باشند. بیکاری کلمه ی نه چندان خوشایندیست که در […]

سایت خبری شهر اولین ها// چرا استانی همچون خوزستان با بیشترین میزان نفت و پلایشگاه در کشور، کارخانه های متعدد صنعتی، فولاد، لوله سازی، رتبه نخست تولید گندم، ظرفیت عظیم کشاورزی و صدها فرصت شغلی دیگر باید جوانانش همیشه دغدغه کار و شغل مناسب را داشته باشند.

بیکاری کلمه ی نه چندان خوشایندیست که در طول روز بارها از تلویزیون، رادیو، خبرگزاری ها، مسئولین و یا حتی از زبان خانواده هایی که با این موضوع درگیر هستند می شنویم.
بیکاری بددردیست، را هم از زبان جوانان ایرانی پس از اتمام تحصیل و خدمت سربازی، مکرر شنیده ایم، که بعضاً مثل یک انسان دست و پا بسته بازتاب اثرات این معضل را بر زندگی خود مشاهده می کنند. البته می توان گفت، این بیکاری لامروّت بازیگر نقش اول طلاق در کشور نیز هم بوده و هست.

دکتر حسن روحانی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از اولویت هایش را کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد. اما بررسی آمارها نشان از عدم موفقیت دولت در تحقق این وعده ی انتخاباتی دارد.

مرکز آمار ایران چندی پیش آخرین نرخ بیکاری در تمام استانهای کشور به تفکیک دو رده سنی ۱۵ تا ۲۴ و ۱۵ تا ۲۹ سال آقایان و خانم ها منتشر کرده است.

در این آمار که نرخ های بالایی مانند ۵۵ درصد در برخی استانها به چشم می خورد، استان خوزستان نیز نرخ ۲۶٫۸ درصد در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۱٫۵ درصد در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال برای آقایان،  ۵۵٫۴ درصد در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و ۴۵٫۹ درصد برای خانم ها را تجربه می کند.

یکی از نکات قابل توجه در این آمار، نرخ بسیار بالای بیکاری میان قشر جوان خانم در بازه سنی ۱۵ الی ۲۴ سال با ۵۵٫۴ درصد است که نشان از بی توجهی به این قشر آماده به کار و با نشاط دارد.

بیکاری در استان‌های مختلف حاکی از وضعیت بحرانی در کشور است به ‌نحوی که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله در استان خوزستان در تابستان ۹۴ به ۲۶٫۸ درصد و در مورد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله به ۲۱٫۵ درصد رسیده است.

بیکاری در خوزستان

در این میان سوالی که همیشه ذهن هموطنان عزیزمان را در اقصی نقاط کشور به خود مشغول کرده، این است که چرا استانی همچون خوزستان با بیشترین میزان نفت و پلایشگاه در کشور، کارخانه های متعدد صنعتی، فولاد، لوله سازی، رتبه نخست تولید گندم، ظرفیت عظیم کشاورزی و صدها فرصت شغلی دیگر باید جوانانش همیشه دغدغه کار و شغل مناسب را داشته باشند.

معادله پیچیده؟

طبق اظهارات هوشمند صفایی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مبنی بر عدم وجود نیروی متخصص کار در استان که یکی از موارد بیکاری و ورود غیربومی ها به خوزستان می باشد، به وی توصیه می شود با یک نیاز سنجی ساده، تعامل با دانشگاهها، مراکز فنی حرفه ایی و دیگر دستگاهها، برنامه ریزی مدون و اجرایی، پیگیری باجدیت و… می توان این نقیصه را برطرف نمود. همچنین باتوجه به مصاحبه های متعدد وی در رسانه های مختلف، تاکنون از افق برنامه های این اداره برای کاهش آمار بیکاری استان زمانی تقریبی هم مطرح نشده، که خود جای سوال دارد و انتظار می رود این مهم را عنقریب از سوی این مدیر مشاهده نمائیم و شاهد کاهش روز افزون بیکاران در استان زرخیز خوزستان باشیم.

هماخوزستان