ترجمه آثار ادبیات داستانی مدرن جهان به قلم یکی از رهبران جنبش مشروطه‌خواهی ایرانیان/سردار اسعد می نویسد …
ترجمه آثار ادبیات داستانی مدرن جهان به قلم یکی از رهبران جنبش مشروطه‌خواهی ایرانیان/سردار اسعد می نویسد …

سایت خبری شهر اولین ها//دوره پانزده‌جلدی مجموعه آثار داستانی ترجمه «سردار اسعد» از پیشگامان ترجمه ادبیات داستانی مدرن و از رهبران جنبش مشروطه‌ خواهی ایرانیان، توسط نشر تمتی منتشر می‌شود. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، محسن حیدری با اعلام این خبر افزود: علیقلی‌خان بختیاری سردار اسعد (متولد ۱۲۳۶ و متوفی ۱۲۹۶ هجری شمسی) […]

سایت خبری شهر اولین ها//دوره پانزده‌جلدی مجموعه آثار داستانی ترجمه «سردار اسعد» از پیشگامان ترجمه ادبیات داستانی مدرن و از رهبران جنبش مشروطه‌ خواهی ایرانیان، توسط نشر تمتی منتشر می‌شود.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، محسن حیدری با اعلام این خبر افزود: علیقلی‌خان بختیاری سردار اسعد (متولد ۱۲۳۶ و متوفی ۱۲۹۶ هجری شمسی) از پیشگامان ترجمه ادبیات داستانی مدرن و از رهبران جنبش مشروطه‌خواهی ایران است که در فاصله سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ هجری شمسی یعنی قبل از صدور فرمان مشروطیت، اقدام به ترجمه بسیاری از آثار ادبیات داستانی مدرن جهان در ایران کرد.
وی با بیان این‌که مجموعه آثار سردار اسعد را در یک دوره پانزده‌جلدی آماده انتشار کرده است، افزود: سردار اسعد، علاوه بر ترجمه ادبیات داستانی مدرن، تأکید زیادی بر گسترش صنعت چاپ مدرن در ایران داشت و از این رو به عنوان مثال نخستین کتابهایی که توسط «مطبعه خورشید» با مدیریت ناظم الاسلام کرمانی در تهران و به شیوه مدرن چاپ شد، کتابهای سردار اسعد بود و در واقع سردار اسعد با حمایت مالی از این ناشران روشنفکر و پیشگام، نقش مهمی در موفقیت صنعت نوپای چاپ در ایران عصر مشروطه داشت.
حیدری افزود: متأسفانه شخصیت فرهنگی این مترجم بزرگ ایرانی کمتر شناخته شده است، و ما بیشتر شخصیت سیاسی وی را به عنوان فرمانده عملیات ملی آزادسازی تهران و عامل اصلی بازگشایی پارلمان مشروطه پس از رفع استبداد صغیر می‌شناسیم و امیدوارم انتشار این دوره‌ پانزده‌جلدی زمینه‌ای را فراهم آورد تا پژوهشگران بتوانند پرتوی نوری به اندیشه‌ها و فعالیت‌های فکری و فرهنگی سردار اسعد بیاندازند.
وی همچنین گفت: سردار اسعد ترجمه‌های مختلفی از آثار نویسندگان بزرگ فرانسه نظیر الکساندر دومای پدر، الکساندر دومای پسر، اگوست ماکت (نویسنده همکار الکساندر دومای پدر)، پل دو کوک و دیگر نویسندگان یونانی و مصری انجام داده است که به زودی در قالب یک دوره پانزده‌جلدی از سوی نشر تمتی به بازار ارائه خواهند شد.
علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و پیشخرید کتابهای سردار اسعد، با نشر تمتی تهران به شماره ۰۹۱۲۰۱۹۰۲۷۰ تماس حاصل نمایند.

مرجع:ایسنا