ردپای یک گیاه وارداتی در تنگی نفس خوزستانی ها … !؟
ردپای یک گیاه وارداتی در تنگی نفس خوزستانی ها … !؟

سایت خبری شهر اولین ها//رئیس این دانشگاه در عین حال، خبر مرگ یک نفر بر اثر این آلودگی را رد کرد با این توضیح که: «تاکنون هیچ موردی از مرگ بیماران تنفسی ناشی از باران در بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه گزارش و ثبت نشده است.» به گزارش سایت خبری شهر اولین ها به نقل از […]

سایت خبری شهر اولین ها//رئیس این دانشگاه در عین حال، خبر مرگ یک نفر بر اثر این آلودگی را رد کرد با این توضیح که: «تاکنون هیچ موردی از مرگ بیماران تنفسی ناشی از باران در بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه گزارش و ثبت نشده است.»

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها به نقل از آفتاب، آلودگی گریبان خوزستانی‌ها را گرفته، سهم اهوازی‌ها هم از همه بیشتر بود. آنها از بامداد پنجشنبه درگیر تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه هستند. حالا خیلی از آنها در این چند روز، به خاطر یکی از این علایم، راه بیمارستان را در پیش گرفته‌اند. ٢ بیمارستان گلستان و امام خمینی(ره) در اهواز، بیشترین تعداد مراجعه‌کنندگان را داشته‌اند. تاکید مسئولان بهداشتی و محیط زیستی خوزستان بر اسیدی نبودن بارش چهارشنبه است.
ردپای یک گیاه وارداتی در تشدید مشکلات تنفسی اهوازی‌ها
حالا ولی در کنار نقش آلودگی کارخانه‌ها و آلایندگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر، ردپای یک گونه گیاهی وارداتی در تشدید آلودگی و مشکلات تنفسی اهوازی‌ها دیده می‌شود. موضوعی که احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌ زیست خوزستان در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره کرد: « حدود ١٠ سالی است که یک گونه گیاهی وارداتی در جنوب خوزستان کاشته می‌شود. این گونه تزیینی است و برای زیباسازی فضای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از حدود ۵، ۶‌سال پیش اما استفاده از این‌گونه توسعه یافته و تراکم زیادی در شهرهای خوزستان پیدا کرده است.»
به گفته لاهیجان‌زاده، زمان گل‌دهی این گونه گیاهی، در ٢ ماه آبان و آذر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرده این گیاه، حساسیت‌زاست و در کنار سایر آلایندگی‌ها، وضع تنفسی مردم را تشدید کرده است: «گرده این گونه گیاهی، به‌عنوان یکی از عوامل جدی تشدید‌کننده آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته و یکسری مطالعات روی آن انجام شده است، البته برای سنجش دقیق‌تر، نیازمند یک دستگاه ویژه هستیم تا بتوان قطعی‌تر درباره آن نظر داد.»
مدیرکل محیط ‌زیست استان خوزستان اما معتقد است که نقش آلایندگی کارخانه‌ها و آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر همچنان در ایجاد آلودگی هوا پررنگ است: «مجموع این عوامل آلودگی را تشدید کرده است. ما سعی کردیم عواملی که مهم‌تر بود را در اولویت قرار دهیم و آنها را کاهش دهیم. برای نمونه بنزین پتروشیمی را که در گذشته مصرف می‌شد حذف کردیم. سوخت گازوییل یورو ۴ را از اول امسال در اهواز توزیع کردیم و قرار است به‌زودی سوخت استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.»
او ادامه داد: «این سومین سالی است که با این پدیده مواجه می‌شویم، البته هر ‌سال شدت آن کاهش می‌یابد، به طوریکه در نخستین سال، تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها، ٢٣‌هزار نفر ثبت شد، اما امسال به ١٠‌هزار نفر رسیده است، تنها هم در بارش آبان و اوایل آذر ماه این اتفاق می‌افتد.»
باران اسیدی نبود
او بارش اسیدی چهارشنبه گذشته در خوزستان را رد کرد: «باران اسیدی نبود. نتایج ایستگاه‌های هواشناسی از شاخص اندازه‌گیری اسیدی بودن یا همان RH، هم این را نشان می‌داد.»
لاهیجان‌زاده به پیش‌بینی هواشناسی درباره بارش روز چهارشنبه هفته جاری در اهواز اشاره کرد: «این هفته هم براساس اعلام هواشناسی، اهواز بارندگی دارد و این احتمال وجود دارد که ماجرای هفته گذشته تکرار شود.»
به گفته این مسئول در محیط‌ زیست خوزستان، امیدیه، رامهرمز و ماهشهر نیز تحت‌تاثیر این آلودگی‌ها قرار گرفته‌اند اما درگیری اهواز بیش از سایر شهرهای خوزستان است.
او به اهوازی‌ها توصیه کرد تا در زمان شدت آلودگی‌ها، از خانه خارج نشوند و از ماسک استفاده کنند، اما به این موضوع اشاره نکرد که اهوازی‌ها دیگر با این شرایط خو گرفته‌اند. آنها بدون توجه به این هشدارها، فعالیت‌های روزانه‌شان را انجام می‌دهند. مدرسه و دانشگاه می‌روند. مغازه‌هایشان را باز می‌کنند و مثل هر روز دیگر کار می‌کنند.
استانداری هم دیگر به این هشدارها توجه نمی‌کند و هیچ روزی را تعطیل اعلام نمی‌کند: «همیشه اهواز همین‌گونه است، تعطیل هم شود، فرقی نمی‌کند. ما دیگر به این وضع عادت کرده‌ایم. مردم دیگر حتی ماسک هم نمی‌زنند و در روزهای آلوده هم مثل بقیه روزها، از خانه خارج می‌شوند.» این را امین مرادخانی، یک شهروند اهوازی می‌گوید.
او که از پرسنل بخش اتاق عمل بیمارستان گلستان اهواز است، به «شهروند» می‌گوید: «از روز چهارشنبه، اورژانس بیمارستان گلستان مملو از جمعیت است. بیماران آن‌قدر زیاد هستند که در داخل سالن‌های دیگر آنها را بستری کرده‌اند. بیشتر مراجعه‌کنندگان سالمندان و کودکان زیر ١٠‌سال هستند، البته بیشتر اهوازی‌ها دچار آلرژی و آسم هستند. بیماران مبتلا به آلرژی همه جا هستند. در محل کار، تقریبا همه علایمی از این بیماری دارند. هر کس دستمالی در دست دارد. بیماری که هیچ دارویی به آن جواب نمی‌دهد.» به گفته این شهروند اهوازی، اطلاع‌رسانی درباره این موضوع‌ها خیلی کم است، حتی به مردم گفته نمی‌شود مثلا از ماسک استفاده کنند یا بیرون نروند، مردم هم مجبور هستند برای زندگی کار کنند. وضع اهواز در خیلی از روزهای‌ سال همین‌طور است: «با این‌که از قبل احتمال ایجاد چنین آلودگی پیش‌بینی شده بود اما هیچ جا آمادگی آن را نداشتند؛ نه بیمارستان‌ها و نه مراکز دیگر.»
استانداری خوزستان آمار دقیقی نمی‌دهد
مسئولان بهداشتی علت تشدید آلودگی منتهی به تنگی نفسی اهوازی‌ها را بررسی می‌کنند. حالا قرار است وزارت بهداشت عوامل مطرح شده را بررسی کند. با این‌که مسئولان اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت، علت تشدید مشکلات تنفسی اهواز را نامشخص اعلام کرده‌اند اما ٢ فرضیه، سندرم شبه آسم در اثر رعد و برق و آلایندگی کارخانه‌ها را در بروز این پدیده، به‌طور جدی بررسی می‌کنند. حالا با صحبت‌های اخیر مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان، نقش گونه گیاهی وارداتی در جنوب خوزستان هم گزینه دیگرشان است.
مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحات بیشتری داد: «باید بررسی شود که این گیاه، اساسا آلرژی زاست یا خیر و این‌که گرده افشانی این گیاه و آلودگی ناشی از آن، چه ارتباطی با بارش باران دارد، چرا باید با بارش باران آلایندگی این گیاه هم افزایش پیدا کند. اینها موضوعاتی است که جای کار دارد و می‌توان بررسی کرد.»
او با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی هم دارد، ادامه داد: «متاسفانه با وجود این‌که اهواز همیشه با این مشکل مواجه است اما سازمان هواشناسی آن و حتی دانشگاه علوم پزشکی اطلاعات دقیقی ندارند، حتی درستی آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به خاطر مشکلات تنفسی نیاز به بررسی دارد، چرا که ٣سال پیش تعداد ٢٣‌هزار نفر به‌عنوان مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها به خاطر همین پدیده، اعلام شد که پس از بررسی مشخص شد که تعداد واقعی ١٠ تا ١٢‌هزار نفر بوده است و در آمار اولیه تعداد مراجعه‌های چندباره یک بیمار هم به‌عنوان مراجعه جدید ثبت شده بود.»
بیمارستان‌های اهواز باز هم آماده نبودند
نجمی بر آماده نبودن بیمارستان‌های اهواز در پدیده آلودگی هوا تاکید کرد: «متاسفانه با این‌که از قبل همه چیز پیش‌بینی شده بود اما بیمارستان‌ها آمادگی نداشتند. اطلاع‌رسانی حتی به مردم هم در سطح استان مناسب نیست. مردم در این هوا نباید از خانه خارج شوند، باید از ماسک استفاده کنند و … اما حتی این اطلاعات هم به درستی به مردم داده نمی‌شود. مسئولان اهواز می‌گویند این پدیده جدیدی نیست و سال‌هاست در اهواز اتفاق می‌افتد، اما با وجود تازه نبودن، باز هم برخوردها و آمادگی‌ها، مانند دفعه اول است.» به گفته رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت، استانداری خوزستان باید نسبت به این موضوع اقدام کند.
وزارت بهداشت مسئول نیست اما دانشگاه علوم پزشکی اهواز به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت، می‌تواند در یک کار گروهی نقشی داشته باشد: «ما ٢‌سال پیش به استانداری و هواشناسی اهواز گفتیم که بررسی بروز بیمار‌های تنفسی به دلیل بارندگی نیاز به کار مطالعاتی دقیق با همکاری دستگاه‌ها دارد، حتی در آن زمان سازمان هواشناسی اهواز غلظت آلاینده‌ها را به‌طور دقیق نداشت و چندین دستگاه آنها کار نمی‌کرد که ما از آنها خواستیم حداقل برای‌ سال آینده غلظت آلاینده‌ها را بسنجند تا کار تحقیقاتی و مطالعاتی جامع جهت رفع این مشکل انجام شود.»
نجمی هم بر اسیدی نبودن باران چهارشنبه‌شب گذشته تاکید کرد: «باران زمانی اسیدی می‌شود که RH آن کمتر از ٧ باشد، اما باران اخیر اهواز، بیشتر از ٧ بود و در شرایط طبیعی قرار داشت.»
او سندروم شبه‌آسم در اثر رعد و برق را یکی از فرضیه‌های بروز بیماری‌های تنفسی به دلیل بارندگی در اهواز اعلام کرد: « این سندروم در نقاط خاصی در دنیا ایجاد می‌شود و شرایط جوی و منطقه‌ای از عوامل زمینه‌ای در بروز این سندروم است. البته فرضیه سندروم شبه آسم فرضیه‌‌ای قدیمی است و طبق بازدیدی که ٢‌سال پیش در اهواز داشتیم ساکنان این استان معتقد بودند از قدیم با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند به طوریکه اجداد آنها همیشه توصیه می‌کردند که در نخستین بارندگی پاییزی از منزل بیرون نیایند تا دچار مشکلات تنفسی نشوند. در بازدیدی که ٢‌سال پیش انجام گرفت مشخص شد که کارخانه‌های متعدد اطراف اهواز آلایندگی خاص ایجاد می‌کنند که احتمال می‌رود یکی از علل بروز این مشکل نیز مسأله کارخانه‌ها باشد.»
او ادامه داد: «در جلسه‌ها به این نتیجه رسیدیم که مجموع آلاینده‌ها در اهواز به دلیل فعالیت کارخانه‌ها و سوزاندن مزارع نیشکر در این فصل افزایش یافته و مجموع این عوامل در نخستین بارندگی سبب بروز مشکل برای مردم می‌شود.»
علت تنگی‌نفس خوزستانی‌ها قطعی نیست
با ادامه وضع آلودگی هوای اهواز، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، آلودگی فلزی نفتی (دودکش) سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک زباله و همچنین گرده‌افشانی گیاهان را به‌عنوان عوامل ایجاد‌کننده عارضه تنگی نفس در میان اهوازی‌ها اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاین، معصومه ابتکار در نوشتاری درباره آلودگی هوای اهواز پس از بارش باران، توضیح داد: «نتایج آزمایش باران‌های اخیر این نوع آلودگی‌ها را در شرایط ناسالم نشان نداده است. متاسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تاکنون قطعی نشده است.