معضلات ناشی از گره های ترافیکی در مسجدسلیمان و راهکارهای برون رفت از آن
معضلات ناشی از گره های ترافیکی در مسجدسلیمان و راهکارهای برون رفت از آن

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :شهرستان مسجدسلیمان از مهمترین شهرهای استان خوزستان بوده که با رشد جمعیتی ۱٫۰۴ درصدی نسبت به سال ۸۵ ، جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ ، ۱۱۳۴۱۹ نفر مورد سرشماری قرار گرفته و این خود موید این نکته است که امکانات و زیرساختهای موجود شهرستان بایستی نسبت به دهه اخیر رشد […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :شهرستان مسجدسلیمان از مهمترین شهرهای استان خوزستان بوده که با رشد جمعیتی ۱٫۰۴ درصدی نسبت به سال ۸۵ ، جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ ، ۱۱۳۴۱۹ نفر مورد سرشماری قرار گرفته و این خود موید این نکته است که امکانات و زیرساختهای موجود شهرستان بایستی نسبت به دهه اخیر رشد متناسبی داشته باشند که در بسیاری از زمینه ها اینگونه نیست.

گره های ترافیکی بعنوان کانون هایی واجد اهمیت در محدوده شهر معمولاً در محل تقاطع راه ها و یا تجمع پاره ای خصوصیات می آیند.بافت مرکزی شهر مسجدسلیمان نیز از این قائده مستثنی نبوده و سالهاست که به دلایل مختلفی دچار گره های ترافیکی می باشد. این گره ها می توانند پیامدهای بسیاری را در حوزه حمل و نقل شهری ایجاد نموده و در صورت عدم اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تخصصی مبتنی بر مطالعات فنی در طولانی مدت مشکلات دیگری را گربیانگیر شهر خواهد نمود.

معضلات ناشی از گره های ترافیکی در بافت مرکزی

 محدوده مرکزی شهر مسجدسلیمان همچون شهرهای کشور، به دلیل تراکم کاربری ها و بافت قدیمی آن، از نظر ترافیکی با مشکلات زیادی مواجه است. از جمله این موارد می توان به مشکلات زیر اشاره نمود: حجم انبوه عابرین پیاده در این محدوده و تداخل آنها با وسایل نقلیه  ، کمبود پارکینگ ، توقف غیرمجاز(حتی مجاز) تاکسی ها و مسافرکش ها ، کمبود پل های عابر پیاده و …

با بررسی معضلات ناشی از بروز گره های ترافیکی می توان پی برد که معضلات محیط زیستی و آلودگی هوا ، آلودگی صوتی، افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودروها و وسایل نقلیه، بروز تصادفات و سوانح ترافیکی، هدر رفت زمان شهروندان به دلیل باقی ماندن در ترافیک و معضلاتی از این قبیل را با ساماندهی بهینه وضعیت ترافیک موجود بافت مرکزی مدیریت نمود. از سویی دیگر اجرای سیاستهای بهبود وضعیت ترافیکی میزان رضایتمندی شهروندان در این زمینه را افزایش خواهد داد.

 مشکلات یاد شده در محدوده مرکزی شهر مسجدسلیمان به گونه ای است که با یک بار حضور در این محدوده ، در ساعتهای اوج عصر، همه موارد به روشنی دیده می شود. حجم عابرین پیاده به حدی بالا است که تعداد زیادی از آنها ترجیح می دهند از طول و عرض سواره رو برای تردد استفاده نمایند.تمام معابر اصلی و فرعی ، مملو از وسایل پارک شده است. تاکسی ها و مسافرکش ها در محدوده تقاطع ها و میادین برای سوارکردن مسافر و در رقابت با یکدیگر یک یا دو خط عبور را اشغال نموده اند.

گزینه های پیشنهادی در ارتباط با بهبود عملکرد وضع موجود

با توجه به مشکلات محدوده بافت مرکزی ، راهکارهای متفاوتی برای رفع مشکلات پیشنهاد می گردد که پیشنهادهای مقطعی و کوتاه مدت عبارتند از:

حذف پارک حاشیه ای در بافت مرکزی و چراغ دار کردن سه راه همافران

کانالیزه کردن عابر پیاده و چراغ دار کردن سه راه همافران

حذف پارکهای حاشیه ای از فلکه نمره یک تا سه راه همافران و چراغ دار کردن سه راه همافران

از سویی دیگر با اجرای طرح های بلند مدت جهت بهبود ترافیک و حمل و نقل محدوده مرکزی موارد زیر پیشنهاد می گردد:

-احداث مراکز تجاری و خرید (سیتی سنتر) در بافت مرکزی

-تعیین مسیرهای جایگزین عبوری

-احداث روگذر و زیرگذر در محدوده بافت مرکزی

-احداث جاده کمربندی برای وسایل نقلیه سبک و سنگین

-توسعه پارکینگ ها در بافت مرکزی و احداث پارکینگ طبقاتی

-بهبود سیستم اتوبوسرانی و فرهنگ سازی در راستای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی

ساماندهی ترافیک در مسجدسلیمان با جذب سرمایه گذار

بدون شک بهره گیری از امکانات و منابع مجموعه شهری،حمل و نقل و ترافیک به منظور جذب سرمایه گذار ، تسهیل، تشویق و توسعه کارآفرینی و مشارکت حداکثری آحاد مردم جامعه در زمره فعالیتهایی است که برای حل معضلات ترافیکی موثر خواهد بود.از اینرو با در نظر گرفتن پیشنهادات کوتاه مدت و بلند مدت جهت بهبود وضعیت ترافیکی شهر و نیز استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین می توان طرح های پیشبرد اهداف موجود را عملی نمود. با تمام این تفاسیر امیدواریم تا شهردار مسجدسلیمان ضمن توجه جدی به معضلات ترافیکی مسجدسلیمان اقدامات مطلوبی را در این خصوص عملی نماید.