شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ | 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
پ
  • شناسه : 7379
  • 12 مهر 1397 - 21:42
  • 420 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • ارسال توسط :

کدام مدارس دولتی در مسجدسلیمان از والدین هزینه دریافت می کنند ؟!

کدام مدارس دولتی در مسجدسلیمان از والدین هزینه دریافت می کنند ؟!
کدام مدارس دولتی در مسجدسلیمان از والدین هزینه دریافت می کنند ؟!

شهر اولین ها// فرا رسیدن مهرماه با بازگشایی مدارس و دغدغه ثبت نام دانش آموزان در مدارس همراه بود. هرچند که این ثبت نام به مرداد و شهریورماه بر می گردد اما به نظر می رسد که دغدغه برخی از والدین در مسجدسلیمان جهت ثبت نام دانش آموزان خود در مدارس دولتی،پرداخت هزینه هنگام نام […]

شهر اولین ها// فرا رسیدن مهرماه با بازگشایی مدارس و دغدغه ثبت نام دانش آموزان در مدارس همراه بود. هرچند که این ثبت نام به مرداد و شهریورماه بر می گردد اما به نظر می رسد که دغدغه برخی از والدین در مسجدسلیمان جهت ثبت نام دانش آموزان خود در مدارس دولتی،پرداخت هزینه هنگام نام نویسی آنان باشد.هزینه هایی که بعضاً با هزینه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی برابری می کند.

به گزارش شهر اولین ها،هم‌زمان با داغ شدن فصل مدارس و آغاز سال سال تحصیلی جدید در مسجدسلیمان، موضوعی که دوباره داغ شده و خودنمایی می‌کند، دریافت پول در مدارس دولتی در حین ثبت نام از دانش آموزان است.واضح و مبرهن است که خانواده های کم توان و قشر کارگر جامعه از پس مخارج تحصیل فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی بر نمی آیند و قریب به اتفاق آنها برای فرار از این هزینه های گزاف، مدارس دولتی را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب می کنند.

شنیده های سایت خبری شهر اولین ها حاکی از آن است که در میان غفلت مدیریت آموزش و پرورش مسجدسلیمان، برخی مدارس در هنگام ثبت نام دانش آموزان از آنان پول دریافت می کنند. هر چند که با توجه به قطع سرانه مدارس دولتی، مدیران مدارس می توانند در صورت نیاز از آن دسته از والدین که توانایی مالی دارند کمک هایی دریافت نمایند اما متأسفانه در برخی مدارس شهرستان مدیران از ناآگاهی والدین سوء استفاده نموده و از والدین پول دریافت می کنند. این موضوع در حالی است که برخی خانواده ها که با توجه به افزایش هزینه های روزمره زندگی از پرداخت هزینه رفت و آمد و کرایه فرزند خود به مدارس ناتوان هستند، و حتی برخی از آنان صرفاً با مبلغ یارانه ماهانه خود امرار معاش می کنند امیدوار به تحصیل فرزندشان در مدارس دولتی بدون پرداخت پول هستند. موضوعی که در صورت عدم تمکین والدین و پرداخت پول، از ثبت نام ودانش آموز اجتناب می شود. 

گرفتن پول از اولیاء در مدارس دولتی خلاف قانون است

 یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه «گرفتن پول از اولیاء در مدارس دولتی خلاف قانون است» گفت:‌ اگر اولیاء در هنگام گرفتن کارنامه و یا زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان با این تخلف مواجه شدند آن را به ستاد نظارت آموزش و پرورش و یا اداره بازرسی این وزارتخانه گزارش کنند.

محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیلات تا پایان مقطع متوسطه رایگان است و دولت مکلف به فراهم کردن وسیله تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور است البته طبق ضوابط آموزش و پرورش، تحصیل در مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و شبانه منوط به پرداخت مبلغی پول است.

وی افزود: بر این اساس برای تحصیل در مدارس دولتی به هیچ وجه نباید پولی پرداخت شود، برخی از مدیران مدارس با این استدلال که سرانه پرداختی آنها کم است و نمی‌توانند هزینه مدرسه را تامین کنند از اولیای دانش‌آموزان مبالغی را دریافت می‌کنند تا هزینه‌هایشان تامین شود، این تفکری غلط است البته اولیای دانش‌آموزان به اختیار خودشان می‌توانند مبلغی را کمک کنند که این کمک نباید اجباری باشد، اگر اجباری صورت گیرد خلاف قانون بوده و باید برخورد شود.

قمی تاکید کرد: بر این اساس اگر در زمان دادن کارنامه دانش‌آموزان و یا هنگام ثبت‌نام آنها درخواست پول صورت گیرد کاری خلاف قانون صورت گرفته که وزارت آموزش و پرورش طبق روال سال‌های گذشته با آن برخورد می‌کند کما اینکه تاکنون هم برخورد کرده است. بنده این مساله را کتمان نمی‌کنم که برخی مدارس با عناوین مختلف از اولیای دانش‌آموزان پول می‌گیرند که این خلاف قانون است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون، گفت: ما در این جلسه به مسئولان آموزش و پرورش تاکید کردیم که باید نظارت‌های کافی صورت گیرد تا پول برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی گرفته نشود، بر این اساس کمیته‌ای در مناطق و استان‌های مختلف در وزارت آموزش و پرورش به عنوان نظارت تشکیل شده که بازرسانی نیز به مدارس فرستاده می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اولیای دانش‌آموزان به موردی برخورد کردند که برای گرفتن کارنامه و یا ثبت‌نام در مدارس دولتی مجبور به پرداخت پول شدند باید آن را به ستاد نظارت در هر منطقه یا اداره بازرسی آموزش و پرورش گزارش کنند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

وزیر نیرو درباره درباره چرایی عدم اجرای قانون رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس گفت: قانون حتما باید اجرا شود ولی مانند هر تصمیم دیگری نیازمند نهایی شدن و تصویب آیین نامه اجرایی آن است.

به گزارش خانه ملت،‌ رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره چرایی عدم اجرای قانون رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس گفت: قانون حتما باید اجرا شود ولی مانند هر تصمیم دیگری نیازمند نهایی شدن و تصویب آیین نامه اجرایی آن در هیئت دولت است.

وزیر نیرو افزود: تدوین آیین نامه اجرایی در دستور کار دولت است و امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد؛ البته قانون ناظر به رعایت الگوی مصرف در این خصوص است.

وی به بیان نظر خود درباره این قانون پرداخت و گفت: وقتی همه ما دست به دست هم دادیم که مصرف‌کنندگان مناسب‌تر و بهتری باشیم، باید سعی کنیم فرزندان‌مان این رویه را از ما یاد بگیرند.

اردکانیان ادامه داد: البته می‌پذیریم که دستگاه آموزش و پرورش کشور نیازهای فراوانی دارد و دولت حتما باید تدارکاتی برای آن ببیند؛ حتی وزارت نیرو آماده است تا در صورت امکان یارانه جداگانه‌ای به دستگاه آموزش و پرورش بدهد؛ اما اینکه به فرزندان خود بگوییم این کالا هم رایگان است و هم آن درست مصرف کنید، درس سختی برای نونهالان این مملکت است و پذیرش راحتی نخواهد داشت.وزیر نیرو توضیح داد: مجلس و دولت تدبیری کنند تا هم مشکل آموزش و پرورش حل شود و هم آموزش‌های صحیح‌تری درباره مصرف آب و انرژی به دانش‌آموزان دهیم.

با تمام این تفاسیر امیدواریم تا شنیده ها مبنی بر دریافت پول در مدارس دولتی شهرستان صحت نداشته باشد. هر چند که این موضوع به افزایش نظارت و بازرسی مدیریت آموزش و پرورش مسجدسلیمان از مدارس باز می گردد تا ضمن فراهم نمودن شرایط تحصیل کلیه اقشار جامعه بویژه قشر بی بضاعت و کم توان، دغدغه آموزش فرزندان آنان به شکل شایسته ای مرتفع گردد.

برچسب ها

برای برون رفت از این بحران چاره اندیشی کنید 01 اردیبهشت 1403

برای برون رفت از این بحران چاره اندیشی کنید

حمایت از بی تدبیری خیانت است به فوتبال* فوتبال تهوع آور، حال همه را بد کرد شش بازی باقی مانده ، شرایط سخت تر شد برای برون رفت این بحران چاره اندیشی کنید فوتبال خوزستان تحقیر شد

تصویر سعدی از نظام سیاسی ایران 01 اردیبهشت 1403
به مناسبت اول اردیبهشت ماه، روز گرامیداشت مقام سعدی؛

تصویر سعدی از نظام سیاسی ایران

مطلبی به مناسبت اول اردیبهشت ماه، روز گرامیداشت مقام سعدی

فراخوان ثبت نام در دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه‌ای در مسجدسلیمان+جزییات 31 فروردین 1403

فراخوان ثبت نام در دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه‌ای در مسجدسلیمان+جزییات

دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه‌ای در مسجدسلیمان برگزار می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.