معرفی اولین محقق پسادکتری در خوزستان
معرفی اولین محقق پسادکتری در خوزستان

شهر اولین ها//رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ضمن تشریح آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان، گفت: اساتید برنده جایزه علامه طباطبایی می‌توانند میزبان چهار محقق پسادکتری باشد که امسال اولین محقق پسادکتری در خوزستان تحت راهنمایی پروفسور کرم‌زاده انتخاب و به دانشگاه شهید چمران معرفی شد. به گزارش شهر اولین ها، دکتر علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان […]

شهر اولین ها//رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ضمن تشریح آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان، گفت: اساتید برنده جایزه علامه طباطبایی می‌توانند میزبان چهار محقق پسادکتری باشد که امسال اولین محقق پسادکتری در خوزستان تحت راهنمایی پروفسور کرم‌زاده انتخاب و به دانشگاه شهید چمران معرفی شد.

به گزارش شهر اولین ها، دکتر علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در نشست خبری که امروز ۱۲ تیرماه در سال جلسات این بنیاد برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان در راستای برنامه‌های حمایتی خود از نخبگان جوایزی را تعریف کرده است.

وی با بیان این‌که نخبگان افرادی هستند که باید امتیازات لازم را از آیین‌نامه‌ها و جداول بنیاد کسب کنند، گفت: این جوایز در چند بخش دانشجویی، فارغ‌التحصیلان، اساتید دانشگاه و حوزه‌های بیرون دانشگاه تعریف شده‌اند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان عنوان کرد: به‌طور مثال در بخش فارغ‌التحصیلان جایزه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و استفاده از تسهیلات نظام وظیفه، در بخش اساتید جوایز فارابی، خوارزمی و علامه طباطبایی و در بخش دانشجویان جوایز تحصیلی تعریف شده‌اند.

جوایز تحصیلی‎؛ مهم‌ترین بخش جایزه‌های دانشجویی

زراسوندی جوایز تحصیلی را مهم‌ترین جایزه بخش دانشجویی عنوان کرد و گفت: این جوایز برای دانشجویان سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تعریف شده که متناسب با وضعیت مالی بنیاد هرساله برای استان‌ سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ سال گذشته برای خوزستان ۵۰ جایزه در نظر گرفته شد که از تمامی این جوایز استفاده شد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان توضیح داد: این جایزه به ۲ دسته از دانشجویان تعلق می‌گیرد؛ دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند که این دسته از دانشجویان تا پایان تیر‌ماه مهلت دارند تا از طریق سامانه ثریا به آدرس  soraya.bmn.ir برای دریافت این جایزه ثبت‌نام کنند؛ دسته دوم نیز دانشجویان نو‌ورود هستند که امسال وارد دانشگاه می‌شوند و تا پایان مهرماه مهلت دارند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی با اشاره به چهار جایزه تحصیلی شامل جایزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگ‌ و فناوری گفت: این جوایز یک سال اعتبار دارند و دانشجو پس از اتمام یک سال باید برای سال بعد دوباره ثبت‌نام کند. این جوایز تسهیلات مطلوبی از جمله مقرره ماهیانه، سفرهای مطالعاتی خارجی و داخلی، خرید کتاب، ودیعه مسکن، کمک‌هزینه پایان‌نامه و … را در بر دارد. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر جهت مشاهده آیین‌نامه جوایز تحصیلی می‌توانند به سامانه ثریا مراجعه کنند.

آیین‌نامه جدید بنیاد برای حمایت از برگزیدگان هنری و ادبی

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در خصوص حوزه‌های حمایتی خارج دانشگاه، عنوان کرد: آیین‌نامه‌های جدید از جمله آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری کشور به‌منظور ارتقاء جایگاه هنر متعالی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های مختلف هنر تدوین و تصویب شده است.

وی تصریح کرد: این افراد در هشت گروه هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، هنرهای سینمایی، موسیقی، هنرهای سنتی، صنایع دستی، معماری و شهرسازی و هنرهای چند رسانه‌ای در ۲ رده مستعد برتر هنری و سرآمد هنری در هر شاخه تقسیم شده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند مدارک خود را در سامانه ثریا بارگذاری یا به‌صورت حضوری به بنیاد نخبگان خوزستان مراجعه کنند.

زراسوندی با اشاره به آیین‌نامه پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور، تصریح کرد: این آیین‌نامه به‌منظور تدوین فرآیند شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور، برگزیدگان را در حوزه‌های مختلف ادبی (شعر، داستان، تخصص‌های زبان و ادب) در ۲ رده مستعدان برتر ادبی و سرآمدان ادبی شناسایی می‌کند.

شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیأت‌علمی برگزیده

وی در خصوص آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیأت‌علمی برگزیده دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه به منظور شناسایی و حمایت از اعضای هیأت‌علمی تلاشگر دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور تدوین شده است و در حوزه‌های علوم پایه، علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی، علوم مهندسی، هنر و معماری و حوزه میان‌رشته‌ای اعضای هیأت‌علمی برگزیده را در ۲ رده استاد سرآمد و استاد شامخ شناسایی می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با تأکید بر لزوم استفاده از واژه “استاد” در جایگاه مناسب، ادامه داد: برای استادان سرآمد چهار ساحت آموزش، پژوهش، فناوری‌و‌نوآوری و فرهنگ‌و‌خدمت تعریف شده است؛ همچنین استادان شامخ از میان اعضای هیأت‌علمی شاغل و بازنشسته دارای اشتهار به اخلاق اسلامی و سجایای معلمی انتخاب می‌شوند. استاد منتخب رده استاد شامخ باید استاد برگزیده ممتاز و نمونه کشوری یا برگزیده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی معتبر در کرسی‌های آموزش، پژوهش، فناوری‌و‌نوآوری، فرهنگ‌وخدمت و کرسی استاد شامخ (جایزه علامه طباطبایی) باشد.

زراسوندی در خصوص جایزه علامه طباطبایی توضیح داد: این جایزه از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت‌امنای بنیاد ملی نخبگان است که به اساتید شامخ و برگزیده و برجسته کشور اعطا‌ می‌شود و معتبرترین جایزه علمی استادان در کشور است.

۲ خوزستانی برنده معتبرترین جایزه علمی استادان

وی با بیان این‌که تاکنون ۲ خوزستانی تحت پوشش بنیاد موفق به دریافت این جایزه شده‌اند، گفت: یکی از این ۲ نفر پروفسور امید‌علی شهنی‌کرم‌زاده استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و دیگری دکتر فرید مُر استاد دانشگاه شیراز است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: در خصوص این جایزه در تاریخ نهم تیرماه نامه‌ای از سوی بنیاد ملی  نخبگان ابلاغ شد که دانشگاه‌ها نفرات برگزیده خود را تا ۱۵ تیرماه برای دریافت جایزه جدید معرفی کنند.

زراسوندی با اشاره به تسهیلات اعطایی به برندگان این جایزه، عنوان کرد: به‌طور مثال بورس‌ها و نشان‌هایی که بنیاد ملی به‌طور افتخاری اعطا می‌کند به نام این افراد ثبت می‌شود؛ همچنین این افراد به فرهنگستان علوم معرفی و مشمول کرسی‌های پژوهشی می‌شوند، چندین هزینه سفر علمی به کشورهای مختلف دریافت می‌کنند، دستیاران پژوهشی انتخاب و به تشخیص خود دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنند.

معرفی اولین محقق پسادکتری در خوزستان

وی افزود: مهم‌ترین مزیت این جایزه آن است که امکان میزبانی این استاد برای چهار محقق پُستاک (پسادکتری) فراهم می‌شود به‌طوری‌که اولین محقق پسادکتری خوزستان امروز تحت راهنمایی پروفسور کرم‌زاده به دانشگاه شهید چمران اهواز معرفی و تمام هزینه‌های این فرد توسط بنیاد ملی نخبگان پرداخت خواهد شد؛ این محققان در یک حوزه تخصصی به مدت یک‌ سال تحت راهنمایی استاد برنده جایزه علامه طباطبایی به تحقیق می‌پردازند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ضمن قدردانی از حمایت مسئولان بنیاد ملی نخبگان برای انتخاب اولین محقق پسادکتری در استان، گفت: وجود دانشجوی پسادکتری در دانشگاه به ارتقای پژوهشی و ارتقای جایگاه دانشگاه در میان دیگر مراکز آموزش عالی کشور کمک می‌کند.

منبع:خوزنیوز