جنگل های بکر منطقه حفاظت شده شیمبار بر سر دوراهی…!؟/ نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد…
جنگل های بکر منطقه حفاظت شده شیمبار بر سر دوراهی…!؟/ نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد…

سایت خبری شهر اولین ها// ایمان کاهکش: به نظر می رسد که احداث راه روستایی منطقه تنگ سنان واقع در منطقه حفاظت شده شیمبار می باشد که از سویی دسترسی به این منطقه و مشکلات ساکنین آن شاید اجرای راه روستایی را در اولویت قرار داده است اما وجود گونه های مهم درختی،گیاهی و جانوری […]

سایت خبری شهر اولین ها// ایمان کاهکش: به نظر می رسد که احداث راه روستایی منطقه تنگ سنان واقع در منطقه حفاظت شده شیمبار می باشد که از سویی دسترسی به این منطقه و مشکلات ساکنین آن شاید اجرای راه روستایی را در اولویت قرار داده است اما وجود گونه های مهم درختی،گیاهی و جانوری منطقه امکان بروز مخاطرات زیست محیطی را بواسطه اجرای راه دسترسی به تنگ سنان جدی تر جلوه می دهد.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، دغدغه حفظ و نگهداری از محیط زیست و توجه ویژه به منابع طبیعی از دیرباز باعث شده تا دوستداران محیط زیست و دولتمردان تدابیر ویژه ای را در این راستا اندیشه کنند و مناطقی از این قبیل تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرند که از آن جمله منطقه گردشگری با طبیعت بسیار زیبایی شیمبار می باشد.این منطقه بر اساس قانون برنامه پنچ ساله دوم و مصوبه شماره 82 مورخ 15/10/87 شورای عالی حفاظت محیط زیست از سال 1379 به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مصوب شد.

سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین و فعالان محیط زیست در ابتدای سال جاری و اینکه یکی از مهمترین تأکیدات ایشان برخورد قاطعانه مسئولان با تعدی به جنگل ها بود، اهمیت توجه به حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی را یادآوری می نماید و لازم است تا با عنایت به فرمایشات رهبری در این راستا بکوشیم و از هرگونه آسیب جدی به جنگل ها جلوگیری گردد.

اهالی منطقه تنگه سنان ، همچنان در انتظار اجرای راه دسترسی به منطقه

مدتهاست که از پیگیری های دهیار و اهالی منطقه تنگه سنان واقع در بخش شیمبار مبنی بر اجرای راه دسترسی به محل سکونتشان می گذرد و بروز مشکلاتی از قبیل عقرب زدگی اهالی، وجود مادران باردار و .. موجب شده تا پیگیری آنها برای اجرای این راه روستایی جدی تر دنبال شود. از سویی دیگر عملیات اجرایی راه دسترسی به منطقه تنگ سنان به قطع درختانی در طول مسیر منجر خواهد شد که حساسیت کار را بالا برده تا جایی که متولیان و دوستداران محیط زیست این منطقه بطور جدی وارد عمل شوند.

فرماندار اندیکا : اجرای مسیر دسترسی به منطقه تنگ سنان نیازمند کارشناسی بیشتری می باشد

فرماندار اندیکا در خصوص اجرای راه دسترسی به منطقه تنگ سنان تأکید کرد :این موضوع نیازمند کارشناسی و بررسی بیشتری می باشد.

منوچهر ورناصری فرماندار اندیکا با بیان اینکه طبیعت زیبا و گونه های خاص گیاهی،درختی و جانوری منطقه شیمبار و تنگ سنان موجب گردیده تا حساسیت ما و متولیان محیط زیست در خصوص حفاظت از منطقه بالا برود خاطرنشان ساخت: صعب العبور بودن مسیر منطقه تنگ سنان برای عشایر و اهالی این منطقه نیز به شکلی است که دسترسی خانوارهای ساکن در این منطقه به محل سکونتشان را دشوار نموده است.

وی افزود: دهیار و اهالی منطقه از مدتها قبل پیگیر ایجاد راه دسترسی به منطقه تنگ سنان شده اند و در اینخصوص مکاتبات زیادی صورت گرفته اما این طرح نیازمند مطالعه و کارشناسی بیشتری می باشد تا جنگل ها و درختان این منطقه نیز از آسیب های احتمالی در امان بمانند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا : دغدغه اصلی ما پیشگیری از تخریب جنگل ها و درختان منطقه است

رییس اداره محیط زیست اندیکا گفت: دغدغه اصلی ما حفاظت از گونه های متعدد گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده شیمبار و مراقبت از جنگل های این ناحیه است و از آنجایی که اجرای راه دسترسی شیمبار به منطقه تنگ سنان منجر به از بین بردن درختان در مسیر مزبور می شود با اجرای این طرح مخالفت شده است.

وحید شالویی افزود: جنگل های پرپشت و گونه های متعدد جانوری این منطقه زیبایی طبیعی خاصی را ایجاد نموده که لزوم حفاظت از این منطقه را مهمتر می نماید و امیدواریم تا اهالی به این موضوع از منظر یک فرصت و ثروت طبیعی بنگرند و از هر عملی در جهت تخریب جنگل ها و درختان منطقه پیشگیری نمایند.

رییس اداره امور عشایر شهرستان اندیکا: دسترسی اهالی منطقه تنگ سنان به محل سکونتشان بسیار دشوار است

ارسلان حسین پور رییس اداره امورعشایر اندیکا ضمن تأکید در خصوص اهمیت اجرای راه دسترسی شیمبار به تنگ سنان اظهار داشت: اهالی منطقه در خصوص مواردی از قبیل عقرب گزیدگی، وجود مادران باردار و.. با مشکلات زیادی جهت عبور و مرور مواجه هستند و با توجه به پیگیری ها و درخواست دهیار و اهالی این منطقه در نظر داشتیم تا با ایجاد راه دسترسی گوشه ای از مشکلات اهالی را برطرف نمایی.

حسین پور افزود: با توجه به وجود درختان محلی در مسیر ایجاد راه دسترسی و احتمال تخریب آنها در حین عملیات ، اداره محیط زیست شهرستان با صدور مجوز ایجاد راه مخالفت نموده است و مسیر دیگری نیز جهت اجرای عملیات به گونه بهتری امکان پذیر نمی باشد.

*با تمام این تفاسیر حفاظت از جنگل ها و درختان و همچنین صیانت از منابع طبیعی و ملی بایستی در اولویت توجه قرار گیرد و هرگونه فعالیتی در زمینه زیست محیطی مستلزم مراقبت از آن و جلوگیری از وقوع آسیب به طبیعت می باشد و امیدواریم هر شهروند ایرانی با سرلوحه قرار دادن این موضوع در حفظ طبیعت و منابع غنی زیست محیطی تلاش کند.