بمناسبت گرامیداشت ۵ خرداد ۱۰۸ سال پیش ؛ نفت تاریخش را در شهر اولین ها جا گذاشته …
بمناسبت گرامیداشت ۵ خرداد ۱۰۸ سال پیش ؛ نفت تاریخش را در شهر اولین ها جا گذاشته …

شهر اولین ها// هوشنگ فرجی: اگر تاریخ استفاده از نفت و گاز در ایران را چند صد سال به عقب برگردانیم، با توجه به اسناد موجود متوجه خواهیم شد که حکومت پیشدادیان در سرزمینی به نام «آساک» (مسجدسلیمان امروزی) در محل صفه باستانی سرمسجد توسط «هوشنگ پیشدادی» هنگامی که قصد پرتاب سنگی را به طرف […]

شهر اولین ها// هوشنگ فرجی: اگر تاریخ استفاده از نفت و گاز در ایران را چند صد سال به عقب برگردانیم، با توجه به اسناد موجود متوجه خواهیم شد که حکومت پیشدادیان در سرزمینی به نام «آساک» (مسجدسلیمان امروزی) در محل صفه باستانی سرمسجد توسط «هوشنگ پیشدادی» هنگامی که قصد پرتاب سنگی را به طرف ماری داشت با برخورد سنگ به سنگ دیگر جرقه‌ای به وجود آمد و سپس آتشی شعله ور شد که تا سال‌ها از آن برای آیین‌های عبادی و گرمایشی استفاده می‌کردند و این دلیل محکمی بود برای اینکه قبل از پنسیلوانیای امریکا و عربستان سعودی، ایرانیان از منابع زیرزمینی استفاده می‌کردند. اما به طور رسمی روزی که جهان متوجه شهری به نام مسجدسلیمان شد، در پنجم خرداد ماه سال ۱۲۷۸ با آخرین کوبش مته حفاری در دل زمین بود که نفت فوران زد و فصلی جدید از شکوفایی اقتصادی در ایران و اروپا رقم خورد. دولت استعمارگر انگلیس با پیمانکاری «ویلیام دارسی» (انگلیسی یهودی تبار) که طرف اصلی قرارداد با مظفرالدین شاه بود، از همه مزایای نفت و گاز سود فراوانی می‌جست، تا اینکه در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ با ملی شدن صنعت نفت توسط دکتر مصدق، نقطه عطفی برای عزت و سربلندی ملت ایران به وجود آمد. باشکل‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی دست دولت انگلیس ازهرگونه استفاده از صنعت نفت ایران کوتاه شد و وزارت نفت جمهوری اسلامی توانست با بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی، میادین نفتی خود در مسجدسلیمان را گسترش دهد و قدرت تولید را چند برابر گذشته کند. «اکبر نعمت اللهی» مشاور وزیر نفت و رئیس موزه‌های نفت کشور برای به یادماندن این روز تاریخی، اظهار داشت: ماه خرداد در تقویم ایران، از این جهت برجسته شده که رویدادهای بزرگی در آن رخ داده که هر یک به نوبه خود در رفتار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم تأثیرگذار بوده است. برخی از این رویدادها به تقویم «جلالی» محدود نشده، چرا که همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، روز پنجم خرداد ماه بواسطه یک رویداد مهم، استثنایی است. در چنین روزی در ۱۰۸ سال پیش، ناگهان نفت از دل زمین‌های مسجدسلیمان به جوش درآمد و همه منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داد. بخشی از داستان، به خود مسجدسلیمان بازمی گردد که برای   نخستین بار بسیاری از نخستین‌ها را در کشور رقم زد.
نفت پدیده‌ای بود که بر همه ارکان زندگی مردم در منطقه مسجدسلیمان، کشور و جهان تأثیر گذاشت و باعث آبادانی شد. مردمان منطقه پس از آن به صنعتگر تبدیل شدند و چیزی را ساختند که امروز شکل گرفته است. چیزی که پارس جنوبی را به زندگی آورده و در خارک و لاوان و جاهای دیگر شعله‌های غرور و افتخار را روشن کرده، نفت است که در مسجدسلیمان کلید خورد و هنوز هم این برکت الهی در جوشش خود در رگ‌های زمین به‌عنوان کلید فتح قله‌های پیشرفت و تعالی ملت ایران مطرح است.
بدیهی است که حفظ و نگهداری اسناد، مدارک و اشیای تاریخی صنعت نفت، با توجه به ضرورت حفظ تاریخ نفت، اهمیتی دوچندان می‌یابد و باید با همه توان به حفظ و نگهداری آنها همت گماشت، زیرا تاریخ نفت گرچه بخشی از تاریخ کلان کشور است، اما خود، تاریخی مبسوط و سازنده دارد. روز پنجم خردادماه را به این دلیل که تأثیری  بر خودکفایی صنعت نفت و شکل دادن اقتصاد مقاومتی و بسیاری از رویدادهای کشور داشته، گرامی می‌داریم.
«قباد ناصری» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز با تأکید بر اینکه این شهرستان با گذشت بیش از یک قرن هنوز در شکوفایی اقتصاد کشور نقش دارد، گفت: اگرچه از استخراج و تولید نفت از میدان نفتی مسجدسلیمان ۱۰۸ سال می‌گذرد، اما تولید کماکان از این میدان ادامه دارد. با افزایش سهم تولید و کسب منافع اقتصادی بیشتر، آورده‌های مالی شهرداری از بابت دریافت عوارض و مالیات‌های قانونی افزایش می‌یابد. این مهم موجب می‌شود تا با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی خدمات شهری ارتقا یابد و شهروندان غیرمستقیم از بابت فعالیت‌های صنعت نفت برخوردار شوند.