قوانین گلف ایران به هیچ وجه متناسب با قوانین جهانی نیست … !؟
قوانین گلف ایران به هیچ وجه متناسب با قوانین جهانی نیست … !؟

سایت خبری شهر اولین ها// فیروزه محمد زمانی، بانوی تاریخ ساز و قهرمان ایران است. او با شرکت در مسابقات بین المللی با اقتدار توانست دو بار قهرمان گلف آسیا شود  به همین دلیل از او به عنوان نخستین بانوی مدال آور ایران بعد از انقلاب اسلامی نیز یاد می شود. او پس از گذشت […]

سایت خبری شهر اولین ها// فیروزه محمد زمانی، بانوی تاریخ ساز و قهرمان ایران است. او با شرکت در مسابقات بین المللی با اقتدار توانست دو بار قهرمان گلف آسیا شود  به همین دلیل از او به عنوان نخستین بانوی مدال آور ایران بعد از انقلاب اسلامی نیز یاد می شود.

او پس از گذشت سال ها هنوز هم برای این سرزمین افتخار آفرینی می کند و به عنوان بانوی برجسته گلف بانوان ایران شناخته شده است. بنابراین با این ویژگی هایی که او دارد می توان زمانی را بهترین گزینه برای تصدی سرمربیگری تیم ملی دختران گلف باز در رده های مختلف سنی دانست. چراکه او دارای مدرک بین المللی مربی گری است و با توانایی هایی که دارد می تواند یک نسل جدید و قهرمان را برای تیم ملی به ارمغان بیاورد.

حال رسیدن به این مهم نیازمند آماده کردن بستر بازگشت او از سوی فدراسیون است چراکه تنها حمایت همه جانبه از طرف این نهاد می تواند در رشد و پرورش نسل جدید کشورمان نقش بسزایی داشته باشد.

از این رو پای صحبت های بانوی قهرمان کشورمان نشستیم تا نظر او را در مورد شرایط امروز گلف بانوان جویا شویم. متن این گفت و گو پیش روی شماست.

خانم محمدزمانی چه شد که سراغ گلف رفتید؟

وقتی در ژاپن بودم دوستانم گلف بازی می کردند و من در آن زمان تجربه ای از این بازی نداشتم به همین دلیل تلاش زیادی کردم که آنها این ورزش را ترک کنند ولی موفق نشدم. بنابراین مجبور شدم خودم سراغ گلف بروم و از همان زمان این بازی را شروع کردم و به نوعی علاقه مند به آن شدم بنابراین برای خودم مربی گرفتم و تمرین کردم. وقتی هم که به ایران آمدم این ورزش را پیگیری کردم و توانستم موفقیت های بسیاری را در این رشته برای خود و کشورم به ارمغان بیاورم.

شما به عنوان یک بانوی گلف باز که سال ها در این رشته فعالیت کردید و موفقیت های بسیاری هم برای تیم ملی کسب کرده اید، الان وضعیت خانم ها در این رشته ورزشی را چگونه می دانید؟ آیا به جایی که باید رسیده اند؟

فکر می کنم رعایت عدالت بین خانم ها و آقایان ورزشکار باعث می شود بانوان انگیزه ای چند برابر برای اثبات توانایی های خود داشته باشند. درواقع آنها نه تنها در رشته تخصصی من بلکه در تمامی رشته ها به دلیل اینکه بخواهند خودشان را به اثبات برسانند مجبورند بیشتر از آقایان تلاش کنند.

یعنی معتقدید عدالت لازم بین ورزشکاران زن و مرد برقرار نشده است؟

خوشبختانه امروز وزیر ورزش و جوانان تاکید ویژه ای بر رعایت عدالت بین ورزشکاران خانم و آقا دارد و این اتفاق خوشایندی است چرا که باعث می شود انگیزه بانوان برای ادامه رشته ورزشی خود بیشتر از قبل شود. درواقع خانم های ورزشکار حرفه ای علاقه زیادی به نشان دادن توانایی های خود در میادین ورزشی دارند و اجرای این طرح باعث می شود نتیجه بهتری بگیرند و پیشرفتشان هم بیشتر خواهد بود.

فکر می کنید تا به حال وزارت ورزش در این خصوص موفق بوده است؟

مطمئنا با مطرح شدن این موضوع خانم ها انرژی مضاعف می گیرند و نتیجه آن را حتی می توانیم در مسابقات و تمرین های آنها نیز ببینیم. امروزه دیگر نگاه ها نسبت به بانوان مثبت شده است و همین تغییر نگاه و دیدگاه ها در راس وزارت ورزش و جوانان یک فرصت و نقطه عطفی در دولت تدبیر و امید خواهد بود. وزیر ورزش و همکارانش می توانند با اجرای چنین طرح هایی هم موفقیت های ورزش بانوان را در مسابقات داخلی و خارجی هموارتر از گذشته کنند.

 

IMG-20151203-WA0019

 

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی وزارت ورزش مطرح شده است تخصیص اعتبارات یکسان میان بانوان و آقایان ورزشکار است . فکر می کنید این طرح عملی شود؟

اگر این اتفاق بیفتد و این فکر عملی شود، در بسیاری از موضوعات تغییرات خوبی را شاهد خواهیم بود. متاسفانه تا کنون تسهیلاتی که برای آقایان در نظر می گرفتند بیشتر از بانوان بود و همین اتفاق باعث می شد تفاوت های بسیاری هم در تصمیم گیری ها دیده شود. این اتفاق حتی در تعداد سفرهای برون مرزی، مسابقات بین المللی و اردوهای تدارکاتی که برای آقایان درنظر گرفته می شد هم کاملا محسوس بود ولی اگر این طرح عملی شود از این پس خانم ها هم می توانند به همان نسبت از امکانات بر خوردار شوند و در این شرایط برتری خود را نشان دهند.

شما مدتی در زمینه گلف فعالیت کردید و به خوبی با مشکلات بانوان ورزشکار آشنا هستید همانطور که می دانید اصلی ترین مشکل خانم ها در تمامی رشته های ورزشی  نبود اسپانسر برای حمایت از آنها در میادین مختلف ورزشی است. برای حل این موضوع چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

بله همانطور که گفتید امروزه نبود اسپانسر در بسیاری از رشته های ورزشی خانم ها و آقایان دیده می شود و این موضوع مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود می آورد. ولی  تعجب می کنم با اینکه خانم ها در رشته گلف بسیار موفق تر از آقایان ظاهر شده اند هم این مشکل دیده می شود. فکر می کنم اصلی ترین راه حل می تواند پوشش رسانه ای مسابقات باشد با این کار میزان تبلیغات افزایش می یابد و به طبع آن حمایت از ورزشکاران هم ایجاد می شود.

امکاناتی که برای گلف بازان در سطح کشور فراهم شده را در مقایسه با سطح جهانی آن چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه قوانینی که در گلف ایران اجرا می شود به هیچ وجه متناسب با قوانین جهانی نیست. ما در کشورمان اصلا زمین گلف استاندارد نداریم و زمین هایی که در اختیار ورزشکاران گذاشته اند از نظر متراژ و چمن اصلا مناسب نیست. کاووسی به عنوان رئیس فدراسیون باید تلاش کند زمین های تمرین را افزایش دهد تا ورزشکاران بتوانند در سطح جهانی به تمرینات خود ادامه دهند و در مسابقات بین المللی شرکت کنند. شاید درست کردن زمین گلف با مساحت ۷۰ هکتار سخت باشد ولی در مقابل ایجاد زمین تمرین ۲۰۰۰ متری به مراتب آسان تر است و علاوه بر آن فدراسیون هم می تواند از این طریق درآمدزایی کند و بخشی از مشکلات ورزشکاران را حل کند.

برای موفقیت در گلف و پیشرفت هرچه بهتر علاقه مندان در این رشته ورزشی نیازمند آموزش های پایه ای هستیم. به نظر شما وزارت ورزش به عنوان یک نهاد ورزشی چه زیر ساخت ها و راهکارهایی را باید برای ترویج و جذب مخاطبان به این رشته در سطح همگانی فراهم کند؟

برای گسترش گلف بهتر است از مدارس آغاز کنیم و به دانش آموزان آموزش لازم را بدهیم تا از این طریق علاقه مندان بتوانند بازی کنند و طرح استعدادیابی نیز اجرا شود. از طرفی نقش مدیران اقتصادی و دانشگاهی را هم نباید نادیده گرفت چراکه تاثیر مستقیمی در پیشرفت گلف دارند. هرچه این ارتباط قوی تر باشد در تامین نیازهای اساسی فدراسیون از جمله تامین لوازم کمک زیادی می کند به طوریکه حتی برای جذب اسپانسر هم گام های خوبی برداشته می شود. تاسیس آکادمی گلف در سنین مختلف از کودکان تا نوجوانان و کار کردن بطور اختصاصی با آنها می تواند در بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه تاثیرگذار باشد.

و نقش رسانه ها در این زمینه…

طبیعی است که در این زمینه نقش رسانه ها را هم نباید نادیده گرفت چراکه آنها نقش ویژه و کلیدی برای ما در ارتباط با این موضوع دارند.

IMG-20151203-WA0021