مروری بر عملکرد نفت مسجدسلیمان در نیم فصل اول لیگ آزادگان
مروری بر عملکرد نفت مسجدسلیمان در نیم فصل اول لیگ آزادگان

سایت خبری شهر اولین ها// رضا آدم پیرا:تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان نیم فصل رقابتهای لیگ دسته اول را با عنوان نهمی به پایان رساند. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان که سال گذشته از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرده بود، نیم فصل رقابتهای لیگ دسته اول فوتبال […]

سایت خبری شهر اولین ها// رضا آدم پیرا:تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان نیم فصل رقابتهای لیگ دسته اول را با عنوان نهمی به پایان رساند.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان که سال گذشته از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرده بود، نیم فصل رقابتهای لیگ دسته اول فوتبال کشور را با کسب ۲۶ امتیاز و کسب عنوان نهمی به پایان رساند. عنوانی که اگر چه زیبنده این تیم جنوبی از مهد فوتبال ایران نیست، اما اگر به اتفاقات ریز و درشت این تیم نگاهی بیاندازیم متوجه قرار گرفتن این تیم در این رده خواهیم شد. با هم نگاهی به عملکرد این تیم در بیست بازی و مشکلاتی که این تیم با آن دست و پنجه نرم میکند میاندازیم.

خط حمله: بی آزار بی آزار

این تیم بازدن بیست گل در بیست بازی آمار قابل قبولی در خط حمله ثبت کرده است، میانگین یک گل در هر بازی نشان از بازیهای پرگل این تیم در امسال دارد. بیست گلی که سهم خط حمله این تیم در آنها فقط یک گل است گلی که تنها سید سجاد موسوی یازیکن جوان و بومی این تیم در هفته بیستم و پایانی مقابل آلومینیوم اراک زد. سهمی بسیار کم که نشان از ناتوانی خط حمله این تیم در به ثمر رساندن گل دارد. خط حمله ای که بازیکنانی همچون مجتبی زارعی، میلاد داوودی، پژمان شاه پری، کیومرثی و… را در خود میبیند و قطعا در ادامه بازیها نیاز به ترمیم دارد.

خط هافبک: نقطه قوت

بی شک نقطه قوت این تیم را باید در خط هافبک این تیم بدانیم. بازیکنانی که در واقع فرزاد حافظی باید مدیون بازیهای خوب آنها باشد چرا که بسیاری از گلهای این تیم را به ثمر رسانده اند. یکی از شاخص ترین آنها فرشید علیزاده با تجربه است که بازدن هشت گل و قرار گیری در رده سوم گلزنان این لیگ سهم بسزایی در کسب امتیازات این تیم داشته است. احسان الوان زاده،ستار دراجی،مصطفی شکری، احمد داوودی و بهرام احمدی از بازیکنان موفق این تیم در خط هافبک هستند.

خط دفاع: آمار غیر قابل قبول

خط دفاعی این تیم با خوردن بیست و یک گل در بیست بازی و میانگین ۱٫۰۵ گل در هر بازی آمار قابل قبولی برای خود ثبت نکرده اند. خط دفاعی که در آن سه بازیکن این تیم به نامهای حمزه حدادی به عنوان کاپیتان، کیومرث چراغی  و حامد محمودی که در لیگ برتر با این تیم حضور داشتند نیز قرار دارد. خط دفاعی که با وجود این بازیکنان و همچنین محمد خان احمدی، خیرالله ویسی ارا،علی جهانگیری، ابراهیم فلاح، شایان کارگر و اتابک نمازی قطعا توانایی بسیار بالای دارند و میتوانند در نیم فصل دوم یکی از نقاط قوت این تیم باشند.

سقوط به لیگ دسته اول، انتخاب سرمربی

تیم فوتبال نفت پس از آنکه نتوانست خود را در لیگ برتر کشور نگهدارد و به لیگ دسته اول سقوط کرد با مشکلات بسیاری روبرو شد. شاید مشکل اول این تیم کوچ اکثریت بازیکنان این تیم بود. حسین مالکی، حمید بوحمدان، محمود تیغ نورد، کیوان امرایی، رضا حیدری، رضا محمدی،میلاد زنیدپور، رضا درویشی و … نمونه ای از چند بازیکن مطرح این تیم بودند که پس از اتمام قراردادهایشان از این تیم جداشدند.

فرزاد حافظی که در ابتدای فصل به عنوان کمک مربی سیاوش بختیاری زاده با این تیم قراردادبسته بود، پس از جدایی بختیاری زاده و رفتن وی به تیم لیگ برتری استقلال اهواز به عنوان مرد اول نیمکت مسجدسلیمانی ها بر روی نیمکت نشست. حافظی در حالی سرمربی نفتیها شد که میدانست مشکلات زیادی بر سر راه او قرار دارد.

بی پولی، اردوی دیرهنگام ابتدای فصل

نفتیها در حالی شروع به تمرینات و تشکیل تیم خود کرده بودند که مدت زمان کوتاهی تا شروع مسابقات این فصل لیگ دسته اول مانده بود. در حالی که بسیاری از تیمها قراردادهایشان را با بازیکنان مورد نظر خود بسته بودند و خود را بر روی حضور در این فصل آماده میکردند، نفتیها تازه شروع به تمرین و تست گیری و انتخاب بازیکن کردند. شاید بزرگترین ضربه این فصل را نفتیها از روی بی پولی و شروع دیر هنگام خوردند، همین امر سبب شد که بدلیل از دست دادن بازیکنان سال پیش خود و کمبود بازیکنان با کیفیت در آن زمان کوتاه چندان در این امر موفق نباشند.

شروع مسابقات: محرومیت سه جلسه ای، تیم گل نزن

نفتیها مسابقات را با دو تساوی پیاپی مقابل آلومینیوم اراک و نفت آبادان و دو شکست پیاپی مقابل خونه به خونه بابل و پیکان تهران آغاز کردند نفتیها که در خانه از حمایت ده هزار نفری تماشاگران خود برخوردارند و هواداران بیشمار این تیم همیشه مثال زدنی هستند در سه بازی ابتدای فصل در خانه، بدلایل انضباطی و محرومیتی که از پارسال با آن همراه بود، تماشاگران خود را در اختیار نداشتند. و پس از لغو بازی این تیم مقابل پاس همدان بالاخره توانستند با زدن اولین گل در این فصل مس کرمان را در خانه با شکست بدرقه کنند و استارت خود را در هفته ششم مسابقات بزنند.

نفتی ها در هفته هفتم توانستند در یک بازی خارج از خانه تیم شهرداری اربیل را با نتیجه دو بر یک شکست دهند، نتیجه ای قابل قبول و امیدوار کننده، که با غیبت تیم داماش گیلان در هفته هشتم ادامه دار شد. اما با باخت مقابل فجر در لحظات پایانی در شیراز و تساوی مقابل ایرانجوان بوشهر در خانه و با تساوی مقابل گیتی پسند و شکست مقابل نساجی در هفته های یازدهم و دوازدهم با انتقادهایی نیز همراه شوند.

ادامه مسابقات: هفته تساویها

شاگردان حافظی پس از برد مقابل پارسه تهران در هفته سیزدهم در خانه و شکست مقابل ماشین سازی در هفته چهاردهم به ۴ تساوی پیاپی مقابل تیمهای مس رفسنجان، گل گهر سیرجان، آلومینیوم هرمزگان و خیبر خرم آباد رسیدند. تساویهایی که اگر در خارج از خانه بودند امیدوار کننده ولی اگر در داخل خانه اتفاق میافتادند برای این تیم نگران کننده بود.

نفتیها در دو هفته پایانی توانستند دو برد شیرین در خانه کسب کنند پیروزی یک بر صفر در هفته پایانی مقابل فولاد یزد و پیروزی رویایی سه بر دو مقابل آلومینیوم اراک در هفته اول دور برگشت، پیروزی که به فاصله چند روز قبل از آن به طور مشابه برای پاس در همدان مقابل این تیم اتفاق افتاده بود.

ترکیب متغییر در هر بازی

موضوعی که در بازیهای امسال نفت مسجدسلیمان کاملا مشهود است استفاده کادر فنی این تیم از بیشتر بازیکنان این تیم و داشتن ترکیبی شناور است، به گونه ای که نمیتوان هیچ پیش بینی از ترکیب این تیم در هر بازی داشت. ترکیبی که تا بدین جای بازیها حدود سی بازیکن را در خود جای داده است. از جوانان این تیم تا استفاده از دروازبان سوم. موضوعی که نه میتوان آنرا نقطه قوت دانست و نقطه ضعف، چرا که استفاده های متناوب از یک بازیکن شاید او را از شرایط مسابقه به دور کند و از طرفی انگیزه را در دیگر بازیکنان و جوانان این تیم بالا ببرد.

دیگر مشکلات:  مدیریتی، عدم استقبال تماشاگران،اعتصاب لیدرها

یکی از مشکلاتی که نفتی ها در ابتدای فصل تجربه کردند، مشکلات مدیریتی و دخالت مسوولان در امر فنی این تیم بود. انتخاب دیر هنگام مربیان این تیم یکی از این بی برنامگیها در این تیم بود.  دادن رضایت نامه به نوک حمله جوان این تیم رضا کرملاچعب کاپیتان تیم ملی جوانان،  موضوعی که  واکنش حافظی را نیز در پی داشت و از دخالت در کار وی انتقاد کرد. مشکلاتی که با  آمدن هدایت یزدی چهره فوتبالی شهر مسجدسلیمان و سرپرست سابق این تیم رنگ باخت.

شاید یکی از اساسی ترین مشکل نفتی ها را بایددر عدم استقبال تماشاگران این تیم در بازیهای خانگی دانست. هوادارانی که در بازیهای خانگی به ده هزار نفر میرسیدند و جو ورزشگاه را کاملا به سود این تیم میکردند.

ریشه این موضوع را بیشتر باید در سال قبل جست، زمانی که این تیم در لیگ برتر حضور داشت. حضوری که با عدم حمایت وزارت نفت و تفاوت قائل شدن این تیم، با نفت تهران همراه بود. موضوعی که بشدت نفتی ها را را آزار میاد. البته نباید از بازیها و نتایج این فصل این تیم هم صحبتی نکرد.

از دیگر مشکلات این تیم اعتصاب طولانی مدت لیدرهای این تیم است. لیدرهایی که در ۶ سال حضور این تیم در لیگ دسته اول و لیگ برتر نه تنها از نظر مالی تامین نشده اند و حقوق سالهای پیشین خود را دریافت نکرده اند،بلکه مورد بی مهری هایی نیز قرار گرفته اند. لیدرهای متعصبی که همراه تماشگران، ورزشگاه را به جهنمی برعلیه تیمها میکنند دست به اعتصاب زده اند و خواهان حق و حقوق شده اند. درخواستی معقول که مدیران این تیم میتوانند با کمی همکاری آن را رفع کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که تیم نفت مسجدسلیمان در فصل نقل وانتقالات و با بازیکن گیری و ترمیم تیم خود در دور برگشت چه خواهد کرد؟ همچنین با رفع مشکلات ریز و درشت خود آیا میتوان امیدوار به حضور ده هزار نفری تماشاگران این تیم در بازیهای خانگی باشیم؟