شاهکار شهرداری و شورای شهر مسجدسلیمان؛ تابلویی به نام پارک زاگرس !؟
شاهکار شهرداری و شورای شهر مسجدسلیمان؛ تابلویی به نام پارک زاگرس !؟

شهر اولین ها// اگر چه با کلنگ زنی پارک کوهستانی زاگرس امیدواری برای توسعه فضای سبز و رونق گردشگری در سطح شهرستان افزایش یافت؛ اما با گذشت زمان و بی توجهی شهرداری و شورای شهر از هویت این پارک تنها تابلویی باقی مانده است تا همچنان سرنوشت این منطقه بکر و مستعد گردشگری و تفریحی […]

شهر اولین ها// اگر چه با کلنگ زنی پارک کوهستانی زاگرس امیدواری برای توسعه فضای سبز و رونق گردشگری در سطح شهرستان افزایش یافت؛ اما با گذشت زمان و بی توجهی شهرداری و شورای شهر از هویت این پارک تنها تابلویی باقی مانده است تا همچنان سرنوشت این منطقه بکر و مستعد گردشگری و تفریحی در هاله ای از ابهام قرار گیرد.
به گزارش شهر اولین ها، سیمای هر شهر از شاخصه های متعددی نشأت می گیرد و می توان گفت توجه ویژه به فضای سبز شهری در ایجاد جلوه های زیبای شهری تأثیر بسزایی خواهد داشت. در شهر مسجدسلیمان نیز اگر چه طی سالهای اخیر احداث بوستان محله ای به شکل قابل توجهی رشد یافته اما به نظر می رسد که این موضوع نیازمند نگاهی متفاوت تر است. از طرفی سرانه فضاهای سبز به عنوان یکی از فاکتور های مهم افزایش سطح زندگی در شهرها می باشد. همچنین با توجه به اهمیت فضاها و لزوم ایجاد در شهر ها به منظور لطافت هوا و تفریح مردم و زیبایی شهر بایستی استاندارد مشخصی برای ایجاد فضاهای سبز وجود داشته باشد زیرا هر اندازه که فضای سبز در سطح شهر توسعه یابند کافی نخواهند بود.
علیرغم تلاش های مجموعه شهرداری مسجدسلیمان در این خصوص، به نظر می رسد که توسعه فضای سبز شهری تا حدودی مورد غفلت و کم توجهی شهردار قرار گرفته است. هر چند توسعه فضای سبز شهری و  تحقق نیاز تفریحی شهروندان بویژه اهالی مناطق کمتر توسعه یافته و محلاتی است که فاقد فضای سبز هستند یا کمبود فضای سبز دارند از اولویت های شهرداری تلقی می گردد. اما باید یادآور شد که پارک کوهستانی زاگرس همچنان از کم توجهی مجموعه شهرداری در بلاتکلیفی بسر می برد. پارک زاگرس در منطقه هشت بنگله از جمله فضاهای مستعد و مهیای عملیات اجرایی می باشد که با پیگیری و اقداماتی که اهالی منطقه در راستای کاشت نهال و نگهداری از آن ها نموده اند بخش مهمی از مقدمات ایجاد این پارک فراهم شده است اما عدم تسریع در احداث پارک و تعلل شهرداری در این زمینه تأمل برانگیز است. از اینرو کمبود سرانه فضای سبز در منطقه هشت بنگله نیازمند تغییر رویکرد شهرداری مسجدسلیمان در احداث پارک کوهستانی زاگرس می باشد.

باید خاطر نشان ساخت با توجه به اجباری شدن طرح کمربند سبز برای شهرها  از این فرصت می توان به شکل قابل توجهی استفاده بهینه نمود. این طرح در قالب لایحه هوای پاک  گام بزرگی در راستای ساماندهی و توسعه فضای سبز شهری شهرهای کشور خواهد بود. لایحه هوای پاک در مجلس نهم مطرح شد و اما در آنجا فرصت بررسی پیدا نکرد و در این دوره نمایندگان مجلس بررسی آن را شروع کردند و در نهایت به مفاد آن رای دادند. لایحه فوق مشتمل بر ۳۴ ماده در بهار ۹۶ به‌تصویب رسید. ماده ۲۲ این لایحه به صراحت اعلام داشته ” حداکثر تا ده‌سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع‌طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به پانزده مترمربع  برسانند. تولید و تأمین نهال مورد نیاز(گونه‌های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) برعهده ادارات منابع‌طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداری برعهده شهرداری‌ها می‌باشد. وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب مورد نیاز از محل پساب شهر ذی‌ربط،  مشروط به استفاده از روشهای نوین آبیاری توسط شهرداری است.

با تمام آن چه گفته شد پارک کوهستانی زاگرس باتوجه به موقعيت جغرافيايي و دارا بودن استانداردها و قابلیت های لازم مي تواند به نقطه مهمي در گردشگري شهرستان تبديل شود. این منطقه در كنار موقعیت مکانی و چشم انداز طبيعي مي تواند زمینه ساز ایجاد فضاهاي بازي و ورزشي، پيست ماشین سواري و ساير سرگرمي ها شود. علاوه بر این با ايجاد پارك زاگرس سرانه فضاي سبز شهري نیز افزايش چشمگيري خواهد یافت و موقعيت تفريحي بسيار خوبي براي نسل هاي آينده فراهم مي سازد. امیدواریم تا شهرداری و شورای شهر مسجدسلیمان ضمن توجه ویژه به پارک زاگرس و موضوع افزایش سرانه فضای سبز شهری اقدامات مطلوب و شایسته ای را در پیگیری و تسریع در اجرای عملیات احداث پارک و رونق گردشگری و مناطق تفریحی شهرستان صورت دهند.