تأملی بر کلنگ زنی پروژه و طرح های جدید در مسجدسلیمان
تأملی بر کلنگ زنی پروژه و طرح های جدید در مسجدسلیمان

شهر اولین ها//در روزهای گذشته آیین کلنگ زنی چند پروژه و طرح جدید در مسجدسلیمان به زمین زده شد تا این امیدواری در میان اهالی شهر اولین ها افزایش یابد که دولت در جهت رفع محرومیت در این شهرستان خیز بلند برداشته است. علیرغم این همانگونه که پیشتر در مطلبی تحلیلی به آن اشاره شد، […]

شهر اولین ها//در روزهای گذشته آیین کلنگ زنی چند پروژه و طرح جدید در مسجدسلیمان به زمین زده شد تا این امیدواری در میان اهالی شهر اولین ها افزایش یابد که دولت در جهت رفع محرومیت در این شهرستان خیز بلند برداشته است. علیرغم این همانگونه که پیشتر در مطلبی تحلیلی به آن اشاره شد، نیاز کنونی مسجدسلیمان تخصیص اعتبار جهت تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام و تعطیل شهرستان بوده و کلنگ زنی پروژه های جدید در صورت عدم تخصیص اعتبار از انبوه مشکلات شهر اولین ها نخواهد کاست.

به گزارش شهر اولین ها، از مسجدسلیمان اگر چه بعنوان یکی از مهمترین شهرهای نفتی خاورمیانه همواره نام برده می شود و طی سالهای اخیر مراسم کلنگ زنی پروژه های زیادی انجام شده اما مشخص نیست که تکلیف نهایی و وضعیت بهره برداری آن ها به چه شکل خواهد بود.شاید در رسانه های محلی، استانی و حتی ملی مصاحبه های فراوانی از مسئولین فعلی و پیشین مسجدسلیمان مبنی بر اجرای پروژه های متعدد در سطح شهرستان به چشم بخورد اما از سرانجام آن ها و وضعیت بهره برداری پروژه ها خبری نیست. و البته زمان افتتاح پروژه های عمرانی-خدماتی شهرها عمدتاً به مناسبت های شهریور یا بهمن ماه بر می گردد اما مدتهاست که از افتتاح و بهره برداری پروژه های کلیدی و شاخص در مسجدسلیمان خبری نیست. با این حال اخیراٌ طی مراسمی آیین کلنگ زنی چندین طرح و پروژه جدید در مسجدسلیمان انجام گرفت تا امیدواری ها به توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان افزایش یابد.

پروژه های آبرسانی به روستاها، تحت الشعاع وضعیت آب شهری

طی روزهای اخیر عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به پانزده روستای لهبری بخش گُلگیر و پروژه ( گدار ) ۳۶ روستای بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان با حضور اُستاندار خوزستان، نماینده مردم در مجلس ، جمعی از مسئولان و تعدادی از اهالی روستاههای برخوردار از این طرح برگزار شد.

اگر چه اعتبار کُلی این پروژه آبرسانی ۲۰ میلیارد تومان و جمعاً به طول ۱۱۴ کیلومتر می باشد، اما گفته می شود که بخشی از اعتبار موجود تأمین و حدود ۲ میلیارد تومان لوله در سایزهای مختلف از دوازده تا دو اینچ خریداری شده و بلافاصله پس از آئین کلنگ زنی، کار آغاز خواهد شد. با این حال امیدواریم تا تخصیص اعتبار کامل این پروژه تا پایان انجام پذیرد و شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

پروژه آبرسانی به منطقه کلگه مسجدسلیمان کلنگ زنی شد+تصاویر

از طرفی دیگر کلنگ زنی این طرح ها که گاهاً از آن ها بعنوان ابزاری تبلیغاتی و عملکردی (در سال پیش از برگزاری انتخابات مجلس) استفاده می شود موجب گردیده که طرح های جاری بهمراه پروژه های خاتمه یافته در سنوات اخیر طی یک شرح عملکردی حوزه آبرسانی در بازه زمانی کوتاه مطرح شوند. هر چند با نگاهی به پروژه های خاتمه یافته ی طرح آبرساني به شهرستان مسجدسليمان مشاهده می شود که بیش از 30 پروژه مرتبط با طرح آبرسانی در شهرستان مسجدسلیمان خاتمه یافته که طی سنوات اخیر اجرایی شده اند. از اینرو و با توجه به زمانبندی یکساله پروژه آبرسانی که اخیراً کلنگ زنی شده، در صورت پیگیری متولیان امر، تأمین اعتبارات لازم و نظارت مطلوب بر چگونگی اجرای طرح شاهد بهره برداری از آن در سال آینده خواهیم بود.

با این حال در حوزه آب شهری بروز مشکلاتی از جمله نارضایتی از زمانبَر بودن اجرای پروژه در کلگه، عدم تحقق وعده های تأمین آب شبانه روزی در محلات شهرستان، نشت لوله ها و هدررفتگی آب شرب در محلات مختلف و احتمال آلودگی آب لوله کشی، مشکلات مخازن فلزی و بتنی آب و … موجب گردیده تا این مسائل همچنان مقوله آب شرب مصرفی در مسجدسلیمان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

پروژه میلیاردی احداث بلوار و سایر پروژه های نیمه تمام شهرداری

از دیگر پروژه هایی که اخیراً در مسجدسلیمان کلنگ زنی شده، پروژه عظیم احداث بلوار دوم شهر مسجدسلیمان از میدان دانشگاه تا منطقه بی بیانبوده که اعتبار اولیه این پروژه ۶۰ میلیارد تومان برآورد گردیده و قرار بر این است طی سه یا چهار فاز به صورت ادواری هزینه فوق تزریق شود. هر چند که تلاش مجموعه شهرداری و شورای شهر در کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این پروژه تحسین برانگیز بوده اما جای سوال دارد که با وجود توانمندی و پیگیری شهرداری در جذب اعتبارات میلیاردی پروژه های جدید، چرا از تکمیل پروژه های پیشین و نیمه تمامی همچون پارک یازده هکتاری، پارک ویژه بانوان و … خبری در دست نیست؟!

از طرفی دیگر انتظار می رفت همانگونه که شهردار مسجدسلیمان در مراسم معارفه خود وعده داده بود در جذب سرمایه گذاران جدید جهت اجرای پروژه ها در شهرستان اقداماتی را صورت دهد. اجرای پروژه هایی همچون احداث بازار مرکزی خرید، پارکینگ طبقاتی و پروژه هایی از این قبیل می تواند با تدبیر بیشتر شهرداری تعریف شود تا ضمن جذب و تخصیص اعتبار مقدمات اجرای آن در مسجدسلیمان صورت پذیرد.

پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان در اولویت اجرا قرار گیرد

تخصیص اعتبار 900 میلیارد ریالی برای فاضلاب شهری که توسط نماینده مردم مسجد سلیمان خبر داده بود از جمله موارد مهم طرح های عمرانی اخیر در شهرستان بوده است. علاوه بر این نیز فرماندار شهرستان گفت: بحث توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب شهری نیز از دیگر اقدامات ارزنده ای بود که به همت استاندار خوزستان و سایر مسئولان استان در ماه جاری در دستور کار قرار گرفت و بی شک با اصلاح شبکه های فاضلاب بخش عمده ای از مطالبات به حق مردم این شهرستان محقق می شود.

فاضلاب مسجدسلیمان

با این حال انتظار می رود مشابه آنچه در رسانه ها و اخبار مشاهده می کنیم و ارقام و اعداد میلیاردی جهت انجام پروژه ها و طرح های عمرانی و زیرساختی در مسجدسلیمان رسانه ای می شود، تلاش ها و پیگیری در راستای جذب اعتبار و حل مشکلات مالی پروژه های فوق در اولویت کاری مسئولین قرار گیرد. چرا که طی سالهای اخیر آنچه بیشتر موجب تعطیلی و نیمه تمام ماندن اکثر پروژه ها در شهرستان شده مشکلات مالی و مطالبات مجریان پروژه ها از کارفرمایان بوده است.

پروژه های نفت در مسجدسلیمان و مشکلات مالی

از دیگر اخبار مسرت بخش حوزه عمرانی مسجدسلیمان بهره برداری از پروژه احداث جاده ارتباطی بین دو شهرستان مسجدسلیمان به ایذه بود که گفته می شود تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. اگر چه معاون طرح‌های راه و ساختمان مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره زمان تکمیل پروژه جاده مسجدسلیمان به ایذه گفت: همه تلاش‌مان بر این است که این پروژه تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسد و این زمان‌بندی منوط به تأمین و تزریق به موقع اعتبارات پیش‌بینی شده است که امیدواریم با تخصیص به‌موقع اعتبارات شاهد تکمیل این پروژه و افتتاح این راه مواصلاتی باشیم. 

بزرگترين ساختمان موزه نفت كشور در مسجد سليمان به بهره برداري مي رسد

علاوه بر این طی سالهای اخیر قرار بود تا چند محوطه شامل ساختمان اصلي موزه نفت مسجدسليمان، چاه شماره يك و محوطه اطراف آن، نيروگاه برق تمبي و چشمه‌هاي نفتي سي‌برنج تبديل به موزه مي‌شوند. ساختمان اصلی این پارک موزه که بزرگترين ساختمان موزه نفت كشور به شمار می رود قرار بود تا آذرماه سال 96 تكميل و آماده بهره‌برداري شود که بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات مالی تاکنون افتتاح نشده است. پروژه مسیل آبهای سطحی در منطقه دره اشکفت ( پروژه دره سبز) نیز چند سال است که به شرایط فعلی رها شده و از سرانجام آن خبری در دست نیست. پروژه استخر منطقه نفتون را نیز به لیست پروژه های شرکت بهره برداری نفت و گاز در مسجدسلیمان اضافه کنید.

با این وجود انتظار می رفت با با توجه به حضور نماینده شهرستان در کمیسیون انرژی مجلس، جذب اعتبارات در حوزه انرژی به شکل مطلوب تری انجام گیرد. نماینده شهرستان در مراسم تقدیر از مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که ماه گذشته صورت گرفت با اشاره به مشکلات شهر مسجدسلیمان افزود : اگرچه چهره ی کنونی شهر زیبنده نیست و انتظارات مردم از صنعت نفت خیلی بیشتر از موارد فعلی است اما بدور از انصاف است اگر نگویم که با تلاش و توجه ویژه مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره ی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پروژه های ارزشمندی در حوزه های مختلف برای ترمیم چهره ی زادگاه نفت و عمران و آبادانی دوباره آن تعریف و اجرا شده اند.

علیرغم این انتظار می رود تا مطابق آنچه گفته شد عمرانی و آبادانی شهری مسجدسلیمان با اجرای پروژه های نفت به شکل بهتری صورت پذیرد.

پروژه های نیمه تمام و تعطیل را در مسجدسلیمان به سرانجام برسانید

با تمام آنچه گفته شد مسجدسلیمان مدتهاست از عدم بهره برداری پروژه های عمرانی کلیدی و مهم رنج می برد و اهالی شهر اولین ها به بلاتکلیفی و بی سرانجامی پروژه های عمرانی این شهر عادت کرده اند. هر چند که در سایر شهرها مشاهده می کنیم که سیاست مسئولین اتمام کلیه پروژه های نیمه تمام شهری است و تا زمانی که این پروژه ها به بهره برداری کامل نرسند، پروژه جدیدی آغاز نخواهد شد و از این موضوع به عنوان اولویت مهم مدیریت شهری یاد می شود.

از اینرو از مسئولینی که همواره در کلنگ زنی و اجرای پروژه های جدید نقش بسزایی را ایفا نموده اند انتظار می رود تا ضمن تشکیل کمیته پیگیری پروژه های نیمه تمام و ارزیابی موانع و مشکلات اجرایی در شروع مجدد آن ها اقدامات شایسته صورت دهند.

بدون شک می توان گفت در شرایط کنونی علیرغم کلنگ زنی های پروژه های متعدد آنچه بیش از همه ضروری به نظر می رسد پیگیری و رفع موانع اجرایی پروژه های نیمه تمام و افتتاح چندین پروژه مهم در شهرستان می باشد تا برون رفت شهر اولین ها از وضعیت موجود را موجب شود تا همزمان با توسعه و آبادانی بیشتر ، مسجدسلیمان بار دیگر روی ریل توسعه قرار خواهد گرفت …