سمفونی زندگی عشایر، راهبردی برای رونق گردشگری
سمفونی زندگی عشایر، راهبردی برای رونق گردشگری

سایت خبری شهر اولین ها//گردشگرانی که برای نان و ماست عشایر حاضرند صدها دلار بدهند… اگرچه مظاهر تکنولوژی از بکر بودن زندگی عشایری کاسته و آن را تحت تاثیر قرار داده است، کوچ نشینان بسیاری از سنت‌ها و ارزشهای اصیل ایرانی را حفظ کرده اند و دیدنی‌های زندگی عشایر کشور می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران […]

سایت خبری شهر اولین ها//گردشگرانی که برای نان و ماست عشایر حاضرند صدها دلار بدهند
اگرچه مظاهر تکنولوژی از بکر بودن زندگی عشایری کاسته و آن را تحت تاثیر قرار داده است، کوچ نشینان بسیاری از سنت‌ها و ارزشهای اصیل ایرانی را حفظ کرده اند و دیدنی‌های زندگی عشایر کشور می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی داشته و به صنعت توریسم کمک کند.
طبیعت روح نواز دشت و کوهستان به همراه تصویری هفت رنگ از چادرهای سفید که مردانی در آن زندگی می‌کنند و زنانی زیبا با دامن‌های پرچین و رنگارنگ مشغول به کار و فعالیتند، دل بیننده را به مهمانی رنگها می‌برد. طبیعت سرسبز، گوسفندان ایل و بزغاله‌های زیبای نورسیده آنها را در دامن خود می‌پرورد و نوای زنگوله‌های این موجودات به همراهی صدای خلخال پاهای زنان عشایر سمفونی کوچ ایل را با هم می‌نوازند.عشایر، مردمانی که به فرمایش امام راحل عظیم الشان ذخیار انقلابند، با طبیعت یکی شده و در مسیر باد قدم می‌گذارند. این زندگی بی دغدغه اما همیشه با آسودگی همراه نیست و گاه گاه طبیعت دلش برای تنهایی تنگ می‌شود و به حضور عشایر اعتراض می‌کند. طوفان و سیل و آتش سوزی وخشکسالی تنها چند نمونه از مشکلاتی است که در زندگی مدرن امروز، عشایر را تهدید می‌کند.  به هرحال، زندگی عشایری با تمامی تلخ و شیرینش و همه مصایب و مواهبش، هنوز در گوشه و کنار این مرز و بوم در جریان است و نفس می‌کشد.
* نگاهی به مشکلات کوچ نشینی
کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پا برجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده که زندگی ایلات و عشایر برای حاضران در عصر تکنولوزی و کامپیوتر دیدنی و بکر به نظر برسد و توجه بسیار ی از مردم خسته از زندگی ماشینی را جلب کند.زندگی در دل طبیعت همانقدر که آرامش بخش و روح نواز است، با مشکلات و سختی‌های بسیار همراه است.از بلایای طبیعی نظیر طوفان و سیل و آتش سوزی که بگذریم مشکلات اقتصادی و آموزشی و بهداشتی بسیاری زندگی عشایر را سخت می‌کند.خشکسالی خطری است که از همه بیشتر عشایر را تهدید می‌کند و باعث می‌شود دلالان دام سود بیشتر و بیشتر به جیب بزنند. از طرفی نداشتن محل مناسب برای تحصیل فرزندان و کمبود معلم که با زندگی کوچ نشینی سازگار باشد هم از مشکلات دیگر زندگی عشایری است. با این همه و با وجودتمام مشکلات این نوع زندگی در کشورمان همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و سعی بر غلبه بر مشکلات دارد.
* گردشگری و کوچ نشینان
با توجه به سبک زندگی امروز و پیشرفت تکنولوژی، زندگی در دامان طبیعت می‌تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد. از آنجا که زندگی عشایری در بسیاری از کشورها از بین رفته، خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.
موضوع دیگر اینکه عشایر ایران به همراه افغانستان، تاجیکستان، چین، شمال غربی آفریقا و کوه‌های کلیمانجارو تنها عشایری هستند که کوچ عمودی (از کوه به دشت و برعکس) دارند و همین دست و پنجه نرم کردن با طبیعت متفاوت، شیوه خاصی از سبک زندگی را برایشان پدید آورده که منحصر به فرد و در نوع خود مترقی و شگفت انگیز است. زندگی این عشایر با طبیعت آمیخته است، آنها به سادگی اجداد و شبکه عشایری خود، اعم از ایل و طایفه و تیره و تش و اولاد و خانوار را می‌شناسند. در میان آن‌ها بدهکاری نشانه فقر نیست، بلکه شاخصه رونق زندگی است. قوانین نانوشته ای دارند که کمتر کسی از آن‌ها تخطی می‌کند، مرگ در جنگ برایشان افتخار است و ساختار اجتماعی شان گونه ای از هرم قدرت را نمایش می‌دهد. چادر زدن آنها از تکنیک خاصی تبعیت می‌کند، طرح قالی و حتی دار قالی شان با نوع دار قالی در جامعه روستایی فرق دارد.
موسیقی شان برای خود دنیایی است و عقایدشان در هر قدمی که برمی دارند یا هر سخنی که بر زبان می‌رانند، نمایان است. هنگام کوچ و در وقت اسکان و در گرمسیر و سردسیر، شیوه‌های ویژه برای ادامه حیات در پیش می‌گیرند، خواص گیاهان دارویی را به همان نسبت می‌شناسند که وضعیت آب و هوا را در چند روز آینده پیش بینی می‌کنند. زندگی عشایری دنیای هیجان انگیز و در عین حال پر مشقت است. از آن نوع زندگی هایی که وقتی می‌بینیمشان، می‌گوییم خوش به حالشان و با این حال بیش از چند روز را نمی‌توانیم با نوع زندگی آن‌ها سر کنیم.گزاف نیست اگر بگوییم گردشگران دیگر کشورها برای خوردن یک نان و ماست در چادر عشایر و روی گلیم دستبافت قرمز رنگ و در کنار بره تازه متولد شده که بر سرش دستی بکشند، حاضرند صدها دلار بپردازند. مدیر کل امور عشایر خوزستان نیز در این خصوص گفت:این استان با دارا بودن ۱۲ درصد جمعیت عشایری کشور دومین استان عشایری می‌باشد که در مجموع ۲۵ درصد گوشت قرمز و سایر فراوده‌های دامی را تولید می‌کند.
علی رحم کریمی افزود:خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص میزبان عشایر هشت استان کشور شامل چهارمحال وبختیاری، لرستان،اصفهان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کرمانشاه و ایلام می‌باشد. کریمی اضافه کرد: این جمعیت عشایری دو میلیون واحد دامی یعنی ۲۵ درصد دام استان را در اختیار داشته و سهم بسزایی در تولید گوشت کشور و منطقه دارند.

مرجع:ایرنا