مدیر موزه مسجد سلیمان: شمال خوزستان به پایلوت گردشگری تبدیل می‌شود‎
مدیر موزه مسجد سلیمان: شمال خوزستان به پایلوت گردشگری تبدیل می‌شود‎

شهر اولین ها//مدیر موزه مسجد سلیمان گفت: یکی از پرفسورهای معروف باستان‌شناسی به نام رومن گریشمن معتقد است که تخت جمشید از مسجدسلیمان کپی شده و مسجدسلیمان اولین سکونت‌گاه پارسیان است. به گزارش شهر اولین ها ، شهرام امید مدیر موزه مسجدسلیمان اظهار داشت: از آنجا که در سال‌های گذشته مسجدسلیمان فاقد موزه بوده لذا […]

شهر اولین ها//مدیر موزه مسجد سلیمان گفت: یکی از پرفسورهای معروف باستان‌شناسی به نام رومن گریشمن معتقد است که تخت جمشید از مسجدسلیمان کپی شده و مسجدسلیمان اولین سکونت‌گاه پارسیان است.

به گزارش شهر اولین ها ، شهرام امید مدیر موزه مسجدسلیمان اظهار داشت: از آنجا که در سال‌های گذشته مسجدسلیمان فاقد موزه بوده لذا اشیاء تاریخی و باستانی متعلق به مسجدسلیمان در موزه شوش نگهداری می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ سال است که موزه مسجدسلیمان تأسیس شده، افزود: برای برگرداندن اشیاء تاریخی و باستانی مطعلق به مسجدسلیمان به موزه این شهرستان؛ نیازمند یک‌سری رایزنی‌ها و نیز عزمی جدی در سطح شهرستان به واسطه نخبگان و مسئولان شهرستان هستیم. این موضوع را باید از سازمان مرکزی میراث فرهنگی و نیز اداره کل موزه‌های کشور پیگیری کرد.

مدیر موزه مسجد سلیمان بیان کرد: شرایط موزه مسجدسلیمان نیاز به آمادگی بیشتری دارد و باید مشکلات تکنیکی در این موزه رفع شود. این مشکلات تکنیکی با هزینه بسیار کمی قابل حل هستند و نیز مبحث رده حفاظتی موزه در تعامل با نیروی انتظامی انجام شدنی است که در همین راستا فرماندار در شورای تأمین لزوم رده حفاظتی موزه مسجدسلیمان را تصویب کرد. با آماده شدن موزه مسجدسلیمان شرایط برای برگرداندن اشیاء مهیا می‌شود ولی موزه‌ شوش که چنین آثار تاریخی را در بر دارد برای پس دادن اشیاء مقاومت می‌کند  چرا که بیش از ۳۰ درصد آثار موجود در موزه شوش آثار مربوط به مسجدسلیمان است. مسئولان موزه شوش موافق برگرداندن اشیاء به موزه مسجدسلیمان نیستند چون در این صورت بسیاری از جاذبه‌های های موزه را از دست خواهند. اکثر گردشگران برای دیدن آثار مسجدسلیمان به این موزه می‌روند و بزرگترین آثار موجود در موزه شوش از نظر حجمی مطعلق به مسجدسلیمان است.

شمال خوزستان به پایلوت گردشگری تبدیل می‌شود‎

وی با بیان اینکه در سال گذشته موفق شدیم سرمسجد را به سایت موزه تبدیل کنیم، افزود: اگر این اشیاء به موزه مسجدسلیمان برگردند با توجه به اینکه برای این موزه مجوز باستان‌شناسی گرفته شده علاوه بر اینکه ارزشی نمادین برای شهر دارد و هویت شهری و نیز عمق تاریخی شهر را ارتقاء می‎دهد می‌تواند به لحاظ گردشگری آمار را افزایش دهد چرا که بسیاری از گردشگران و دانشمندان برای تحلیل و تحقیق بر آثار به این شهر سفر خواهند کرد.

مدیر موزه مسجد سلیمان با بیان اینکه برگرداندن این آثار به موزه مسجدسلیمان می‌تواند به بحث پژوهش در مسجدسلیمان کمک کند، بیان کرد: از آنجا که در مسجدسلیمان بیش از ۴ محوطه معروف تاریخی ثبت شده وجود دارد با بازگردادندن آثار تاریخی به شهرستان، متخصصان به مسجدسلیمان آمده و با اقامت در شهر و کارکردن بر روی این آثار هم تحقیق در سطح شهر و کشور افزایش می‌یابد و هم نیز از تخریب و تعرض به محوطه‌های تاریخی جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از محوطه‌های تاریخی مسجدسلیمان در معرض تخریب هستند، درباره قدمت آثار موجود در موزه مسجدسلیمان گفت: برخی از آثار در این موزه به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و نیز سردیس معروف این موزه که به عنوان سالم‌ترین سردیس موجود در کشور به شمار می‌رود مطعلق به دوره ایلیمائیان است. نفت به صورت مستقیم در سال‎هایی که موزه افتتاح شده هیچ کمکی به ما نکرده اما ساختمان موزه ساختمان اهدایی نفت است البته این ساختمان از قبل از انقلاب در اختیار اداره فرهنگ و هنر بوده است. از آنجا که نفت مستقلأ در زمینه موزه (موزه ‌های نفت) کار می‌کند شاید یکی از دلایل اینکه عدم همکاری بین ما و نفت همین باشد.

وی افزود: این عدم همکاری با نفت در زمینه موزه مسجدسلیمان می‌تواند به نوعی ایرادی بر میراث فرهنگی باشد که تا کنون به صورت دوجانبه ‎تعاملی سیستماتیک انجام نداده است به طوری که در این چندسال اخیر تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشده تا این همکاری بین ما و نفت در زمینه موزه صورت بگیرد. البته در برخی از زمینه‌ها مانند سناریوی گردشگری در ایام عید با نفت همکاری داریم.

مدیر موزه مسجد سلیمان بیان کرد: اگر آثار برگردانده شود و نیز فعالیت‌های سایت موزه ساماندهی شود و به پایگاه ملی تبدیل شود، می‌تواند زمینه ثبت جهانی محوطه تاریخی مسجدسلیمان را فراهم کند که هم برای خوزستان و هم برای کشور حائز اهمیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از پرفسورهای معروف باستان‌شناسی به نام رومن گریشمن معتقد است که تخت جمشید از مسجدسلیمان کپی شده است و مسجدسلیمان اولین سکونت‌گاه پارسیان است، گفت: با فعال شدن موزه مسجدسلیمان، شمال خوزستان به عنوان یک پایلوت گردشگری قرار می‌گیرد بنابراین باید در این قضیه آمایشی انجام شود. تا جایی که من خبر دارم در انبارهای شوش آثار زیادی هست که جایی برای نمایش آن‎ها ندارند پس آثار ما را بدهند تا گردشگران یک سیر گردشی را در استان داشته باشند و به جای اینکه از اهواز به شوش رفته و بعد برگردند به مسجدسلیمان و بعد ایذه و هفتکل و دیگر نقاط آمده و از اماکن دیگر نیز دیدن کنند./تسنیم