واگذاری باشگاه ورزشی کاوه به اداره کل میراث فرهنگی به کجا انجامید … ؟ + تصاویر
واگذاری باشگاه ورزشی کاوه به اداره کل میراث فرهنگی به کجا انجامید … ؟ + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها// اگر چه در بهار امسال مقرر شده بود تا روند ثبت باشگاه ورزشی کاوه(بدر) توسط میراث فرهنگی خوزستان صورت پذیرد اما به نظر می رسد که این پروسه مسکوت مانده تا این باشگاه همچنان بصورت اجاره ای مورد بهره برداری قرار گیرد. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، اردیبهشت […]

سایت خبری شهر اولین ها// اگر چه در بهار امسال مقرر شده بود تا روند ثبت باشگاه ورزشی کاوه(بدر) توسط میراث فرهنگی خوزستان صورت پذیرد اما به نظر می رسد که این پروسه مسکوت مانده تا این باشگاه همچنان بصورت اجاره ای مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، اردیبهشت امسال بود که افشین حیدری مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان روزنامه نگاران از کلید خوردن ثبت باشگاه ورزشی کاوه(بدر) توسط میراث فرهنگی خوزستان خبر داد و گفت: در جلسه ای که با نماینده ارتش در کمیسون امور زیر بنایی در اهواز داشتیم طی مذاکرات انجام شده موافقت اولیه نماینده محترم ارتش را گرفتیم تا باشگاه کاوه (بدر) را به میراث فرهنگی واگذار و ما نیز در مقابل به ارتش زمین معوض بدهیم. اما به نظر می رسد که با توجه با تغییرات مدیریتی در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان و تودیع افشین حیدری این پروسه به باد فراموشی سپرده شده است.

اگرچه این باشگاه پس از سال ها با همت اهالی محل و پیگیری های آنان طی مراسمی با حضور اهالی منطقه و جمعی از پیشکسوتان و مسئولین اواخر تیرماه راه اندازی گردید و به مدت یک سال در اختیار اهالی منطقه قرار داه شد ، اما همچنان بیم آن می رود که مراحل انتقال و واگذاری آن از طریق ارتش به میراث فرهنگی صورت نپذیرد. امیدواریم تا با توجه به قدمت این مکان و نیاز منطقه به وجود چنین زیرساختهایی در زمینه ورزشی ، توجه جدی مسئولین به باشگاه ورزشی کاوه ( بدر )بیش از پیش صورت پذیرد.

Badr 1 (2)Badr 1 (13)Badr 1 (16)Badr 1 (25)Badr 1 (30)Badr 1 (34)

باشگاه ورزشی کاوه در سال ۱۳۰۷ که بعدها به هخامنش و بدر تغییر نام یافت توسط شرکت نفت در منطقه ی بازار چشمه علی مسجدسلیمان احداث گردید. از آنجا که باشگاه مرکزی متعلق به کارمندان شرکت نفت بود لذا باشگاه کاوه به همراه باشگاه نفتون برای کارگران این دو منطقه و مناطق اطراف آن احداث گردید. باشگاه کاوه در آن زمان یکی از بزرگ ترین و مجهزترین باشگاهها در سطح کشور محسوب می شد که علاوه بر سینمای تابستانی، در آنجا سالن های مجزای وزنه برداری، کشتی، فوتسال، پینگ پنگ، ژیمناستیک، بیلیارد و استخر نیز قرار داشت. استخری که هر ساله در فصل گرما علاوه بر این که پذیرای فرزندان این منطقه بود از دیگر مناطق شهرستان همچون چهاربیشه، باغ چشمه علی، سرمسجد، نفتک، نصیر آباد، حسین قصاب، سرکوره ها هشت بنگله و پنج بنگله و… نیز به این مکان می آمدند و در کنار دوستان خود روزگار شادی را سپری می کردند. مناطق کارگر نشینی که فرزندانشان اجازه ی حضور در کنار بچه های کارمندان شرکت نفت و استفاده از باشگاه مرکزی شرکت نفت را نداشتند. باشگاه کاوه با قدمتی ۸۴ ساله جزیی از میراث فرهنگی این شهر محسوب می شود. آنجا محل پرورش قهرمانان بزرگی همچون استاد بهمن مطلق(پدر وزنه برداری آسیا) استاد شاکرم کرم زاده، استاد محمد زمان مُهمدی، استاد امیری منگشتی، برادران کاکولکی و… در رشته ی وزنه برداری، و زنده یاد پوپ، مصطفی ظهراب زاده، بوستانی، علیزاده در رشته ی کشتی، زنده یاد شعبان پور حبیبی، برادران پناهی، باهو، شهنی کرم در رشته ی والیبال و… بوده است. حس نوستالوژیک مردم منطقه به این مکان غیر قابل توصیف است. باشگاه کاوه یادآور پدران و برادرانی ست که خسته از کار روزانه برای آسایش روح و جسم خود به این باشگاه می رفتند. با نگاه به نخل های بلند و برافراشته ی درون این باشگاه می توان به قدمت این مکان پی برد و اما… پس از واگذاری باشگاه کاوه به ارتش سال هاست که مسؤلین محترم آن ارگان نظامی، اجازه ی هیچ گونه فعالیتی را به جوانان این منطقه نمی دهند و قصد دارند این باشگاه را تخریب و زمین آن را جهت ساختن منازل مسکونی به کارکنان خود واگذار نمایند. این اقدام ارتش اعتراض شدید مردم منطقه را به همراه داشت.