نگاهی به عمده ترین پروژه های زیرساختی نیمه کاره و تعطیل در مسجدسلیمان
نگاهی به عمده ترین پروژه های زیرساختی نیمه کاره و تعطیل در مسجدسلیمان

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: وضعیت کنونی زیرساخت های شهرستان مسجدسلیمان به گونه ای است که علیرغم نارسایی های موجود و آغاز به کار عملیات پروژه های مختلف، حداقل طی یک دهه اخیر به ندرت شاهد بهره برداری از پروژه ها بوده ایم. اگر چه در عدم تکمیل و افتتاح این پروژه ها دلایل متعددی […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: وضعیت کنونی زیرساخت های شهرستان مسجدسلیمان به گونه ای است که علیرغم نارسایی های موجود و آغاز به کار عملیات پروژه های مختلف، حداقل طی یک دهه اخیر به ندرت شاهد بهره برداری از پروژه ها بوده ایم. اگر چه در عدم تکمیل و افتتاح این پروژه ها دلایل متعددی نقش داشته اند اما باید گفت که شاید پیگیری جدی تر نمایندگان پیشین مردم شهرستان نتایج بهتری این پروژه ها حاصل می نمود.علاوه بر این عدم تحقق وعده های علی عسگر ظاهری مبنی بر تکمیل و بهره برداری هر یک از این پروژه ها طی چهار سال حضور در مجلس بعنوان نماینده مردم مسجدسلیمان، موجب شد تا علاوه بر موارد ذکر شده در زیر دهها پروژه بلاتکلیف و نیمه تمام دیگر انبوهی از مطالبات مردمی را در روزهای انتهایی علی عسگر ظاهری در مجلس دهم باقی بگذارد. در ذیل نگاهی به عمده ترین پروژه های عمرانی و زیربنایی شهرستان مسجدسلیمان و وضعیت کنونی آن ها خواهیم داشت:

افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان همچنان در گیر و دار وعده های هوایی

فرودگاه مسجدسلیمان از جمله پروژه هایی ست که سال ها از وعده تکمیل و بهره برداری از آن می گذرد و به نظر می رسد زمان افتتاح آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. علیرغم این که بیش از هفت سال از آغاز فرآیند بهسازی و تکمیل فرودگاه مسجدسلیمان می گذرد و شمار بازدیدهای برخی مدیران کشوری و استانی از این پروژه از حیث شمار خارج است، اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص از سوی مسئولین در خصوص زمان بهره برداری از فرودگاه ابراز شده است. یکی از آخرین بازدیدها از فرودگاه مسجدسلیمان توسط عبیات معاون عمرانی استاندار به همراه مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل فرودگاههای خوزستان و جمعی از مدیران شهرستان صورت گرفت. معاون عمرانی اُستاندار خوزستان خردادماه سال گذشته طی بازدید از محل فرودگاه گفت : برخی از مقدماتی که باید در خصوص بهره برداری از فرودگاه طی بشود نیازمند عملیات اجرایی است که بنظر می رسد چهل و پنج روز زمان کمی است و وعده دادن برای راه اندازی در این زمان کوتاه، قول عجولانه ای است اما فکر می کنم اگر همه دستگاههای درگیر این موضوع همراهی کنند، ظرف سه یا چهار ماه آینده امکان برقراری این پروازها در فرودگاه مسجدسلیمان فراهم گردد.

عدم تکمیل جاده میانبُر و شهروندانی که همچنان قربانی می شوند

تیرماه سال ۹۰ بود که کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز با حضور نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی به زمین زده شد و قرار بود این جاده در مدت زمان ۳۶ ماه احداث شود. پس از آن بود که جاده میانبُر مسجدسلیمان-اهواز به واسطه کلنگ زنی ها و بازدیدهای متعدد مسئولین خبرساز شد. علاوه بر این طی یک دهه اخیر بدلیل وقوع سوانح رانندگی متعدد و آمار بالای کشته و زخمی ها در این سوانح، جاده مسجدسلیمان-اهواز به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است. بر پایه آخرین خبرها بخشی از عملیات اجرایی این جاده به طول ۵ کیلومتر در حال انجام است اما تا تکمیل و بهره برداری از این پروژه به نظر می رسد زمان زیادی باقی مانده است. این جاده یکی از مطالبات اصلی مردمی به شمار می رود و در صورت بهره برداری تاکنون می توانست رضایتمندی زیادی را در بین شهروندان ایجاد نماید.

بیمارستان نفت و اعتبار ۶۴ میلیاردی با سرنوشتی مبهم و نامعلوم

کمبودها در حوزه بهداشت و درمان مسجدسلیمان موجب شده که طی سالهای اخیر بخش عمده ای از بیماران جهت ادامه روند درمانی خود به شهرهای همجوار بویژه اهواز اعزام شوند. از این رو توسعه زیرساخت های درمانی یکی از مهمترین نیازهای فعلی شهرستان به شمار می رود. بیمارستان نفت واقع در منطقه شیخ مندنی از جمله پروژه های نیمه تمام و تعطیل شهرستان است که علی عسگر ظاهری نماینده مردم شهرستان از تخصیص اعتبار ۵۴ میلیارد تومان برای ادامه کار این بیمارستان ۳۵ تختخوابی سخن گفته بود. هر چند که در برخی رسانه های دیگر اعتباری این پروژه ۶۴ میلیارد تومان ذکر شده است. علیرغم گذشت سه سال از تخصیص اعتبار ادامه پروژه همچنان ابهامات زیادی در خصوص اعتبار پروژه و زمان آغاز عملیات تکمیل و بهره برداری از بیمارستان وجود دارد و به نظر می رسد برای توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان مسجدسلیمان همچنان باید چشم انتظار ماند.

پروژه جاده مسجدسلیمان-شهرکرد در کشاکش تعطیلی های مداوم

با احداث جاده مسجدسلیمان-شهرکرد امید می رفت تا ایجاد یک محور جاده ای اصلی و ایمن بین دو استان مقدمات توسعه گردشگری و اقتصادی-تجاری مسجدسلیمان را نیز فراهم سازد. عملیات اجرائی قطعه اول محور مسجدسلیمان-شهرکرد به طول ۲۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان در دی ماه ۹۵ آغاز شد. پروژه ای که قرار بود طی مدت سه سال به بره برداری برسد اما بارها به دلایل متعدد از جمله عدم تأمین اعتبار تعطیل شد تا همچون پروژه های جاده میانبُر و جاده کمربندی ادامه روند عملیات اجرایی و زمان بهره داری از آن نامشخص باشد.

بیمارستان قدیم ۲۲ بهمن در ایستگاه وعده ها گیر کرد

راه اندازی بیمارستان تخصصی قلب و کلینیک در ساختمان قدیمی بیمارستان ۲۲ بهمن در منطقه کلگه از جمله وعده هایی بود تا این مرکز درمانی در منطقه ی تاریخی ۲۲ بهمن مجدداَ احیا شود. علاوه بر این قرار بود تا ضمن تخریب بخشی از ساختمان بیمارستان، عملیات بهسازی آن صورت پذیرد. همچنین راه اندازی و افتتاح دانشکده پیراپزشکی از دیگر اقدامتی بود که می توانست به تربیت نیروی بومی در زمینه بهداشت و درمان کمک شایانی نماید. مواردی که در عمل موجب نگردید تا زمینه برون رفت محرومیت مسجدسلیمان در حوزه بهداشت و درمان گردد.

 

پل سی مایلی پس از شش سال همچنان در حال انجام عملیات اجرایی

پل قدیم سی‌مایلی از جمله موارد تاریخی منطقه به شمار می رود که به علت عبور تانکرهای سنگین سیمان تا حدود زیادی فرسوده و تخریب شده و این موضوع موجب شد تا پروژه احداث پل جدید کلید بخورد. هر چند که عملیات احداث پل سی مایلی در محور مسجدسلیمان-هفتکل می توانست موجب تسهیل تردد و حمل و نقل برون شهری گردد اما پیشرفت کند عملیات اجرایی پروژه ای را شاهد هستیم که از سال ۹۳ آغاز شده است. اجرای دستکها و استیج سازی دهانه های پل جهت اجرای عرشه از جمله عملیات انجام گرفته ی این پروژه می باشد. این پروژه قرار بود که تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری برسد. اما همچنان عملیات اجرایی آن در حال انجام می باشد.

 

اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان در آغاز به پایان رسید

در خصوص اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان هر چند گفته می شد که اخذ مجوز ردیف بودجه و اجرایی برای این پروژه یکی از نادرترین اتفاقات در سطح پروژه‌های عمرانی کشور بوده است. اما روند پروژه پس از اجرا در دو منطقه افرمبی و باغ ملی نیمه تمام ماند. علاوه بر این نارسایی ها در خصوص سطح کیفی اجرای پروژه در مناطق فوق موجب اعتراض و نارضایتی برخی از اهالی گردید. از این رو عملیات اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان را نیز بایستی در زمره پروژه های مهم زیرساختی شهرستان قرار داد که تنها شروع عملیات آن مورد توجه صورت گرفت و از ادامه پروژه و تکمیل و بهره برداری از آن همچنان خبری در دست نیست.

 

جاده کمربندی مسجدسلیمان هم مطابق برنامه ها پیش نرفت

کلنگ احداث جاده کمربندی مسجدسلیمان دیماه ۹۵ با حضور شریعتی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، ظاهری نماینده مردم شهرستان به زمین زده شد. قرار بود این جاده به طول ۱۴کیلومتر و عرض ۲۵ متر با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان طی ۳۶ ماه احداث شود. با این حال اگر پیگیری ها جهت رفع موانع پیش روی پروژه و تسریع در عملیات اجرایی مطابق برنامه زمان بندی انجام می گرفت شاید اکنون شاهد بهره برداری از جاده کمربندی مسجدسلیمان بودیم. جاده ای که می تواند محور اصلی عبور و مرور خودروهای سنگین باشد و ترافیک درون شهری مسجدسلیمان را کاهش دهد. هر چند که همچنان باید برای بهره برداری از این جاده منتظر ماند.

 

وعده های مسئولین در پروژه موزه گنجینه صنعت نفت ته کشید

با تکمیل و راه‌اندازی پروژه موزه  گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و جذب گردشگری نیز فراهم خواهد شد. همزمان با اجرای این پروژه قرار بود تا احداث سایر اجزای پارک موزه نفت شامل موزه چشمه های نفتی سی برنج، موزه چاه شماره یک و موزه پالایشگاه بی بیان نیز در دست اقدام قرار گیرد. علیرغم گذشت حدود چهار سال از آغاز به کار عملیات اجرای موزه گنجینه نفت اما این پروژه هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته و پیش بینی های مسئولین ذیربط در این خصوص تاکنون تحقق نیافته است.