وقتی نامی از مسجدسلیمان در بین مناطق جنگی دیده نمی شود … !؟ + تصاویر
وقتی نامی از مسجدسلیمان در بین مناطق جنگی دیده نمی شود … !؟ + تصاویر

شهر اولین ها//خوزستان از جمله استانهای کلیدی و تأثیرگذار در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بوده که شهدای زیادی نیز در راه انقلاب هدیه نموده و شهرستان مسجدسلیمان نیز در زمره شهرهای جنگ زده خوزستان در دوران دفاع مقدس  بشمار می رود که متحمل خسارات زیادی شده است. در روزهای اخیر و طی نامه […]

شهر اولین ها//خوزستان از جمله استانهای کلیدی و تأثیرگذار در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بوده که شهدای زیادی نیز در راه انقلاب هدیه نموده و شهرستان مسجدسلیمان نیز در زمره شهرهای جنگ زده خوزستان در دوران دفاع مقدس  بشمار می رود که متحمل خسارات زیادی شده است.

در روزهای اخیر و طی نامه ای لیستی از مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس (به تفکیک استان ) به دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال گردیده است.طی این نامه و در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعیین محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس به منظور جبران عقب ماندگی استان های مذکور تا پایان سال اول اجرای قانون به سازمان ، مناطق جنگی (که مورد تصرف یا بشدت در حال بمباران و گلوله باران بوده ) و امنیتی درگیر در دوران دفاع مقدس (که حضور ضدانقلاب و درگیریهای مداوم در این مناطق موجب عقب ماندگی های آنها شده است) به تفکیک استان اعلام شده اند. نکته جالب اینکه نام مسجدسلیمان در میان مناطق جنگی استان خوزستان به چشم نمی خورد…!؟

مسجدسلیمان، وسیع ترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس

حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد کشته و زخمی برجای نهاد. امام خمینی (ره) با محکومیت شدید این حمله گسترده صدام، ۳ روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و هیات سه نفره ای را به ریاست آیت الله یزدی به نمایندگی از خود به مسجدسلیمان اعزام نمود و وزرات امور خارجه با تسلیم نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متعدد نسبت به این جنایت انسانی عراق علیه شهروندان مسجدسلیمانی اعتراض نمود.

مسجدسلیمان تا پایان دوران دفاع مقدس ۹۰ بار تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت گاهی اوقات اصابت ۵ تا ۷ موشک در نیمه های شب این شهر بی دفاع و مظلوم را مورد هدف قرار می داد و مردمانی که با تحمل سوز سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان در کوهستان های اطراف شهر با کم ترین امکانات زندگی مملو از مشقت و مضیقه را تحمل و گاهی اوقات هم در پی حملات هوایی مورد رگبار هوا به زمین جنگنده های عراقی در اطراف شهر قرار می گرفتند و مدارسی که تا پایان جنگ تحمیلی از۹ماه سال تحصیلی شش ماه راتعطیل بودند.

یقیناً حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان وسیع ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی در دوران دفاع مقدس است هرچند که این شهر به کلی فراموش شده است و هنوز هم پس از سالها آثار خرابی ها و ویرانی ها بر پیکره این شهر برجای مانده است و از هر نظر یک شهر محروم بشمار میرود.ضمن اینکه به عنوان برگ زرینی از مقاومت مردم شریف و صبور مسجدسلیمان طی این حملات هوایی و موشکی ۷۰۰ شهروند شهید داشته اند و درکنار فرزندان غیرتمند اعزام به جبهه در مجموع ۱۱۶۸شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب کردند و سرداران بزرگی همچون سردار سرلشگر محسن رضایی ، امیر پوردستان ، امیر یوسف قربانی، و سرداران شهید مرتضی حسین پور ، مسلم حاتمی ، بهنام محمدی و بسیاری از سرداران و دلاورمردان دیگر از این شهر برخواسته اند.

این تبعیض آشکار بایستی پیگیری شود

با توجه به آنچه گفته شد و اینکه نام مسجدسلیمان در نامه اخیر ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر تعیین مناطق جنگی جایی ندارد، از مسئولین ذیربط و بویژه نماینده شهرستان انتظار می رود تا بطور ویژه پیگیر این موضوع گردد.اینکه شهرستان مسجدسلیمان بیش از هزار شهید شهید و ۴۰۰۰ جانباز تقدیم انقلاب نمود اما در همه مقاطع این جنگ تاریخی همچون یک سنگر مستحکم پابرجا ‌ماند و بار‌ها موشک‌ها نیز نتوانست خللی در مقاومت این مردم قهرمان‌پرور که تاریخ همواره به بزرگی از ایشان یاد کرده، ایجاد کند بر کسی پوشیده نیست.

از اینرو انتظار مردم محروم و مظلوم شهر اولین ها این است که نام مسجدسلیمان در بین “مناطق عملیاتی موضوع فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته و بدی آب و هوا ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم و دیگر موارد ذکر شده در این ماده” قرار گیرد. و امیدواریم تا با پیگیری نماینده مردم در مجلس این امر محقق گردد…

 

در زیر تصاویر مربوط به چهارم دی ۱۳۶۲ که در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بر اثر حمله موشکی رژیم بعثی عراق به شهر مسجد سلیمان، ۳۰ تن شهید، ۹۲ نفر مجروح و ۵۰ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد را مشاهده می کنید…