کارگران بومی و اخراجی کارخانه سیمان کارون به جمع انبوه بیکاران منطقه پیوستند…!؟
کارگران بومی و اخراجی کارخانه سیمان کارون به جمع انبوه بیکاران منطقه پیوستند…!؟

سایت خبری شهر اولین ها//شهر گلگیر در 37 کیلومتری مسجدسلیمان حد فاصل این شهرستان تا هفتکل، از مناطق محرومی است که از اواخر اسفند سال 1391 با ابلاغ وزارت کشور به شهر تبدیل شده است ولی با این حال با مشکلات زیادی از جمله بیکاری جوانان دست و پنجه نرم می کند. 12 روز است […]

سایت خبری شهر اولین ها//شهر گلگیر در 37 کیلومتری مسجدسلیمان حد فاصل این شهرستان تا هفتکل، از مناطق محرومی است که از اواخر اسفند سال 1391 با ابلاغ وزارت کشور به شهر تبدیل شده است ولی با این حال با مشکلات زیادی از جمله بیکاری جوانان دست و پنجه نرم می کند.
12 روز است که کارگران اخراجی با سوابق دو تا 15 ساله به دستور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کارخانه سیمان کارون از کار بیکار شده اند.
در مهر 1393 نیز 65نفر از کارگران کارخانه سیمان کارون از کار اخراج شده بودند که به گفته رییس شورای اسلامی شهر گلگیر این افراد با اعتراض ها و تجمعی که داشتند بازگشت به کار شدند اما در کمتر از یک سال پس از این اتفاق دوباره دستور اخراج 40نفر از این تعداد صادر شده است.
به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، شامگاه جمعه تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی به این منظور به منطقه گلگیر مسجد سلیمان عزیمت کردند تا زوایای مختلف این موضوع (اخراج 40کارگر کارخانه سیمان)را از نزدیک بررسی کنند.
در نشست خبری که به این منظور با حضور اعضای شورای اسلامی و شهردار گلگیر تشکیل شد کارگران اخراجی کارخانه سیمان کارون هم حضور داشتند.
رییس شورای اسلامی شهر گلگیر گفت: کارگران اخراجی با حداقل حقوق اداره کار و با کمتر از هفت میلیون ریال دریافتی در کارخانه فعالیت داشتند که از سوی مدیرعامل کارخانه اخراج شده اند.
علیرضا جعفری افزود: با ورود کارخانه سیمان کارون از 15 سال پیش به منطقه مردم گلگیر از این مساله شادمان بودند که قرار است نیروها و جوانان بومی منطقه در آن مشغول به کار شوند اما تاکنون این کارخانه مشکلات زیست محیطی بسیاری برای مردم منطقه به وجود آورده است.
وی ادامه داد: مردم گلگیر انتظار داشتند با فعالیت کارخانه شرایط زندگی و امرار و معاش آنان بهبود یابد اما نه تنها این کار نشد که علاوه بر مشکلات زیست محیطی در چند نوبت کارگران بومی شاغل در آن اخراج شده اند.
به گفته جعفری برای احداث کارخانه 500هکتار از اراضی کشاورزی منطقه از سوی اهالی گلگیر که در آن موقع روستایی بیش نبود در اختیار اعضای هیات مدیره کارخانه قرار گرفت تا فرزندانشان با اشتغال در کارخانه امرار معاش کنند و از اهالی منطقه در آن به کار گرفته شود.
وی گفت: اعضای هیات مدیره کارخانه قول داده بودند که تا هر زمان که این واحد صنعتی در منطقه فعالیت دارد از نیروهای بومی منطقه استفاده کند که نه تنها این نشد که با نگه داشتن نیروهای غیر بومی در کارخانه نیروهای بومی را از کارخانه اخراج کرده است.
جعفری اظهار کرد: نیروهای اخراجی از کارخانه دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی هستند که در پست هایی نظیر نظافتچی و کارگر فضای سبز در کارخانه به کار گرفته شده بودند که هر کدام نان آور یک یا دو خانواده اند.
مهرداد آقابیگی دیگر عضو شورای اسلامی شهر گلگیر هم گفت: در 15 سال پیش که با توجه به سدسازی در منطقه ضرورت احداث کارخانه سیمان احساس می شد کارخانه سیمان کارون فعالیت خود را آغاز کرد و مردم روستا با کمترین قیمت اراضی خود را در اختیار کارخانه گذاشتند؛ این اراضی از اراضی بکر و مستعد منطقه بود که معیشت عمده اهالی از کشت و کار در این اراضی تامین می شد.
وی افزود: پس از 15 سال به سبب فعالیت کارخانه سیمان کارون، نواحی اطراف آن به منطقه ای جنگ زده شبیه شده و آلایندگی های زیست محیطی کارخانه منطقه را متاثر از خود کرده است.
این عضو شورا گفت: اعضای هیات مدیره و مدیرعامل کارخانه در تهران سکونت دارند و نه تنها در منطقه برای بررسی وضعیت کارخانه و کارگران حضور نمی یابند بلکه بر اساس اطلاعات غلطی که از سوی برخی افراد غیربومی شاغل در کارخانه در اختیار آنها قرار می گیرد اقدام به اخراج 40نفر از کارگران بومی منطقه کرده اند.
وی افزود: تغییرات مستمر در بین اعضای هیات مدیره کارخانه و نبود ثبات مدیریتی باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای کارخانه و نیز مردم منطقه شده است.
آقابیگی گفت: اعضای هیات مدیره کارخانه سیمان کارون اعلام می کنند که کارخانه تعطیل شده اما چرا اثرات فعالیت آن در منطقه محسوس است؟ ما مخالف فعالیت کارخانه در منطقه نیستیم اما یا باید تولید و نیروهای بومی منطقه را استخدام کند و یا این که اگر تولیدی ندارد تعطیل شود.
وی با اشاره به نگه داشتن نیروهای بازنشسته در کارخانه از سوی اعضای هیات مدیره آن گفت: اینها می توانند افراد بومی منطقه را جایگزین نیروهای بازنشسته کنند.
سجاد اسکندری دیگر عضو شورای اسلامی شهر گلگیر نیز گفت: پدران ما اراضی کشاورزی را به کارخانه داده اند تا برای فرزندانشان ایجاد شغل شود و اگر قرار است روزانه تعدادی از کارگران بومی شاغل در کارخانه اخراج شوند بهتر است این اراضی را همانگونه که 15 سال پیش تحویل گرفتند به اهالی برگردانند.
وی افزود: هم اینک 110نیروی بازنشسته در کارخانه سیمان کارون فعالیت دارند که ماهانه افزون بر دو میلیارد و 500میلیون ریال حقوق آنها می شود در حالی که مجموع پرداختی کارخانه به کارگران اخراجی کمتر از 400میلیون ریال می شد.
به گفته اعضای شورای اسلامی شهر گلگیر در کنار مساله اخراج کارگران، شدت آلایندگی های کارخانه سیمان به حدی است که تمام درختان و محیط زیست منطقه را به مخاطره انداخته و تا حدودی هم از بین برده است.
شهردار گلگیر هم گفت: در هفته دولت تلاش بر این بود که هفته ای آرام در منطقه گذرانده شود که متاسفانه 40نیروی بومی منطقه از کارخانه سیمان کارون اخراج شدند؛ از مدیران این کارخانه که آلودگی های خود را بر سر مردم می ریزد حداقل انتظاری که می رفت این بود که نیروهای بومی منطقه را نگه داشته و اخراج نکند.
علی شجاعی افزود: این کارخانه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صنعتی آلاینده شناخته شده و باید عوارض ناشی از فعالیت خود را به منطقه برگرداند که در 15 سال از آغاز فعالیت کارخانه ریالی به عنوان عوارض از سوی کارخانه پرداخت نشده است.
شهردار گلگیر گفت: مطالبه امروز مردم منطقه بحث اشتغال است و این در حالی است که مدیران کارخانه سیمان کارون تهدید به اخراج 160نفر دیگر از کارگران بومی منطقه هم کرده اند.
وی مجموع مطالبات از بابت عوارض آلایندگی زیست محیطی کارخانه سیمان کارون در طول این سال ها را 300میلیارد ریال اعلام کرد.
یکی از کارگران اخراجی این کارخانه گفت: بعد از چند سال کار و شرایط سخت حاکم با حداقل حقوق و با روزی 200هزار ریال دستمزد در این کارخانه مشغول بودم و حقوق ما را هر پنج ماه یکبار پرداخت می کردند و در این سال ها هیچ گونه بیمه ای پرداخت نمی شد.
سیاوش خدری افزود: در این کارخانه نیروهایی با داشتن 10 تا 15 سال سابقه کار می کردند که اخراج شده و از کارگران غیر بومی استفاده می کند.
وی اظهار کرد: اگر می گویند که این کارخانه با مشکل تولید مواجه است و به همین دلیل کارگران را اخراج کرده پس چرا همچنان تولید دارد؟
این کارگر که یکی از پاهایش به دلیل فعالیت در کارخانه آسیب دیده گفت: روی تخت بیمارستان بودم که به من اعلام شد دیگر از کار در کارخانه بیکار شده ام.
شهرام جانکی که 15 سال است در کارخانه سیمان کارون کار می کند هم گفت: به دنبال اخراجم در سال گذشته و پس از دوندگی های بسیار دوباره به کار برگشتم اما این بار به صورت روزمزدی و پس از یک سال که حقوق بگیر ثابت بودم دوباره از کارخانه اخراج شده ام.
رحیم عسگریان هم با سه سال سابقه کار در کارخانه گفت: پیشتر ما در پست هایی نظیر مکانیک، برقکار و راننده ویژه جرثقیل در کارخانه مشغول به کار بودیم که ما را با سمت هایی نظیر نظافتچی به کار برگرداندند و هر روز 200هزار ریال به ما پرداخت می کردند.
وی افزود: مدیرعامل کارخانه به ما گفته که شما جزو نیروهای مازادی هستید که به کارخانه تحمیل شده اید و تنها یک پنجم نیروهای کارخانه بومی اند و بقیه از دیگر مناطق در کارخانه مشغول به کارند.
به گفته وی حقوق ثابت ماهانه پرداختی به کارگران بین شش تا هفت میلیون ریال بوده و این حقوق هم هر چند ماه یکبار به آنها پرداخت می شود.
این کارگر گفت: از ماه اسفند پارسال تا زمان اخراج از کارخانه ریالی بابت حق بیمه از سوی کارخانه پرداخت نشده و کارگران دفترچه بیمه هم ندارند.
وی افزود: پس از پنج ماه که حقوقی دریافت نکرده بودیم قراردادی به ما دادند که در آن نوشته بود دو ماه حقوق خود را یکجا دریافت کنیم که پس از امضای آن به ما گفتند که دیگر اخراج شده ایم و حق بازگشت به کار هم نداریم.
به گفته وی هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می شد اما به تامین اجتماعی واریز نمی شد که سابقه برای آنها محسوب شود.
خبرنگار ایرنا در تماس با مدیرعامل کارخانه سیمان کارون هیچ پاسخی دریافت نکرد و در نهایت در گفتگوی تلفنی با رحیم حیدری، مدیر کارخانه این جواب را شنیدیم که مسایل مربوط به کارخانه و اخراج کارگران هیچ ارتباطی به وی نداشته و این تصمیم یک تصمیم جمعی از سوی اعضای هیات مدیره کارخانه سیمان کارون بوده است.
شهر گلگیر با حدود دو هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان نفتی مسجد سلیمان است.

مرجع:ایرنا