لطفاً درختان را قطع کنید ؟! + تصاویر
لطفاً درختان را قطع کنید ؟! + تصاویر

شهر اولین ها// پس از آنکه در اسفندماه سال گذشته و همزمان با هفته منابع طبیعی و روز نهالکاری شاهد قطع درختان در شهرستان مسجدسلیمان بودیم ، به نظر می رسد که قطع درخت به مرور زمان به یک اپیدمی در شهرستان تبدیل خواهد شد. به گزارش شهر اولین ها، متاسفانه مدتی است که شاهد […]

شهر اولین ها// پس از آنکه در اسفندماه سال گذشته و همزمان با هفته منابع طبیعی و روز نهالکاری شاهد قطع درختان در شهرستان مسجدسلیمان بودیم ، به نظر می رسد که قطع درخت به مرور زمان به یک اپیدمی در شهرستان تبدیل خواهد شد.

به گزارش شهر اولین ها، متاسفانه مدتی است که شاهد قطع درختان در سطح شهر هستیم که برخی از موارد آن نیز بعضاً خارج از دید و نظر عموم قرار می گیرد.این رفتار نابهنجار که در تضاد با گسترش فضای سبز و فرهنگ حفظ محیط زیست و طبیعت قرار دارد در صورت عدم پیگیری مسئولین و متولیان امر به یک اپیدمی تبدیل خواهد شد. از طرفی بنظر می رسد فضای شهری بیش از این طاقت از دست دادن سرسبزی اش را ندارد و بایستی به فکر چاره ای برای آن باشیم .

محکومیت حبس شش ماه تا سه سال برای قطع درختان

بر اساس ماده یک قانون لایحه حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، یکی از وظائف اصلی شهرداریها نگهداری و نظارت بر از فضای سبز عمومی و شهری است و به همین جهت می بایست کمیسیون ماده ۷ با هدف حفظ و گسترش فضای سبز شهری در شهرداری تشکیل و در اینخصوص  اقدامی فوری را بعمل آورد. آنهم در شرایطی که فعالین زیست محیطی و شهروندان بهمراه مسئولین با هدف گسترش فضای سبز اقدام به کاشت نهال های متعددی در سطح شهرستان نموده اند.

بر اساس قانون نیز، هرکس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً و عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، حسب مورد به جزای نقدی و حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

اخیراً مشاهده شده در یکی از محلات مسجدسلیمان درختی تنومند که دهها سال از قدمت آن می گذرد و خاطرات زیادی را برای جوانان این منطقه رقم زده است قربانی ساخت و سازهای مسکونی شده است.درختی که می توان گفت از جهاتی هویت این محله به شمار می رفت و با شاخ و برگ های زیاد خود فضایی دلنشین را برای اهالی محله ایجاد نموده بود.صرف نظر از لزوم افزایش واحدهای مسکونی در محلات ،متولیان امر در خصوص قطع درختان بایستی پیگیری های لازم را صورت داده و با متخلفین برخوردهای قانونی بعمل آید تا در آینده  رفتارهایی اینچنین را شاهد نباشیم.

20160804_18161220160804_181557

در مقابل رفتارهای نابهنجار قطع درختان ؛ چاره چیست؟

بدون شک با شناسنامه دار کردن درختان فضای سبز به درختان هویت بخشیده و دست هر متجاوزی ( اعم از پیمانکار و…) رو ازاین درختان کوتاه می کنیم. کاری کم هزینه که جلوی از بین رفتن هزینه های کلان شهری رو می گیرد. با نوشتن نام درخت ،نام خیابان و شماره شناسنامه آن روی یک پلاک کوچک و نصب آن روی درخت به درخت هویت داده ومانند منازل مسکونی که پلاک شناسایی دارند درختان هم دارای پلاک شناسایی می شوند.از فواید این طرح این است که وقتی شهرداری خیابانی که دارای صد درخت دارای پلاک (1-100)را به یک پیمانکار تحویل می دهد در آخر پروژه هم همان صد درخت را از پیمانکار تحویل می گیرد. در صورتی که یکی از درختان حذف شده باشد پیمانکار موظف است که هزینه آن درخت را به شهرداری جهت کاشت درخت جدید بپردازد. در چنین صورتی هیچکس به خود اجازه نمی دهد حتی یک درخت هم قطع کند. فایده دیگر این طرح این است که ما می توانیم با تشویق و تنبیه شهروندان نسبت به نگه داری درختان، عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشیم.