عوارض آلایندگی به جای مسجدسلیمان به کدام شهرها سرازیر می شود؟!
عوارض آلایندگی به جای مسجدسلیمان به کدام شهرها سرازیر می شود؟!

شهر اولین ها// در آستانه یکصد و دوازدهمین سالگرد اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، استخراج نفت و گاز از دهها چاهی که در حومه شهر مسجدسلیمان قرار دارند آلودگی و آلایندگی های زیست محیطی را در این شهرستان ایجاد کرد و این آلایندگی ها همچنان ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد عوارض آلایندگی […]

شهر اولین ها// در آستانه یکصد و دوازدهمین سالگرد اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، استخراج نفت و گاز از دهها چاهی که در حومه شهر مسجدسلیمان قرار دارند آلودگی و آلایندگی های زیست محیطی را در این شهرستان ایجاد کرد و این آلایندگی ها همچنان ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد عوارض آلایندگی به شهرهای دیگر استان سرازیر می شود.

به گزارش شهر اولین ها، اکتشاف نفت در مسجدسلیمان چه در زمان حضور انگلیسی ها و چه  بعد از آن منفعتی برای مسجدسلیمان و مردمش نداشته است. در زمان اکتشاف نفت در مسجدسلیمان توسط ویلیام دارسی و سلطه دولت انگلیس بر درآمدهای حاصله از فروش نفت ,ساکنان آن زمان مسجدسلیمان که خود صاحب این منابع عظیم نفتی بودند  و تمام زحمت تولید این محصول از حفاری تا استخراجش را متحمل می شدند  تنها بخش کوچکی از دریای درآمدهای حاصله از فروش نفت و گاز شهرشان به آنها می رسید.

استخراج نفت و گاز از دهها چاهی که در حومه شهر مسجدسلیمان قرار دارند  آلودگی و آلایندگی های زیست محیطی را در این شهرستان ایجاد کرد و هم اکنون بعد از گذشت یکصد و دوازده سال از اکتشاف اولین چاه نفت  این آلایندگی ها همچنان پابرجاست. شدت آلایندگی چاههای نفت و گاز موجب شد تا سالها پیش موضوع جابجایی کامل شهر مسجدسلیمان مطرح شود و بیان چنین طرحی موجب شد که تاسالها هیچ پروژه عمرانی در شهر اجرا نشود و برای سالهای پیاپی بودجه های عمرانی مسجدسلیمان به طور چشمگیری کاهش یافت و در نهایت هم اجرای چنین طرحی بدون هیچ پیشرفتی از دستور کار خارج و به تاریخ پیوست. حدود ده سال پیش وزارت نفت بمنظور جبران  سالها آلایندگی  چاه های نفت و گاز در مسجدسلیمان  طرحی را تحت عنوان جابجایی مناطق آلوده مسجدسلیمان در مطرح کرد که در این طرح قراربر این شد تعداد پنج هزار واحد مسکونی در چند نقطه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان به شهرک ولیعصر(عج) منتقل شوند اما واحدهای مسکونی این طرح هم پس از سالها بلاتکلیفی و صرف هزینه بطور کامل نتوانسته به ساکنین مناطق آلوده تحویل گردد.

کم لطفی های وزارت نفت نسبت به پایتخت نفتی خاورمیانه تنها محدود به ناکامی طرح جابجایی مناطق آلوده نیست بلکه وزارت پر زرق و برق نفت علیرغم اینکه براساس رای کمیسیون ماده 77شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان موظف به پرداخت92میلیارد تومان به شهرداری مسجدسلیمان تحت عنوان عوارض آلایندگی و حریم چاههای نفت شده است به بهانه های مختلف از پرداخت حق مردم مسجدسلیمان امتناع می ورزد. عوارض خطرناک و جبران ناپذیر آلایندگی حاصل از چاه های نفت تنها مربوط به ساکنین شهر اولین ها نیست و حتی وسایل زندگی مردم هم از مضرات این چاهها در امان نمانده اند.

با این حال در سالهای اخیر نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۴۴ قانون ارزش افزوده مقرر کردند عوارض‌ و جریمه های آلایندگی موضوع ماده (۲۹) این قانون پس از واریز به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی استان برای هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها (سهم روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری) همان شهرستان توزیع می‌شود. هر چند که اعضای شورای شهر برای افزایش سهم مسجدسلیمان از آلایندگی نفت و گاز بصورت مکتوب درخواست خود را به اعضای کمیته توزیع سهم آلایندگی استان ارائه داده اند. اما در سالهای گذشته بخشی از عوارض آلایندگی مسجدسلیمان بر اثر غفلت مدیران محلی به ناحق به جایی دیگر اختصاص یافت. این موضوع را اخیراً روح ا… جلیلی مطرح نمود و انتظار می رود تا در این خصوص اعضای شورای شهر و مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان پاسخگو باشند.

با تمام آن چه گفته شد پنجم خرداد سالگرد اکتشاف نخستین چاه نفت خاورمیانه است اما نفت آنچنان که می باشد برای شهر اولین ها عایدی نداشت و اهالی مسجدسلیمان همچنان از فقر و محرومیت رنج می برند. از این رو انتظار می رود با پیگیری احقاق حق شهروندان مبنی بر پرداخت بدهی 92 میلیاردی وزارت نفت بر اساس رای کمیسیون ماده 77شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان و همچنین عوارض آلایندگی نفت که طی سالهای اخیر به شهرهای همجوار پرداخت می شد بخشی از مشکلات و موانع کنونی شهرستان در حوزه های مختلف مرتفع گردد.