گزارش متنی-تصویری جشنواره ” همای سبز” در مسجدسلیمان + تصاویر
گزارش متنی-تصویری جشنواره ” همای سبز” در مسجدسلیمان + تصاویر

شهر اولین ها// عصر روز گذشته و به مناسبت هفته جهانی محیط زیست جشنواره ” همای سبز ” در مسجدسلیمان برگزار شد. در این برنامه که در سالن شرکت نفت باشگاه مرکزی و با استقبال قابل توجهی از شهروندان، دوستداران طبیعت و فعالین محیط زیست برگزار شد ، جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیز […]

شهر اولین ها// عصر روز گذشته و به مناسبت هفته جهانی محیط زیست جشنواره ” همای سبز ” در مسجدسلیمان برگزار شد. در این برنامه که در سالن شرکت نفت باشگاه مرکزی و با استقبال قابل توجهی از شهروندان، دوستداران طبیعت و فعالین محیط زیست برگزار شد ، جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیز حضور داشتند.

به گزارش شهر اولین ها، عصر روز گذشته جشنواره ” همای سبز” در مسجدسلیمان برگزار شد. مهندس جمال شاکری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در ابتدای برنامه ضمن ابراز خرسندی از حضور پرشور شرکت کنندگان در جشنواره اظهار داشت: در مقوله محیط زیست و اشاعه مفاهیم و توسعه فرهنگ محیط زیستی به مشارکت تمامی نهادها و اقشار مختلف جامعه نیاز داریم و امیدواریم تا ضمن تحقق این امر مکانیزم عملی و اجرایی مطلوبی را برای ترویج فرهنگ محیط زیست در جامعه شاهد باشیم. وی با بیان اینکه در دهه های اخیر با بیشترین چالش های محیط زیستی مواجه بوده ایم خاطرنشان ساخت: دستگاههای اجرایی و بطور ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در وضع قوانین،مقررات و ضوابط به خوبی عمل نموده اما با توجه به وضعیت بحرانی و نگران کننده کنونی بایستی ضمن آسیب شناسی نحوه اجرای قوانین، بسته اجرایی در این خصوص تدوین و عملیاتی گردد. شاکری همچنین افزود: اهمیت محیط زیست در کشور ما به اندازه ای بالاست که اصل 50 قانون اساسی نیز به این موضوع اختصاص یافته و امیدواریم تا عزمی وسیع برای آشنایی بیشتر مسئولین با مفاهیم محیط زیستی و حفاظت از آن با همراهی سازمان های مردم نهاد صورت پذیرد.

وحید شالویی رییس اداره محیط زیست مسجدسلیمان نیز ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در جشنواره و بیان تاریخچه تشکیل و حوزه فعالیت سازمان محیط زیست افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر تلاش های بسیاری در زمینه های متعدد محیط زیستی در شهرستان صورت پذیرفته که نقش سازمان های مردم نهاد در این خصوص چشمگیر و تاثیرگذار بوده و امیدواریم شاهد توسعه این فرهنگ در بین آحاد مختلف جامعه باشیم. وی با اشاره به تلاش های فرماندار و سایر نهادها در خصوص اجرایی نمودن طرح جامع پسماند در شهرستان و پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه نهایی تصریح کرد: در زمینه بررسی و پیگیری معضلات محیط زیستی شهرستان کوچکترین اغماضی صورت نخواهد گرفت و ضمن انجام اقدامات قانونی در این خصوص امیدواریم تا شاهد مشارکت و همگرایی حداکثری سازمان های مردم نهاد و شهروندان در این مقوله باشیم.

در ادامه برنامه محسن خیرالهی مسئول آموزش و مشارکت های مردمی اداره محیط زیست خوزستان نیز ضمن ارائه گزارش تصویری در خصوص وضعیت آموزش محیط زیستی در منطقه زاگرس افزود: در شرایط کنونی اگر چه با بحران های فزاینده ای همچون ریزگردها، معضل کم آبی و خشکسالی، انتقال آب، گسترش وسیع زباله و… روبرو هستیم اما خوشبختانه با آموزش معلمان و فراگیری بیش از 300 دانش آموز شهر و روستاهای منطقه زاگرس با مفاهیم محیط زیستی، برگزاری همایش ها و برنامه های متنوع به بلوغ و هوشیاری محیط زیستی دست یافته ایم و باید گفت که زاگرس دین خود را به محیط زیست ادا نموده است. وی با اشاره به تلاش های دولت در حوزه جذب مشارکت های مردمی و تقدیر از فرماندار مسجدسلیمان که زمینه های تشکیل و فعالیت 5 سازمان مردم نهاد محیط زیستی در شهرستان را فراهم نموده خاطرنشان ساخت: مسجدسلیمان شهر محوری فعالیت سمن های محیط زیستی در شمال خوزستان بوده و امیدواریم این رشد چشمگیر با موفقیت های روزافزون در این حوزه ادامه یابد.

گوروئی فرماندار مسجدسلیمان نیز با بیان این مطلب که فرهنگ احترام به محیط زیست در زاگرس نهادینه شده گفت: قرابت فرهنگی زاگرس نشینان با محیط زیست از آن جهت قابل تحسین است که مردمان این خطه پیشرفت و ترقی خود را در حفاظت از محیط زیست دانسته اند و اگر چه در اقصی نقاط کشور شاهد مشارکت و فعالیت های ارزنده مردم در حوزه محیط زیست هستیم اما این تلاش ها در منطقه زاگرس بیشتر و تحسین برانگیز است. وی از پرداختن به اکوسیستم و محیط طبیعی بعنوان محورهای مهم محیط زیست شهرستان یاد کرد و افزود: خوشبختانه مطالعات طرح جامع پسماند مسجدسلیمان توسط مشاور در دست انجام است و بصورت ویژه پیگیر این موضوع هستیم تا این طرح در شهرستان اجرایی شود. ضمن اینکه مطالبه مردمی سازمان های در حوزه محیط زیست بایستی به شکلی جدی ادامه یابد. فرماندار مسجدسلیمان همچنین با تقدیر از تلاش های ارزنده فعالین محیط زیست شهرستان و بیان اینکه ظرفیت کنونی سازمان های مردم نهاد شهرستان سطح استان و حتی کشور کم نظیر بوده خاطرنشان ساخت که در کنار سمن ها در پیگیری و اجرای برنامه ها و مطالبات محیط زیستی از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد بود.

حاشیه نگاری جشنواره …

آغاز جشنواره با پخش کلیپی کوتاه از رشادت های محیط بانان سراسر کشور و حوادثی که طی سالهای اخیر برای آنان رخ داده همراه بود.

-مهرداد ظاهری از دوستداران محیط زیست به خوانش دکلمه ای با موضوعیت محیط زیست و بیان مفاهیمی همچون آسمان، درختان، ماهی، دریا، جنگل و … پرداخت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

-اجرای سرود توسط گروه سفیران سبز کیهانی (دانش اموزان مدرسه غیرانتفاعی کیهان) با تشویق گرم حاضرین در سالن همراه بود. در این سرود به موضوعات جالبی همچون انقراض گونه یوزپلنگ ایرانی و اعتراض به آن،گونه های گیاهی کمیاب، پلیس سبز جامعه و … اشاره شد. این گروه سرود با هماهنگی و پیگیری های انجمن سفیران سبز مسجدسلیمان تشکیل شده است.

-از کودکان و دانش اموزان فعال حوزه محیط زیست مسجدسلیمان که در اکثر برنامه های سال اخیر شرکت داشته اند با اعطای هدایایی تقدیر بعمل آمد.ضمن اینکه کلیپ کوتاه و جالبی از فعالیت های آنان نیز در سالن به نمایش گذاشته شد.

-جشنواره ” همای سبز”  با تجلیل از شهروندان نمونه، کارمندان ، فروشندگان و واحدهای صنعتی برتر در زمینه حفظ محیط زیست، مدیران سازمان های مردم نهاد و فعالین محیط زیست، خبرنگاران ، آموزگاران، پاکبان، برندگان مسابقه های کاردستی ، احادیث و عکاسی با موضوعیت محیط زیست و اعطای لوح تقدیر، هدایا و تندیس خاتمه یافت.