دکترجلیلی: در مجلس دهم بیش‌تر شاهد رفتارهای معتدل خواهیم بود
دکترجلیلی: در مجلس دهم بیش‌تر شاهد رفتارهای معتدل خواهیم بود

سایت خبری شهر اولین ها//دکتراسماعیل جلیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت  به تحلیلی از نتایج انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات را در سه بخش می‌توان ارزیابی کرد. اولین بخش مربوط به مجموعه برگزارکنندگان انتخابات در بعد اجرایی، نظارتی و امنیتی بود که تلاش گسترده‌ای برای اجرای انتخابات صورت گرفت. آن هم در انتخاباتی […]

سایت خبری شهر اولین ها//دکتراسماعیل جلیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت  به تحلیلی از نتایج انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات را در سه بخش می‌توان ارزیابی کرد. اولین بخش مربوط به مجموعه برگزارکنندگان انتخابات در بعد اجرایی، نظارتی و امنیتی بود که تلاش گسترده‌ای برای اجرای انتخابات صورت گرفت. آن هم در انتخاباتی که تعداد کاندیداها بسیار زیاد بود که رسیدگی‌ها به صلاحیت افراد و در نهایت دادن مجوز به کاندیداهای نهایی کار سخت و پرزحمتی بود. مجموعه اقداماتی که در ساختار برگزاری انتخابات در مرحله اجرایی، مراجع چهارگانه و هیأت نظارت انجام شد.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، او بخش دوم انتخابات را مختص فعالیت‌های گروه‌های سیاسی دانست و گفت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تلاش‌ها و طراحی‌های زیادی کرده‌اند تا بتوانند به اجماع درون‌گروهی و ترغیب مردم برای رای دادن به آن‌ها برسند. اصولگرایان در ابتدا شروع خوبی داشتند اما در انتها دچار تفرقه جدی و در نهایت انتشارفهرست‌های متعدد شدند. در طرف مقابل جبهه اصلاح‌طلب فعالیت‌هایش ساماندهی شده بود که توانست توسط برخی شخصیت‌های موثر در جبهه بتواند تاثیرگذاری بیش‌تری در بین مردم به خصوص در بسیاری از کلان شهرها داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در نهایت منجر به ارائه فهرست‌های انتخاباتی شد هرچند که نظرات متفاوتی نسبت به افراد درون فهرست‌ها وجود داشت اما نگاه تشکیلاتی منجر به اقدام منسجم در سراسر کشور به خصوص برای گروه اصلاح‌طلب داشت شرایطی که برای اصلاح‌طلبان برگ برنده‌ای از لحاظ تشکیلاتی محسوب می‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس سومین بخش انتخابات را مربوط به رای مردم دانست و گفت: مردم با رای خود به عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان پاسخ دادند البته فرمایشات رهبری درفراخواندن آحاد جامعه با گرایش‌های مختلف در انتخابات اثر زیادی در افزایش سطح مشارکت داشت که این خود تضمین کننده انسجام و نشاط سیاسی در جامعه است.

وی افزود: مردم با رای بیش‌تر به اصلاح‌طلبان به نوعی در ارزیابی عملکرد اصولگرایان نگاه خود را تغییر دادند. رایی که در هر دوره ارزیابی از عملکرد گروه‌های حاکم در جامعه است. فارغ از این که بسیاری از افراد توانمند نتوانستند در انتخابات ورود پیدا کنند ولی به طور کلی جمع‌بندی نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که شرایط به نفع اصلاح‌طلبان چرخیده است و اثرگذاری اصلاح‌طلبان بیش‌تر از مجلس نهم خواهد بود البته باید منتظر برگزاری مرحله دوم انتخابات باشیم تا بتوان ساختار نهایی مجلس آینده را به خوبی تحلیل کرد.

نماینده مردم مسجدسلیمان،لالی،هفتکل واندیکادرمجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که مردم تجربه و ذهنیت خوبی از رویکردهای افراطی ندارند گفت: اصولگرایان در مجلس نهم اکثریت را در دست داشتند که بیش‌تر تندروی‌ها و افراط گری‌ها نیز از سوی این جناح در مجلس رخ داد که اثر مهمی بر افکار عمومی و در ایام انتخابات به جای گذاشت. البته به طور کلی مجلس نهم رویکرد اعتدالی را تا حدود زیادی مورد توجه قرار داد و تندروها اکثریت مجلس را تشکیل نمی‌دادند و تنها صداهای بلند داشتند در مقابل در کمیسیون‌ها گروه‌های مستقل و فراکسیون رهروان ولایت رفتارهای معتدل دیده می‌شد.

دکترجلیلی در پایان گفت: به نظر بنده در مجلس بعدی بیش‌تر شاهد رویکرد اعتدالی و رفتارهای معتدل خواهیم بود چون اکثریت از افراد معتدل تشکیل می‌دهند البته رویکرد افراط و تندروی در هرگروهی از جامعه بین افکار عمومی مورد پذیرش نیست.