رویکرد شهردار مسجدسلیمان در مواجهه با کمبود سرانه فضای سبز چگونه است؟
رویکرد شهردار مسجدسلیمان در مواجهه با کمبود سرانه فضای سبز چگونه است؟

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: سیمای هر شهر از شاخصه های متعددی نشأت می گیرد و می توان گفت توجه ویژه به فضای سبز شهری در ایجاد جلوه های زیبای شهری تأثیر بسزایی خواهد داشت. در شهر مسجدسلیمان نیز اگر چه طی سالهای اخیر احداث بوستان محله ای به شکل قابل توجهی رشد یافته اما […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: سیمای هر شهر از شاخصه های متعددی نشأت می گیرد و می توان گفت توجه ویژه به فضای سبز شهری در ایجاد جلوه های زیبای شهری تأثیر بسزایی خواهد داشت. در شهر مسجدسلیمان نیز اگر چه طی سالهای اخیر احداث بوستان محله ای به شکل قابل توجهی رشد یافته اما به نظر می رسد که این موضوع نیازمند نگاهی متفاوت تر است.

به گزارش شهر اولین ها، سرانه فضاهای سبز به عنوان یکی از فاکتور های مهم افزایش سطح زندگی در شهرها می باشد. همچنین با توجه به اهمیت فضاها و لزوم ایجاد در شهر ها به منظور لطافت هوا و تفریح مردم و زیبایی شهر بایستی استاندارد مشخصی برای ایجاد فضاهای سبز وجود داشته باشد زیرا هر اندازه که فضای سبز در سطح شهر توسعه یابند کافی نخواهند بود. با این و علیرغم تلاش های مجموعه شهرداری مسجدسلیمان در این خصوص، به نظر می رسد که توسعه فضای سبز شهری تا حدودی مورد غفلت و کم توجهی شهردار قرار گرفته است. هر چند شهام سلیمانی چندی قبل از آغاز عملیات احداث بوستان محله ای در منطقه نمره ۲ با هدف توسعه فضای سبز شهری و  تحقق نیاز تفریحی شهروندان بویژه اهالی ساکن در این منطقه خبر داد. وی اظهار داشت : یکی از اولویت های اصلی شهرداری مسجدسلیمان توسعه کمی و کیفی فضای سبز شهری است و این رویکرد بیشتر مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته و محلاتی است که فاقد فضای سبز هستند یا کمبود فضای سبز دارند.

با این حال بایستی به شهردار مسجدسلیمان یادآور شد که دو پارک محله ای دیگر هم اکنون از کم توجهی مجموعه شهرداری در بلاتکلیفی بسر می برند. پارک زاگرس در منطقه هشت بنگله از جمله فضاهای مستعد و مهیای عملیات اجرایی می باشد که با پیگیری و اقداماتی که اهالی منطقه در راستای کاشت نهال و نگهداری از آن ها نموده اند بخش مهمی از مقدمات ایجاد این پارک فراهم شده است اما عدم تسریع در احداث پارک و تعلل شهرداری در این زمینه تأمل برانگیز است. از اینرو کمبود سرانه فضای سبز در منطقه هشت بنلگه نیازمند تغییر رویکرد شهرداری مسجدسلیمان در احداث پارک کوهستانی زاگرس می باشد. از طرفی دیگر بوستان ورودی منطقه نصیرآباد نیز شرایط مشابهی را داراست و پس از آنکه رفع تصرف این بوستان با پیگیری های قضایی انجمن های محیط زیستی به نتایج مطلوبی منجر شد تا چندی قبل این بوستان به فراموشی سپرده شد تا مجدداً از طریق تشکل های مردمی احیاء شود و با حضور رییس شورای شهر برنامه کاشت نهال در این مکان صورت پذیرد. هر چند که این بوستان نیز با وجود پیگیری های اخیر همچنان نیازمند توسعه بیشتر از حیث کاشت درخت، مراقبت و آبیاری و نیز نصب وسایل مخصوص پارک ها می باشد.

باید خاطر نشان ساخت از آخرین باری که در خصوص میزان سرانه فضای سبز شهری مسجدسلیمان سخنی به میان آمد توسط خلیل حیدری شهردار وقت بود که از افزایش  سرانه فضای سبز برای هر شهروند مسجدسلیمانی به بیش از 6متر مربعخبر داده بود. با این حال به نظر می رسد که همچنان میزان سرانه فضای سبز شهری مسجدسلیمان در مقایسه با استانداردها اختلاف قابل توجهی دارد. از سویی دیگر با توجه به اجباری شدن طرح کمربند سبز برای شهرها  از این فرصت می توان به شکل قابل توجهی استفاده بهینه نمود. این طرح در قالب لایحه هوای پاک  گام بزرگی در راستای ساماندهی و توسعه فضای سبز شهری شهرهای کشور خواهد بود.

لایحه هوای پاک در مجلس نهم مطرح شد و اما در آنجا فرصت بررسی پیدا نکرد و در این دوره نمایندگان مجلس بررسی آن را شروع کردند و در نهایت به مفاد آن رای دادند. لایحه فوق مشتمل بر 34 ماده در بهار 96 به‌تصويب رسيد. ماده 22 این لایحه به صراحت اعلام داشته ” حداکثر تا ده‌سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نيرو و ادارات منابع‌طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به پانزده مترمربع  برسانند. تولید و تأمین نهال مورد نیاز(گونه‌های با نياز آب كم، مقاوم و بومی) برعهده ادارات منابع‌طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداري برعهده شهرداری‌ها می‌باشد. وزارت نيرو موظف به تأمين منابع آب مورد نياز از محل پساب شهر ذي‌ربط،  مشروط به استفاده از روشهاي نوين آبياري توسط شهرداري است.

با تمام این تفاسیر امیدواریم تا شهرداری مسجدسلیمان ضمن توجه ویژه به افزایش سرانه فضای سبز شهری با در نظر گرفتن قانون هوای پاک و طرح کمربند سبز شهری گام بلندی را در راستای بهبود سیمای شهری بردارد.