مسجدسلیمانی ها همچنان در انتظار بهره برداری از جاده میانبر، فرودگاه و راه آهن
مسجدسلیمانی ها همچنان در انتظار بهره برداری از جاده میانبر، فرودگاه و راه آهن

شهر اولین ها// محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی سفری به خوزستان از پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و مهران بازدید نمود. هر چند انتظار می رفت تا طی این سفر جزییات جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان نیز که مدتهاست در تعطیلی و بلاتکلیفی به سر می برد مورد بررسی قرار گیرد. با این حال گویا […]

شهر اولین ها// محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی سفری به خوزستان از پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و مهران بازدید نمود. هر چند انتظار می رفت تا طی این سفر جزییات جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان نیز که مدتهاست در تعطیلی و بلاتکلیفی به سر می برد مورد بررسی قرار گیرد. با این حال گویا همچنان ادامه روند اجرایی این جاده و بهره برداری از آن به یک آرزوی محال برای شهر اولین ها تبدیل شده است. علاوه بر این از پروژه تکمیل فرودگاه و احداث راه آهن مسجدسلیمان-شوشتر خبر تازه ای در دست نیست تا مسیر ارتباطی شهر اولین ها به مرکز استان تنها به جاده ای موسوم به جاده مرگ ختم شود.

به گزارش شهر اولین ها، سالیان سال است موضوع جاده میانبر اهواز-مسجدسلیمان مطرح شده که یک مطالبه عمومی و از ضرورتهای اساسی شهرستان مسجدسلیمان به شمار می رود. عملیات اجرایی این جاده از سال گذشته آغاز شد و قرار است با اتمام آن مسیر تردد به طول ۴۰ کیلومتر کاهش پیدا کند. هر چند که مدتهاست این پروژه با تعطیلی مواجه شده و از زمان خاتمه عملیات اجرایی و زمان بهره برداری آن اطلاع دقیقی در دست نیست. شریعتی استاندار خوزستان اواخر سال گذشته از زمانبر بودن احداث جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان خبر داد و اظهار داشت این پروژه از جمله طرح های عمرانی بسیار سنگین و سخت استان است. خردادماه امسال نیز عبیات معاون عمرانی استاندار در این خصوص اظهار داشت: ظرف مدت یک ماه آینده مجدداً عملیات اصلی این جاده آغاز شود تا بر اساس برنامه زمانبندی پیشرفت داشته باشد. ضمن این که اخذ اعتبارات لازم در این زمینه در حال پیگیری است، بخشی از آن فراهم شده و امیدواریم این تصمیم هم در زمان مقتضی به سرانجام برسد.

فرودگاه مسجدسلیمان نیز از دیگر پروژه هایی است که از آغاز فرآیند بهسازی و تکمیل آن سالها می گذرد و اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص از سوی مسئولین در خصوص زمان بهره برداری از آن ابراز شده است. معاون عمرانی اُستاندار خوزستان سه ماه پیش و در بازدید از محل فرودگاه گفت : برخی از مقدماتی که باید در خصوص بهره برداری از فرودگاه طی بشود نیازمند عملیات اجرایی است که بنظر می رسد چهل و پنج روز زمان کمی است و وعده دادن برای راه اندازی در این زمان کوتاه، قول عجولانه ای است اما فکر می کنم اگر همه دستگاههای درگیر این موضوع همراهی کنند، ظرف سه یا چهار ماه آینده امکان برقراری این پروازها در فرودگاه مسجدسلیمان فراهم گردد.

از سوی دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شوشتر – مسجدسلیمان در دیماه ۹۶ با حضور محمد بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، ظاهری نماینده مردم شهرستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستان امضاء شد. علی عسکر ظاهری در پاسخ به آغاز به کار این پروژه گفته بود: ظرف دو ماه تمامی مطالعات مسیر آماده و همزمان با امضاء قرارداد عملیات اجرایی نیز آغاز می گردد و در نهایت در تلاش هستیم تا اوایل سال ۹۸ همزمان با افتتاح فاز اول پتروشیمی به بهره برداری برسد.

علیرغم این ابهام در روند اجرایی پروژه احداث راه آهن همچون جاده میانبر و فرودگاه مسجدسلیمان موجب شده تا در شرایط کنونی تنها راه ارتباطی شهر اولین ها با مرکز استان جاده ای موسوم به جاده مرگ باشد. هر چند با توجه به فعالیت مجموعه پتروشیمی مسجدسلیمان، کارخانه آلومینیوم و وجود ظرفیت های دیگر در صنعت، گردشگری، ورزش و دیگر حوزه ها انتظار می رفت تا پیگیری جدی تری در خصوص توسعه راههای ارتباطی به مسجدسلیمان صورت پذیرد. علاوه بر این بهره برداری از جاده میانبر، فرودگاه و راه آهن می تواند زمینه ساز جذب  بیشتر سرمایه گذاران در مسجدسلیمان باشد که با ایجاد انگیزه و فراهم نمودن بستری مطمئن مقدمات پیشرفت قابل توجه در سطح شهرستان و برون رفت از شرایط موجود تلقی گردد.