غلامرضا شریعتی استاندار جدید خوزستان شد / عکس + سوابق
غلامرضا شریعتی استاندار جدید خوزستان شد / عکس + سوابق

شهر اولین ها//دکتر غلامرضا شریعتی از سوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان استاندار جدید خوزستان انتخاب و معرفی شد دکتر غلامرضا شریعتی از سوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان استاندار جدید خوزستان انتخاب و معرفی شد. غلامرضا شریعتی مورد حمایت جمعی از روحانیان و مورد اجماع برخی از نمایندگان مجلس از […]

شهر اولین ها//دکتر غلامرضا شریعتی از سوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان استاندار جدید خوزستان انتخاب و معرفی شد

دکتر غلامرضا شریعتی از سوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان استاندار جدید خوزستان انتخاب و معرفی شد.

غلامرضا شریعتی مورد حمایت جمعی از روحانیان و مورد اجماع برخی از نمایندگان مجلس از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب می باشد.

دکتر غلامرضا شریعی در دوران اصلاحات سابقه مدیرکلی سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، معاونت سیاسی امنیتی استانداری و در محدوده زمانی کوتاهی به عنوان سرپرست استانداری خوزستان مشغول فعالیت بود.

مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان شادگان، مدیریت شبکه بهداشت و درمان ماهشهر، قائم مقام و معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و عضو هیات تخلفات اداری این دانشگاه از مسئولیت های پیشین غلامرضا شریعتی می باشد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار پیشین خوزستان ۲۱ اردیبهشت پست استانداری خوزستان را پس از سه سال واگذار و فرج الله خبیر معاون سیاسی، انتخابات و تقسیم های کشوری وی به عنوان سرپرست استانداری این استان منصوب شد.

استانداری خوزستان از ۱۸ فرودین ماه ۱۳۵۸ تاکنون ۱۴ استاندار و سه سرپرست استانداری را به خود دیده است.

اسامی استانداران خوزستان از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون: سید احمد مدنی، سیدمحمد غرضی (کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری)، محمدفروزنده، علی جنتی (وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محسن میردامادی، محمدحسن تولایی، علیرضا تابش، محمدحسین مقیمی، احمد خرم، عبدالحسن مقتدایی، فتح الله معین نجف آبادی، امیر حیات مقدم و سید جعفر حجازی می باشند.

عبدالحسن مقتدایی همچنین در دولت یازدهم بار دیگر به عنوان استاندار خوزستان منصوب شد.

همچنین تولایی مدتی سمت سرپرستی این استانداری را پس از دوره ریاست غرضی، مرتضی روزبه نیز پس از تابش به مدت ۳۹ روز و فرج الله خبیر پس از استعفای مقتدایی سرپرستی استانداری خوزستان را بر عهده داشته اند.

****
برخی استاندارانی که در سال های پس از انقلاب در خوزستان فعالیت کرده اند، در سال های بعد در جایگاه های بالای دولتی حاضر شده اند که از آن جمله می توان به احمد خرم اشاره کرد که در دولت دوم سیدمحمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری انتخاب شد.

سیدمحمد غرضی نیز دومین استاندار خوزستان در سال های پس از انقلاب است که در بهمن ۵۸ و در دوره سرپرستی هاشمی رفسنجانی بر وزارت کشور، به جای احمد مدنی به استانداری خوزستان آمد.

در سال ۱۳۶۰ به عنوان وزیر نفت انتخاب و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به خدمت شد؛ او هم اکنون رئیس هیات مدیره شرکت مشانیر (از شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو) است. غرضی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد.

علیرضا تابش و محمدحسین مقیمی نیز که به ترتیب در سال های ۷۱ و ۷۲ استاندار خوزستان بوده اند، در سال های بعد مسئولیت هایی را بر عهده داشتند.

معاونت عمرانی وزارت کشور، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، نماینده مجلس هشتم و سرپرستی شهرداری تهران ازجمله سمت های مقیمی، پس از استانداری خوزستان است. تابش نیز در حال حاضر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

محمد فروزنده نیز که در سال ۶۰ و در سال های ابتدایی جنگ تحمیلی استاندار خوزستان بود، در سال های بعدی سمت های اجرایی فراوانی را تجربه کرد که از آن جمله می توان به وزارت دفاع در دولت دوم هاشمی رفسنجانی اشاره کرد؛ او هم اکنون رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان است.

محسن میردامادی نیز در سال های بعد به عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد.

علی جنتی فرزند آیت الله احمد جنتی سال ۶۲ استاندار خوزستان شد و چهار سال در خوزستان ماند.

پس از آن نیز به عنوان استاندار خراسان، معاون وزیر ارشاد، سفیر ایران در کویت و معاون سیاسی وزیر کشور فعالیت داشته و هم اکنون نیز از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر ارشاد دولت یازدهم انتخاب شده است.

عبدالحسن مقتدایی نیز در دوره های سوم و چهارم مجلس، نماینده آبادان بود و پس از آن استاندار خوزستان شد؛ وی پس از آنکه جای خود را به معین داد، مدتی نیز استاندار هرمزگان شد.

عبدالحسن مقتدایی همچنین در دولت یازدهم از سوی هیات دولت به عنوان استاندار خوزستان معرفی شد.

علاوه بر استانداران، تعداد زیادی از معاونان استانداران خوزستان در دوره های مختلف نیز پس از پایان مسئولیت در استان، در رده های بالای دولتی فعالیت داشته اند.

از میان افرادی که در سال های پس از انقلاب استاندار خوزستان بوده اند، اکنون تنها سیداحمد مدنی، نخستین استاندار، در قید حیات نیست.

کمترین مدت استانداری مربوط به سرپرستی ‘مرتضی روزبه’ است که تنها ۳۹ روز این مسئولیت را بر عهده داشته است؛ ‘سیدجعفر حجازی’ نیز تاکنون رکورد استانداران پیش از خود را زده و از خرداد ۸۶ تا معرفی مقتدایی در دولت یازدهم به عنوان استاندار بوده است.

در سال های پس از انقلاب هیچ کدام از استانداران خوزستان بیش از چهار سال در این سمت باقی نماندند و این در حالی است که حجازی بیش از ۶ سال است که در راس هرم مدیریت استان قرار داشت.

استان خوزستان در فاصله سال های ۵۸ تا ۶۸ تعداد ۵ استاندار و یک سرپرست داشته است؛در دولت های اول و دوم هاشمی رفسنجانی نیز ۳ استاندار و یک سرپرست در خوزستان منصوب شده اند.

در دو دوره سیدمحمد خاتمی نیز ۳ استاندار و در دوره محمود احمدی نژاد نیز ۲ استاندار در خوزستان فعالیت داشته اند.

بررسی تعداد افرادی که در این سال ها بر مسند استانداری خوزستان تکیه زده اند نشان می دهد که میانگین عمر مدیریت در استانداری ۲٫۲۶ سال است. همچنین این رقم در ۱۰ سال نخست پس از پیروزی انقلاب (فاصله سال های ۵۸ تا ۶۸) ۲ سال، در دولت هاشمی رفسنجانی ۲ سال، در دولت خاتمی ۲٫۶ سال و در دولت احمدی نژاد ۴ سال بوده است.

***
تاریخ سیاسی ایران با خوزستان گره خورده است، از مبارزات ملی شدن نفت گرفته تا سال‌ها تحمل جنگ تحمیلی این استان را همواره در راس توجه مردم ایران قرار داده است.

بهره‌مندی از منابع نفتی و پتروشیمی، قطب تولید گندم کشور، تنوع قومیتی فارس و لر و عرب و بختیاری در شهرهای مختلف استان، خوزستان را به منطقه‌ای استراتژیک و حساس در سیاست ایران تبدیل کرده است.

مرجع / ایرنا