مرگ دانشجوی نخبه مسجدسلیمانی به حاشیه رفت …
مرگ دانشجوی نخبه مسجدسلیمانی به حاشیه رفت …

سایت خبری شهر اولین ها//صبح روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه بود که یک دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه صنعتی اصفهان در خوابگاه این دانشگاه درگذشت؛ روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با تایید این خبر، دلیل فوت این دانشجو را مسمومیت دارویی اعلام کرد. غلامرضا اسلامی ۲۴ ساله از اهالی مسجد سلیمان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی […]

سایت خبری شهر اولین ها//صبح روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه بود که یک دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه صنعتی اصفهان در خوابگاه این دانشگاه درگذشت؛ روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با تایید این خبر، دلیل فوت این دانشجو را مسمومیت دارویی اعلام کرد.

غلامرضا اسلامی ۲۴ ساله از اهالی مسجد سلیمان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق بوده است؛ او دارای مدال نقره المپیاد ریاضی دانشجویی کشور در سال ۱۳۹۲ بوده و رشته مهندسی برق و ریاضی را در مقطع کارشناسی گذراند.

این دانشجو به دلیل ممتاز بودن در رشته خود با عنوان دانشجوی استعداد درخشان بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده بود.

یکی از دوستان غلامرضا اسلامی درباره علائم بیماری این دانشجو به خبرنگار فارس در اصفهان گفت: غلامرضا در شامگاه سه‌شنبه تشنج کرد او را به بهداری دانشگاه بردیم و پس از ۶ ساعت مرخص و به خوابگاه برگشت.

وی با بیان اینکه پزشک بهداری معتقد بود که غلامرضا اسلامی مسمومیت دارویی پیدا کرده است، افزود: پس از مرخصی باز هم حالت تهوع شدید داشت و نزدیک صبح به خواب رفت، سپس در خواب دوباره به او تشنج دست داد که تا رساندن به بیمارستان فوت شد.

مسئولان دانشگاه صنعتی چند روز پس از این واقعه به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها اعلام کردند که نتیجه بررسی علت دقیق مصرف این داروها توسط دانشجوی المپیادی در این دانشگاه مدت زمانی طول خواهد کشید اما همچنان پس از گذشت چندین ماه هنوز از ارائه اطلاعات خودداری کرده که این ابهام باعث شد آخرین وضعیت این پرونده را از سید ظفرالله کلانتری معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان جویا شویم.

اگرچه در این گفت‌وگو پاسخ‌های مبسوطی به سؤالات ما داده شد که جای تقدیر از مسئولان دانشگاهی صنعتی دارد اما هنوز ابهامات زیادی در این رابطه بر جای مانده است. البته برخی از آن‌ها را دانشگاه به دلیل حفاظت از اطلاعات شخصی دانشجویان مطرح نکرده و برخی از موارد نیز بر اساس اعلام دانشگاه صنعتی در اختیار ارگان‌های غیردانشگاهی است که خبرگزاری ما برای تکمیل این پرونده آن را پیگیری خواهد کرد.

 گزارش دانشجویان حاضر در خوابگاه شواهدی دال بر سهل‌انگاری مسئولین درمانی و پزشک دانشگاه را نشان می‌دهد. با توجه به اعلام روابط عمومی دانشگاه مبنی بر مسمومیت دارویی این دانشجو در روزهای نخست؛ دلیل این مسمومیت چه بوده؟

در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیش از ۱۰ هزار دانشجو که حدود نیمی از آن‌ها خوابگاهی هستند و بیش از ۴۰ خانواده اساتید، کارکنان و دانشجویان نیز در آن ساکن هستند، به دلیل دوری از شهر، امکانات لازم برای زندگی در نظر گرفته شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدمات بهداشتی و سلامت است.

با این رویکرد دانشگاه همیشه به مرکز بهداشت و درمان توجه ویژه‌ای داشته است، چه از بعد تجهیزات و چه از نظر کیفی. در این مرکز علاوه بر امکانات بهداشتی و درمانی مورد نیاز مانند خدمات دندانپزشکی، داروخانه، چشم پزشکی و …، خدمات اورژانس ۲۴ ساعته مجهز به آمبولانس و با حضور پزشک و پرستار داریم که حتی در روزهای تعطیل خدمات‌رسانی می‌کند و نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت جسمانی و امنیت روانی دانشجویان و ساکنین دانشگاه دارد. لازم می‌دانم از فرصت استفاده کرده از کادر زحمت‌کش مرکز بهداشت دانشگاه تشکر و قدردانی کنم.

 چه اقداماتی در خصوص درمان این مسمومیت صورت گرفت؟

سؤال شما مربوط به اتفاقی است که در تاریخ ۹۴/۴/۲۸ برای یکی از دانشجویان عزیزمان رخ داد. مشابه موارد دیگر، اورژانس دانشگاه به‌سرعت وارد عمل شد و اقدامات لازم جهت نجات دانشجو که در حالت اغما بوده را انجام داد و پس از آن بیمار به سرعت به مرکز بهداشت انتقال داده شد.

اقدامات لازم و مؤثر توسط پزشک و پرستار برای او انجام شد به‌طوری که وضعیت بیمار به حالت طبیعی و پایدار رسید. لازم به ذکر است که پرونده پزشکی افراد محرمانه است و ما خود را متعهد به حفظ حریم شخصی دانشجو می‌دانیم. بررسی‌های ما هیچ‌گونه کوتاهی در اقدامات درمانی انجام شده توسط مرکز بهداشت را نشان نمی‌دهد.

به‌طوری که پس از درمان و رفع مشکل بیمار، وی چندین ساعت در مرکز تحت نظر و مراقبت بوده است. در ضمن مسمومیت دارویی مشکل مراجعه ابتدایی بیمار به بهداری بوده و به همین دلیل پس از فوت دانشجو، حدس زده شد شاید فوت بیمار مربوط به این موضوع باشد که یک نظر غیرتخصصی بود و نظر تخصصی را پزشکی قانونی باید ارائه کند.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که این دانشجو تنها به فاصله‌ای کوتاه از حضور در مرکز درمانی دانشگاه توسط پزشک مرخص شده و ساعاتی بعد در خوابگاه فوت کرده است. نظر دانشگاه در خصوص سهل‌انگاری و یا خطا در تشخیص عوارض ناشی از این مسمومیت و نیز پیشگیری از تبعات بعدی آن توسط کادر درمانی چیست؟

البته بعد از هر اتفاقی معمولاً شایعات و اظهارنظرهای غیرتخصصی مطرح می‌شود. اولاً این‌گونه نبوده است که بیمار به فاصله کوتاهی مرخص شده باشد. همان‌طور که عرض کردم چندین ساعت پس از رسیدن به وضعیت پایداری سلامت، دانشجو تحت مراقبت در مرکز بوده است و پس از اطمینان از رفع مشکل، بیمار با همراهی دوستانش مرخص می‌شود. فردای آن روز حوالی بعد از ظهر دوستان ایشان برای وی درخواست کمک می‌کنند و با مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تماس گرفته می‌شود.

اورژانس مرکز درمانی سریعاً در محل حاضر و متوجه عدم وجود علائم حیاتی در ایشان می‌شوند، با این وجود تمام اقدامات لازم انجام می‌شود و سریعاً به نزدیک‌ترین بیمارستان اعزام می‌شوند. ولی متأسفانه ایشان در خواب و قبل از اطلاع‌رسانی به اورژانس مرکز درمانی دانشگاه، فوت کرده بود و تیم احیای بیمارستان نیز فوت وی را حدود یکی دو ساعت قبل از تماس تشخیص می‌دهد.

 چرا این دانشجو علی‌رغم مراجعه به درمانگاه و درمان توسط پزشک ساعاتی بعد از ترخیص در خوابگاه فوت کرده است؟

پس از این واقعه دردناک، ریاست دانشگاه دستور تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی موضوع را صادر کردند. بررسی‌های جامع و طولانی از جمله مصاحبه با دانشجویان همراه بیمار، پزشک و پرستار اورژانس، توسط کمیته، حکایت از آن دارند که مرکز بهداشت دانشگاه در اعزام اورژانس، مسیر درمان و انتقال به بیمارستان همه موارد لازم را در مورد دانشجوی متوفی آن‌گونه که باید به انجام رسانده است. علاوه بر آن علت فوت را پزشکی قانونی باید تشخیص دهد که نتیجه آن در اختیار دانشگاه نیست.

 با توجه به فوت این دانشجو در ایام تعطیلات دانشگاه در خوابگاه دانشجویی و وجود ادعاهایی مبنی بر قصور دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص، چه توجیهی بر حضور این دانشجو در این ایام در دانشگاه ارائه می‌کنید؟

دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور در ایام تابستان تعطیل نیستند و فقط برنامه‌های آموزشی مطابق ترم‌های پاییز و زمستان ندارند. در صورت نیاز حتی بعضی برنامه‌های آموزشی در تابستان ممکن است ارائه گردد. ایام تابستان بهترین فرصت برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که کارهای پژوهشی و پایان‌نامه خود را انجام دهند. همچنین دوره‌های کارآموزی دانشجویان کارشناسی معمولاً در تابستان انجام می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان به‌خصوص به دلیل دوری از امکانات شهری، سعی در فراهم کردن تسهیلات و خدمات مورد نیاز این دسته از دانشجویان در ایام تابستان و در حد امکان دارد. از جمله این امکانات اسکان تعداد محدودی از دانشجویان است. در تابستان ۹۴ مشابه سال قبل به تعداد حدود ۱۱۵۰ دانشجو بر اساس اعلام نیاز دانشکده‌های مربوطه، اسکان خوابگاه اعطا شد که دانشجوی متوفی نیز جزو آن‌ها بود و جهت انجام کارهای پروژه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه حضور داشته است.

دلیل عدم اطلاع‌رسانی دانشگاه از ابعاد این اتفاق مهم تا امروز چه بوده است و علت اصلی مرگ این دانشجو در خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به نظر نهایی پزشکی قانونی و مراجع ذی‌صلاح چیست؟

متعهد بودن به حفظ حریم شخصی دانشجو و عدم تمایل خانواده متوفی به رسانه‌ای شدن جزئیات پرونده پزشکی وی از یک‌طرف و عدم دسترسی به نظر پزشکی قانونی از طرف دیگر، از دلایل اصلی پاسخ به سؤال شماست. هرچند در تاریخ ۹۴/۷/۲۱ در پاسخ به یادداشتی در یک نشریه دانشجویی داخلی، مطالب کوتاهی توسط دانشگاه در این خصوص ارائه شد. ولی علت اصلی فوت را پزشکی قانونی باید تعیین کند و ما تاکنون از آن بی‌اطلاع هستیم.

از دست دادن این دانشجوی عزیز برای ما بسیار تلخ و ناگوار بود و امیدواریم هیچ‌وقت غم از دست دادن فرزندانمان را دوباره تجربه نکنیم. بدین‌وسیله مجدداً مراتب تسلیت خود را برای این ضایعه غم‌انگیز به دانشجویان به‌ویژه دوستان مرحوم و جامعه دانشگاهی و خصوصاً خانواده محترم دانشجو اعلام می‌کنیم.

منبع : فارس