برگزاری کارگاه آموزشی پساب های صنعتی در مسجدسلیمان + تصاویر
برگزاری کارگاه آموزشی پساب های صنعتی در مسجدسلیمان + تصاویر

شهر اولین ها//کارگاه آموزشی یک روزه پساب های صنعتی به همت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد . به گزارش شهر اولین ها، این کارگاه یک روزه با مشارکت و حمایت اداره HSE شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و با حضور کارشناسان محیط زیست شرکت ها، کارخانجات، انجمن های مردم نهاد […]

شهر اولین ها//کارگاه آموزشی یک روزه پساب های صنعتی به همت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد .

به گزارش شهر اولین ها، این کارگاه یک روزه با مشارکت و حمایت اداره HSE شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و با حضور کارشناسان محیط زیست شرکت ها، کارخانجات، انجمن های مردم نهاد حامی محیط زیست شهرهای مسجدسلیمان ، لالی و گلگیر و با ارایه مطالب توسط دکتر داریوش خدری برگزار شد .

در این کارگاه شرکت کنندگان مفاهیم و مطالبی در ارتباط با مدار هیدرولوژیکی یا گردش آب در طبیعت، سطح خشکی و دریاهای سطح زمین، توزیع کلی آب شیرین در دسترس جهان، درصد آب اقیانوس ها و آب شیرین جهان، درصد توده های یخی و یخچال ها، آبهای زیرزمینی و دریاچه ها، پتانسیل منابع آبی کشور، متوسط بارش و متوسط تبخیر سالانه، شاخص سرانه آب تجزیه شونده، کشورهای پرآب و کشورهای کم آب، تنش آبی و بحران مطق آبی، پساب، مفاهیم و انواع آن و همچنین ملاحضات ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را فرا گرفتند.

مدرس این کارگاه با تشریح مباحثی در خصوص شاخص سرانه آب تجدید شونده گفت: در کشور ما ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که سرانه آب در دسترس هر ایرانی حدود ۱۷۸۰متر مکعب است .خدری افزود : میزان متوسط سالانه تبخیر و تعرق آب در ایران حدود ۲۷۰۰ میلی متر و بیش از ۳ برابر متوسط جهانی است .

وی با تأکید بر لزوم شناخت پساب های شهری و صنعتی گفت : با توجه به قرار گرفتن کشور ما در زمره ی کشورهای خشک و کم آب ، لازم است تا راهکارهای اساسی برای استفاده مجدد از پساب ها مورد توجه قرار گیرد .وی تصفیه پساب ها را امری مهم برشمرد و گفت : با ورود تکنولوژی و فن آوری های جدید می توان از پساب های خانگی و شهری علاوه بر استفاده در مصارف کشاورزی ، حتی برای شرب نیز استفاده کرد که این اقدام موجب کاهش شدید هزینه های تولید و توزیع آب و همچنین پرهیز از تولید پساب های جدید و در نتیجه آسیب دیدگی کمتر محیط زیست می شود .

در ادامه کارگاه نیز دکتر عباسی دیگر مدرس کارگاه به تشریح مطالبی با محوریت لایه اوزون، معادله تشکیل اوزون و خطرات اوزون، محافظت های مربوط به اوزون و کاهش لایه اوزون پرداخت.