گزارش متنی-تصویری پنجمین نشست سمن های محیط زیستی شمال خوزستان به میزبانی شهر باستانی شوش
گزارش متنی-تصویری پنجمین نشست سمن های محیط زیستی شمال خوزستان به میزبانی شهر باستانی شوش

شهر اولین ها//ایمان کاهکش: پنجمین نشست سازمان های مردم نهاد محیط زیستی شمال خوزستان روز گذشته برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگان ۱۹ انجمن محیط زیستی شهرستان های مسجدسلیمان،لالی، اندیمشک،شوشتر ، دزفول و شوش در پارک ملی کرخه برگزار گردید شرکت کنندگان در خصوص ایجاد یک تشکل استانی جهت پیگیری و پرداختن […]

شهر اولین ها//ایمان کاهکش: پنجمین نشست سازمان های مردم نهاد محیط زیستی شمال خوزستان روز گذشته برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگان ۱۹ انجمن محیط زیستی شهرستان های مسجدسلیمان،لالی، اندیمشک،شوشتر ، دزفول و شوش در پارک ملی کرخه برگزار گردید شرکت کنندگان در خصوص ایجاد یک تشکل استانی جهت پیگیری و پرداختن به موضوعات محیط زیستی شمال خوزستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش شهر اولین ها، پنجمین نشست سمن های محیط زیستی شمال خوزستان روز گذشته در پارک ملی کرخه و مرکز پرورش تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی برگزار شد. این نشست با پخش سرود ملی ایران و عرض خیرمقدم ساکی مدیرانجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش به حاضرین آغاز شد. جزییات دیگر نشست به شرح ذیل می باشد:

-الوندی مدیر پارک ملی کرخه در ابتدای نشست به اختصار به بیان نکاتی در خصوص موقعیت پارک ملی کرخه، انواع پوشش های گیاهی و جانوری و پرندگان منطقه پرداخت. وی با بیان این مطلب که پرندگان شاخص ترین گونه های جانداران موجود در پارک ملی کرخه را تشکیل می دهند خاطرنشان ساخت که طی سالهای اخیر بیش از ۱۵۰ گونه در این زمینه شناسایی و به ثبت رسیده است.

وی همچنین با مهم خواندن نقش سازمان های مردم نهاد در پیگیری و حصول نتایج مطلوب و دلخواه در حوزه محیط زیست افزود: انتظار می رود که مطالبات سمن ها در حوزه محیط طبیعی فرامنطقه و در سطح ملی یاشد. با توجه به بحران ملی در حوزه آب و ایجاد مخاطرات زیست محیطی به همین دلیل ، نگاه سمن ها و توقع آنان از متولیان حوزه آب مطالبه گری در راستای توسعه پایدار باشد. در صورت ادامه روند کنونی و کم توجهی به محیط طبیعی و زیستگاههای گونه های کمیاب از جمله گوزن زرد ایرانی طی ۵۰ سال آینده شاهد نابودی این سرمایه های عظیم طبیعی خواهیم بود.از اینرو بایستی مطالبه گری سمن ها بیش از گذشته و با هدف توسعه پایدار مناطق بکر و ارزشمندی همچون پارک ملی کرخه صورت پذیرد.

-در ادامه آذرباد دبیر شورای هماهنگی سمن های شمال به شرح مختصری در خصوص نشست های پیشین پرداخت و اظهار داشت که طی ۴ نشست اخیر در شهرهای شوشتر، مسجدسلیمان، دزفول و اندیمشک به نتایج خوبی در راستای همگرایی و هم افزایی سمن های شمال دست یافته ایم و ایجاد یک تشکل هدفمند جهت پیگیری و پرداختن به موضوعات محیط زیستی حوزه شمال خوزستان از عمده ترین خروجی های این نشست ها بوده است. ضمن اینکه انجام مکاتبات متعدد و پیگیری در خصوص معضلات مطرح شده در نشست های اخیر نیز از دیگر فعالیتهای شورای هماهنگی بوده است.

-هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان نیز از میهمانان نشست بود که برای دقایقی به بیان اظهارات خود پرداخت.وی گفت: اگر چه بخشی از رسالت ما بعنوان سازمانهای مردم نهاد در حوزه فرهنگ سازی می باشد اما با توجه به وضعیت بحرانی فعلی محیط زیست خوزستان که همواره از هوا، زمین ،آسمان و دریا مصیبت می بارد و می توان گفت هیچ استانی در کشور و حتی دنیا با مسائل و معضلات خوزستان مواجه نیست ، نیازمند یک برنامه جامع ملی نجات بخشی هستیم. شاید این هدف فراتر از توان ما باشد اما اگر بخواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم بایستی چنین مطالبه ای داشته باشیم.

کیانی افزود: نگاه به خوزستان به سبب وجود سرمایه های عظیم و ثروت های فراوان همواره نگاهی بهره کِشی بوده است اما با ایجاد گفتمانی مشترک با محوریت آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری و مبتنی بر اصل ۵۰ قانون اساسی و سند ملی محیط زیست و تشکیل دبیرخانه های تخصصی در حوزه های آب و تالاب، پسماند ، جنگل ها و … می توان دست طمع سوداگران و سوء استفاده گران را از منطقه کوتاه کنیم.

-نمایش مستند کوتاهی از گوزن زرد ایرانی که در تکمیل گفته های الوندی رییس پارک ملی کرخه بود از دیگر بخش های نشست بود. همچنین زالی از اعضای انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش به ارائه پاورپوینت آموزشی با موضوعیت پروژه مشارکتی بررسی تجارب موفق و تکنیک تحلیل دست اندرکاران پرداخت.

-پنجمین نشست سمن های محیط زیستی شمال خوزستان با بازدید حاضرین از زیستگاه گوزن زرد ایرانی و مشاهده آن ها در جنگل های پارک ملی کرخه که با سوالات شرکت کنندگان و توضیحات الوندی مدیر پارک ملی همراه بود، ادامه یافت. بازدید از رود کرخه با قایق و مشاهده جزئیات بیشتر منطقه با دوربین از دیگر بخش های متنوع این نشست بود.

-نمایندگان ۱۹ انجمن محیط زیستی شمال خوزستان پس از بازدید از منطقه در محل نشست به بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف ، وظایف و اختیارات شورای هماهنگی سمن ها به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر گردید تا تغییرات در اساسنامه اعمال و شرح وظایف اعضای شورا نیز مشخص گردد.

– پنجمین نشست سمن های محیط زیستی شمال خوزستان با بیان مسائل و معضلات زیست محیطی حوزه توسط نمایندگان انجمن ها و پیگیری و انجام مکاتبات مرتبط با آن ها توسط اعضای شورای هماهنگی سمن ها در سطح شهرستان ها و قرائت بیانیه پایانی نشست خاتمه یافت.ضمن اینکه شرکت کنندگان از موزه باستانی و تاریخی شهر شوش نیز بازدید نمودند. 

بیانیه پایانی نشست پنجم مجمع سمن های محیط زیست شمال خوزستان به شرح زیر می باشد:

در شرایط بسیار حساس، دشوار و حاد محیط‌ زیستی امروز که بحران هایی مانند هجوم گسترده ریزگردها دست به گریبان منطقه را گرفته است پرداختن به محیط زیست امری ملی است و امیدواریم تمامی مردم و به ویژه مسئولینی که در مسندهای تصمیم‌گیری، قانون‌گزاری و مدیریتی قرار گرفته اند، این مهم را به درستی مورد توجه قرار دهند.
ضمن اقدام در جهت ایجاد یک مجمع مردمی متشکل از انجمن های محیط زیستی منطقه توجه جدی مسئولین استان و کشور به پایداری سرزمین خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
زمان انکار یا بی‌توجهی به محیط‌ زیست گذشته است، فرصت برای چاره‌جویی بسیار اندک است. وجود و ادامه حیات جنگل های حاشیه رود کرخه به عنوان باقیمانده جنگل های نیمه گرمسیری و بهبود بخش کیفیت آب و هوای منطقه زیستگاه گونه های ارزشمند جهانی بویژه گوزن زرد ایرانی وابسته به شرایط سیلابی رودخانه کرخه بوده . پس از احداث سد کرخه و مهار کامل رودخانه و نبود شرایط سیلابی به دلیل خشکی مفرط بسیاری از درختان این منطقه دچار آفت زدگی و بیماری های مختلف شده و در بسیاری از نقاط به گورستان درختان گز و پده تبدیل شده است. مسئله ای که حفاظت از گونه ارزشمند و منحصر به فرد گوزن زرد ایرانی را با چالش مواجه کرده است . تخصیص حق آبه به منظور ایجاد شرایط کافی و سودمند برای حفظ پوشش گیاهی پارک ملی کرخه که خود عامل تعیین کننده در کیفیت آب و هوای منطقه بوده ضروری و اجتناب ناپذیر است و چاره جویی اساسی برای حل ریشه معضلاتی از این دست در گرو اولویت دادن به این موضوع محیط زیست است .
ما سمن های شمال با تاکید بر آموزش با رویکرد مشارکتی و مردم محور راه گذر از بحران های محیط زیستی منطقه از جمله ورود فاضلاب های شهری به رودهای منطقه ، مدیریت پسماند بویژه کنترل ظروف یک بار مصرف پلاستیکی ، را در مدیریت مردم محور و چاره اندیشی در راستای حفظ هر چه بیشتر مناطق ارزشمند طبیعی از جمله رود ها به عنوان شاهرگ حیاتی منطقه ،بیشه ها و مناطق حفاظت شده طبیعی ،جنگل های بلوط زاگرس شمال خوزستان و در ادامه آن حفظ گونه های ارزشمند منطقه می بینیم.

 

تصاویر: احمدزالی