یکسال گذشت… / تأملی بر عملکرد یکسال اخیر شورای شهر مسجدسلیمان
یکسال گذشت… / تأملی بر عملکرد یکسال اخیر شورای شهر مسجدسلیمان

شهر اولین ها//اگر چه شورای شهر دوره پنجم در مسجدسلیمان بزودی اولین سال فعالیت خود را پشت سر خواهد گذاشت اما به نظر می رسد که اعضای این نهاد مدنی تا تحقق شعارهای تبلیغاتی خود در زمان انتخابات فاصله زیادی را پیش رو خواهند داشت. این در حالی است که سه تن از اعضای کنونی […]

شهر اولین ها//اگر چه شورای شهر دوره پنجم در مسجدسلیمان بزودی اولین سال فعالیت خود را پشت سر خواهد گذاشت اما به نظر می رسد که اعضای این نهاد مدنی تا تحقق شعارهای تبلیغاتی خود در زمان انتخابات فاصله زیادی را پیش رو خواهند داشت. این در حالی است که سه تن از اعضای کنونی شورا نیز خود از پرسنل شهرداری بوده و به بسیاری از مشکلات کنونی آگاه هستند.

به گزارش شهر اولین ها، با وجود گذشت حدود یکسال از فعالیت شورای شهر دوره پنجم به نظر می رسد که هنوز هم این نهاد مدنی با چالش حوزه عملکردی خود روبروست و تضاد آشکاری میان عنوان ” شورای شهر” و ” شورای شهرداری” ایجاد نموده است.علیرغم این نیز اگر دامنه فعالیتهای شورای شهر به شهرداری محدود می شود نیازمند توجه بیشتر اعضای آن به مشکلات و چالش های فراروی این ارگان خواهد بود.

ابطال مطالبه 92 میلیاردی در غفلت اعضای شورای شهر !؟

از مهمترین مصوبات دوره پیشین شورای شهر مسجدسلیمان مطالبه 92 میلیارد تومانی مربوط به عوارض چاه های نفت (کمیسیون ماده 77) از شرکت بهره برداری نفت و گاز بود و با توافقاتی که بین اعضای شورا و شهرداری صورت گرفته  است مقرر شد شرکت نفت بخشی از این مطالبات را به صورت نقدی پرداخت کند و بخش دیگری را هم به اجرای پروژه های عام المنفعه در شهرستان اختصاص دهد. رای قطعی پرداخت 92 میلیارد تومان در سال 93 صادر شده بود.  

با این حال گفته می شود که طی ماههای اخیر مصوبه شماره ۲۳ـ۱۳۹۳/۱/۳۱ شورای اسلامی مسجد سلیمان درخصوص وضع عوارض چـاههای نفـت و گاز به موجب رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۰۲۹ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ابطال گردیده است.

مطالباتی که می توانست بخش زیادی از مشکلات حوزه مختلف شهری را در مسجدسلیمان حل کند و موجب توسعه و رونق بیشتر شهر اولین ها شود اکنون به یک خاطره تبدیل شده و مشخص نیست که چرا رأی کمیسیون ماده 77شورا در دوره اعضای شورای شهری که از اخذ عوارض ناشی از آلایندگی های واحد جذب آب شرکت پتروشیمی در منطقه تُل بزان  بعنوان شاخص ترین عملکرد خود طی یکسال اخیر یاد می کنند باطل شده است ؟!

کمیسیون فرهنگی شورای شهر؛ جشن های پرهزینه و معضلات فرهنگی سریالی !؟

اگر چه بعضاً از برنامه ها و جشن های مناسبتی شهرداری مسجدسلیمان بعنوان بارزترین فعالیت های فرهنگی این نهاد نام برده می شود، اما آیا صرفاً برگزاری برنامه های مقطعی و کوتاه مدت که گاهاً هزینه های زیادی را روی دست شهرداری باقی گذاشته ، کمکی به بهبود معضلات فرهنگی شهرستان خواهد نمود؟! 

شاید بتوان از خودکشی بعنوان مهمترین معضل فرهنگی مسجدسلیمان نام برد و این که هر از چندگاهی از گوشه و کنار شهر اخبار ناخوشایندی در خصوص بروز خودکشی، خودسوزی، قرص خوردگی و … به گوش می رسد به یک سریال دنباله دار تبدیل شده است. با این حال گویا تنها واکنش اعضای شورای شهر به این موضوع در مطلبی در رسانه ها با عنوان “سکوت مرگبار مسئولین در قبال خودکشی های اخیر در مسجدسلیمان” بوده و از ارائه طرح، برنامه و پیشنهادات اعضای این شورا در راستای حل معضلات فرهنگی خبری نیست. هر چند که آسیب های اجتماعی مسجدسلیمان تنها به این موضوع ختم نمی شود و لزوم بررسی جدی ترین آن ها توسط کمیسیون فرهنگی شورا را بهمراه نهادهای ذیربط جدی تر جلوه می نماید.

کمیسیون محیط زیست شورا و سرانه فضای سبز شهری

هر چند که با روی کار آمدن شورای شهر پنجم انتظار می رفت تا رویکرد آنان به معضلات محیط زیستی شهر به گونه ای جدی تر دنبال شود اما عدم تشکیل کمیسیون محیط زیست و ادامه معضلات این حوزه به یکی از مهمترین چالش های شهر اولین ها تبدیل شده است.

اگر چه تلاش های واحد خدمات شهری در مدیریت پسماند شهری در نوع خود قابل ستایش است اما مشکلات حوزه پسماند در مسجدسلیمان همچنان به قوت خود باقی مانده است. علاوه بر این مدیریت پسماند در سایت دفن زباله شهرداری مسجدسلیمان نیز همچنان به شیوه گذشته ادامه می یابد. با این حال گفته می شود که مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند نیز به مشاور واگذار شده اما نگاهی به وعده های سالهای گذشته متوجه خواهیم شد که این مطالعات بسیار پیشتر از این قرار بود انجام شود.

کمبود سرانه فضای سبز شهری نیز از دیگر چالش های محیط زیستی شهر اولین ها بوده که با حضور مدیر سابق واحد فضای شهرداری در جمع اعضای شورای شهر، این موضوع به شکلی جدی تر و کارشناسی دنبال شود اما گویا دغدغه های شورای شهر تنها به این موضوع محدود نمی شوند !؟

دامنه فعالیت اعضای شورای شهر؛ از صدور پیام های مناسبتی تا …

با نگاهی به فعالیت های اعضای شورا طی یکسال اخیر شاید بتوان گفت مهمترین عملکرد آنان به انتخاب و معرفی شهردار منجر شد. هر چند که این موضوع با اتفاقات و حواشی ریز و درشتی همراه بود اما مسئولیت ها و وظایف اعضای شورای با انتخاب شهردار نه تنها پایان نیافته، بلکه رسالت آنان را سنگین تر می نماید.با این حال و در شرایط کنونی به نظر می رسد دامنه عملکردی برخی اعضای شورای شهر در صدور پیام ها و بیانیه های مناسبتی و انتشار تصاویرشان در رسانه ها و فضای مجازی محدود شده و از پیگیری معضلات شهری و عمل به وظایف قانونی و شرعی خود خبری نیست.

با تمام این تفاسیر شورای شهر بایستی در نظر داشته باشند که مشروعیت و اعتبار کنونی خود را برگرفته از رأی شهروندان داشته و بایستی در راستای ارائه و اجرای طرح های توسعه مدارانه شهری در حوزه وظایف خود تلاش بیشتری بنمایند.