یکسال گذشت ؛اعضای شورای شهر در توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان چه نقشی دارند؟
یکسال گذشت ؛اعضای شورای شهر در توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان چه نقشی دارند؟

شهر اولین ها// بی تردید اعضای شورای شهر به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در مدیریت شهری،در چارچوب اختیارات و وظایف قانونی خود می توانند تاثیرگذار باشند. با این حال اگر چه از آغاز فعالیت شورای شهر پنجم در مسجدسلیمان بیش از یکسال می گذرد، اما به نظر می رسد رویکرد این شورا در […]

شهر اولین ها// بی تردید اعضای شورای شهر به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در مدیریت شهری،در چارچوب اختیارات و وظایف قانونی خود می توانند تاثیرگذار باشند. با این حال اگر چه از آغاز فعالیت شورای شهر پنجم در مسجدسلیمان بیش از یکسال می گذرد، اما به نظر می رسد رویکرد این شورا در اجرای وظایف خود با شرایط فعلی فاصله زیادی دارد.

به گزارش شهر اولین ها،شورای شهر دوره پنجم در مسجدسلیمان تلفیقی از اعضای جوان و با تجربه شکل گرفت و چندی قبل وارد دومین سال فعالیت خود شده است. شورایی که اعضای آن با شعارهایی نظیر جوان مطالبه گر، فریاد شهر خاموش و … به این نهاد مدنی راه یافتند اما کم توجهی آنان به موضوعات مختلف شهری چالش های زیادی را پیش رویمسجدسلیمان قرار داده است.

هر چند بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهرستان و تهیه طرحها و‌پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حلهای کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسؤول ذی‌ربط می توانست با تلاش و پیگیری اعضای شورا به شکلی مطلوب موجب برون رفت مسجدسلیمان از چالش های پیش روی موجود شود اما سکوت و بعضاٌ بی برنامگی اعضای شورا در این زمینه نمی تواند در توسعه بخشی به روند پیشرفت شهرستان امیدبخش باشد.

از سویی دیگر به نظر می رسد که عمده برنامه و طرح های شورای شهر به حوزه فعالیت شهرداری معطوف شده و تشکیل کمیسیون هایی از قبیل کمیسیون عمرانی، فرهنگی و … نیز تاکنون نتوانسته طرح و برنامه های این اعضا در ارتباط با محورهای تخصصی با سایر نهادها را عملی سازد.

با نگاهی به عملکرد شورای شهر دوره چهارم و تعامل خوبی که اعضای آن با رسانه ها داشته اند اما به نظر می رسد شورای شهر پنجم میانه آنچنان خوبی با اصحاب رسانه ندارند و به جز پروسه انتخاب شهردار که موجب حضور خبرنگاران در صحن شورا و آگاهی از جزییات نشست های شورا گردید، اخبار خاصی از سایر برنامه ها و فعالیتهای شورای شهر به اطلاع عموم رسانده نشده است. همچنین از آنجایی که شهرداری مسجدسلیمان در حال اجرای چندین پروژه در سطح شهر می باشد انتظار می رود تا نظارت شورای شهر بر روند این پروژه ها به مطلوب ترین شکل صورت پذیرد. هر چند که عملیات اجرایی پروزه بلوار ورودی شهر از منطقه شیخ مندنی در حال اجراست اما گفته می شود که پیشرفت فیزیکی آن از پرداخت های مالی و جذب اعتبارات این پروژه بسیار کمتر بوده بوده است. از طرفی دیگر پروژه آسفالت محلات و مناطق مختلف شهر نیز از مهمترین فعالیتهای شهرداری طی ماههای اخیر بوده است. هر چند شنیده ها از رد پای برخی اعضای شورای شهر در تعیین پیمانکاران پروژه آسفالت محلات حکایت می کند. با این حال گلایه برخی پیمانکاران طلبکار از شهرداری مسجدسلیمان نیز همچنان به قوت خود باقی مانده و مراجعات آنها به شهرداری جهت وصول مطالبات خود همچنان بدون نتیجه مانده است.

با تمام این تفاسیر شهروندان مسجدسلیمان بعنوان مطالبه گران عرصه شهری از منتخبین خود در شورای شهر بیش از آنچه تاکنون مشاهده گردیده انتظار خواهند داشت تا علاوه بر انجام وظایف خود در حیطه شورا به اعتماد آنان پاسخ دهند و نشانه هایی از توسعه و پیشرفت را در مسجدسلیمان شاهد باشیم.

باید اشاره نمود که پاسخ منفی شهروندان به اعضای شورای شهر دوره چهارم در انتخابات سال گذشته بایستی مدنظر اعضای فعلی شورای شهر قرار گیرد. زیرا عملکرد شورا توسط مردم مورد ارزیابی و کنکاش قرار خواهد گرفت و ضعف و نارسایی های اعضای شورای شهر در عمل به وعده ها و شعارهای خود بدون شک با عدم اعتماد شهروندان در دوره بعدی همراه خواهد بود. از این رو امیدواریم تا شورای هر مسجدسلیمان با تغییر رویکرد خود به فعالیتهای عمرانی و آبادانی شهرستان به شکلی بهتر مقدمات رشد و توسعه شهرستان را در چهارچوب اختیارات و وظایف خود فراهم نمایند.