اصلاح طلبان خوزستان در دور اول انتخابات مردود شدند/ امیدها به دور دوم است
اصلاح طلبان خوزستان در دور اول انتخابات مردود شدند/ امیدها به دور دوم است

سایت خبری شهر اولین ها//کم کم به دور دوم انتخابات مجلس دهم نزدیک می شویم و اظهار نظرها ، گمانه زنی ها و تحلیل ها پیرامون این واقعه ی بزرگ سیاسی در کشور روز به روز فزونی می یابد. به گزارش شوشان ، در همین راستا ولی الله شجاعپوریان عضو شورای شهر تهران و نماینده […]

سایت خبری شهر اولین ها//کم کم به دور دوم انتخابات مجلس دهم نزدیک می شویم و اظهار نظرها ، گمانه زنی ها و تحلیل ها پیرامون این واقعه ی بزرگ سیاسی در کشور روز به روز فزونی می یابد. به گزارش شوشان ، در همین راستا ولی الله شجاعپوریان عضو شورای شهر تهران و نماینده ی مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ششم و هفتم ، طی گفت و گویی با شوشان ، عمکرد اصلاح طلبان خوزستان و محدودیت های پیش رو را تحلیل کرد و به بلاتکلیفی هایی اشاره کرد که به سبب رد صلاحیت های گسترده ی شخصیت های مشهور اصلاح طلبی ، این جریان فکری را در گزینش کاندیداهای مورد حمایتشان جهت قرار گیری در لیست امید ، با چالش مواجه ساخت .

به صغیر و کبیر رحم نشد
ولی الله شجاعپوریان با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در شوراهای بالادستی اصلاح طلبان نظیر شورای عالی اصلاح طلبان ، بنیاد امید ایرانیان و شورای هماهنگی جبهه ی اصلاحات ،اظهار داشت : در این انتخابات با توجه به رد صلاحیت های گسترده در جریان فکری اصلاح طلبی که در طی آن به صغیر و کبیر نیز رحم نشد و تمام نیروهای مشهور و درجه اول اصلاح طلبان در کل کشور رد صلاحیت شدند ، یکی از دغدغه های ما این بود که در بین نیروهای تایید صلاحیت شده، گزینه های مورد نظر خود را پیدا کنیم .
چهره های سیاسی برای تبلیغ لیست امید درکشور بسیج شده اند 
وی افزود: علی رغم تمامی این موانع سخت و محدودیت هایی که از نظر رسانه ای و اقتصادی با آن مواجه بودیم، کاری که در تهران صورت گرفت و تمامی لیست ۳۰ نفره ی امید به مجلس راه یافت، کار فوق العاده ارزشمندی بود و تلاش ما بر این است که گامی که در ۷ اسفند۹۴ برداشته شد در ۱۰ اردیبهشت ۹۵ ادامه یابد و به صورت مداوم، رایزنی ها و جلساتی در شهرستانها و مراکز استانها برای رسیدن به این منظور برگزار می شود . در عین حال نیروهای ملی و چهره های سیاسی نیز بسیج شدند تا در ستادهای انتخاباتی در سراسر کشور حضور پیدا کنند و مردم را برای دادن یک رای سیاسی تشویق کنند.
شجاعپوریان گفت : نتیجه ی دور اول انتخابات مجلس دهم ، یک نتیجه ی فراتر از انتظار بود ، در و این نتیجه خودباوری و آمادگی خوبی در مردم ایجاد کرد و امیدواریم که در مرحله ی دوم نتایج بهتری بگیریم .
با راهیابی کاندیداهای دور دوم به مجلس ،بخشی از ناکامی ها جبران می شود
نماینده ی مجلس ششم و هفتم مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در خوزستان متاسفانه از لیست امید در مرحله ی اول کاندیدایی به شکل قطعی کسی پیروز نشد که این امر باید آسیب رسانی و بررسی شود تا ببینیم چه مشکلی وجود داشت. اما در برخی حوزه های خوزستان بعضی از دوستان هم فکر ما به دور دوم انتخابات راه یافتند. ولی موفقیت استان خوزستان در انتخابات مجلس دهم در مقایسه با سایر استانها کمتر بوده است و این قابل کتمان نیست .اما اگر تمام کاندیداهای لیست امید در خوزستان که به دور دوم راه پیدا کرده اند وارد بهارستان شوند ،بخشی از ناکامی های دور اول جبران خواهد شد .
بلاتکلیفی و شکست آرای اصلاح طلبان 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه در دور اول کاندیداهای اصلاح طلب به نفع لیست امید کنار نرفتند و این امر سبب شکست آرا در شهرستانها شد ، اظهار کرد: بخشی از این وقایع واقعا قهری بود و تدبیر و چاره اندیشی آنها از توان ما خارج است دلیلش هم این است اصلاح طلبان زمان زیادی را برای ارائه ی لیست ، در بلاتکلیفی سپری کردند و تا دقیقه ی ۹۰ هنوز تکلیف نامزدها روشن نبود .
چالش های گریز ناپذیر اصلاح طلبان 
شجاعپوریان با اظهار اینکه در لیست امید افرادی با گرایشات اصول گرایانه و مستقل نیز مشاهده می شوند به شوشان گفت: وقتی که نامزدهای اصلی و شناخته شده ی یک جریان فکری که در کشور مورد اعتماد مردم هستند رد صلاحیت می شوند ، در مرحله ی بعد با پدیده ای به نام تعدد کاندیداها مواجه می شویم و برای اینکه خروجی و منتخب اصلاح طلبان چه کسی باید باشد لازمه ی برگزاری نشست ها و بحث و تبادل نظرهای فراوانی است و مولفه ها ، فاکتورها و اختلاف نظرهای بسیار مختلفی در این خصوص وجود دارد و دیگر اینکه هر کسی که منتخب یک حوزه انتخابیه باشد ، در خود مجموعه ی شورای هماهنگی های اصلاح طلبی مخالفانی دارد که گریزناپذیر است.
هنوز به توسعه ی سیاسی نرسیدیم 
وی با اظهار اینکه هنوز به توسعه ی سیاسی نرسیده ایم ، گفت : متاسفانه این بلوغ و رشد سیاسی و فکری هنوز در ما ایجاد نشده است و این نقص حتی درنیروهای فعال سیاسی نیز وجود دارد و هنوز هم نمی توانیم به تصمیم تشکیلاتی و حزبی تن بدهیم و با آن همراهی کنند از این رو کل مجموعه دچار چند دستگی و پارگی می شود .
عضو شورای شهر تهران گفت:ما در فرآیند دموکراسی در کشور نیز نوپا هستیم ودر تحزب و تشکل های سیاسی و تسلیم پذیری اعضا و هواداران نیز دارای عقب ماندگی هایی هستیم و این سبب شد تا متاسفانه آن همگرایی که باید ایجاد شود را شاهد نباشیم .
با شکست آرا نتوانستیم از ظرفیتمان استفاده کنیم 
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت : طبیعتا در یک مجموعه که سبد رای مشخصی دارد ، وجود چند کاندیدا سبب شده که آرا پخش و توزیع شود .در این صورت قادر نخواهیم بود از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم و به تجمیع آرا برسیم که البته همانطور که قبلا گفته شد ،تدبیر بخشی از این کار از دست ما خارج است و از سوی دیگر رقابت ما با حریفان نیز ، رقابت عادلانه ای نیست چون نیروهایی که رقیب ما هستند بدون هیچ نگرانی از تایید صلاحیت یارگیری کردند اما ما در یک فضای بلاتکلیفی به سر می بردیم و این فضا برای مردم زجر آور بود.
نمره ی ردی لیست امید در خوزستان 
شجاعپوریان گفت : نمره ی لیست امید د رخوزستان در مرحله ی اول نمره ی ردی می باشد چون حتی یک نفر از این لیست نیز در دور اول به بهارستان راه پیدا نکرد اما اگر در مرحله ی دوم بتوانیم تمام کاندیداهای اصلاح طلب لیست امید را به مجلس بفرستیم مثل کسی می مانیم که در خرداد تجدید شده ولی در شهریور ماه قبول می شود!
وی همچنین گفت: من فکر می کنم در دور دوم مردم فضای نگرانی و بلاتکلیفی های دور اول را نخواهند داشت . از این فضا عبور کردیم و با توجه به اینکه در تهران نیز تمامی لیست امید رای آورده است ، جرات و امیدواری مردم نیز بیشتر شده است و این فضایی امیدوارانه ایجاد کرده است و پیش بینی می شود تا در دور دوم کرسی های بیشتری را در بهارستان از آن خود کنیم .
شوشان/*