وقتی میراث گرانبهای فرهنگی و گردشگری یک شهر ” کانون بی توجهی ” واقع می شود … !؟ + تصاویر
وقتی میراث گرانبهای فرهنگی و گردشگری یک شهر ” کانون بی توجهی ” واقع می شود … !؟ + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها// حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در عصر حاضر که دوران مبارزه با آلودگیهای زیست محیطی است، یک ضرورت حیاتی است.انجام چنین کاری منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی دارد که به عنوان عاملی مؤثر نقش خود را در ایجاد و برقراری توسعه پایدار ایفا می‏کند. به گزارش سایت […]

سایت خبری شهر اولین ها// حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در عصر حاضر که دوران مبارزه با آلودگیهای زیست محیطی است، یک ضرورت حیاتی است.انجام چنین کاری منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی دارد که به عنوان عاملی مؤثر نقش خود را در ایجاد و برقراری توسعه پایدار ایفا می‏کند.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ،یکی از مهمترین و شاید می توان گفت عمده ترین اثر باستانی شهرستان مسجدسلیمان که از آن بعنوان میراث گرانبهای فرهنگی و گردشگری محسوب می شود آتشکده جاویدان (صفه سرمسجد) بوده که در منطقه سرمسجد واقع شده است. بنایی که متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید نیز از آن الهام گرفته‌اند.

با گذری به منطقه باستانی سرمسجد و مشاهده حریم این آتشکده متوجه خواهیم شد که این مکان گرانمایه و سرمایه عظیم فرهنگی شهرستان و استان کانون بی توجهی شهروندان و مسئولین واقع شده است.تخلیه نخاله های ساختمانی ، رها سازی پسماندها و آتش زدن آنها ، نشت فاضلاب و روانابهای سطحی در محوطه ، معدوم سازی سگهای ولگرد و ایجاد بوی تعفن شدید و … از جمله موارد عمده ای است که این منطقه را به مکانی عادی و حتی کم ارزش نزد شهروندان تبدیل نموده است.

آیا حتماً بایستی با فرا رسیدن نوروز و هفته میراث فرهنگی و احتمال بازدید گردشگران و میهمانان از این منطقه مورد توجه و پاکسازی قرار گیرد ؟ ب

هتر نیست تا با توجه توانمندی متولیان امر در زمینه رفع نواقص متعدد موجود در منطقه سرمسجد علی الخصوص اداره میراث فرهنگی و گردشگری بتوانیم به شکلی شایسته تر از میراث پایدار و با ارزش فرهنگی خود مراقبت کنیم؟

در بخش آلودگی های زیست محیطی و ایجاد فضایی نازیبا در حریم صفه باستانی سرمسجد اداراتی همچون محیط زیست ، شهرداری ،شبکه بهداشت و اداره آبفا با انجام بخشی از عملیات مرتبط با شرح وظایف خود نقش تأثیرگذاری در حل مشکلات موجود خواهند داشت. هر چند که شهروندان فهیم مسجدسلیمانی نیز خود در بوجود آوردن این شرایط اسفبار نقش عمده ای را ایفا نموده اند ، اما در رفع آن نیز می توانند با بینشی صحیح به اهمیت منطقه باستانی سرمسجد از حیث فرهنگی و گردشگری کوشا باشند.

امیدواریم تا همچون مناطق متعدد دیگر در کشور عزیزمان مردم و مسئولین شهرستان نیز در حفاظت و احیای اماکن اینچنینی که هویت فرهنگی و تاریخی ما محسوب می شوند بیش از بیش توجه و نگاه خود را به این مهم معطوف نمایند.

 

تپه باستانی سرمسجد  (5)تپه باستانی سرمسجد  (19)تپه باستانی سرمسجد1 (3)تپه باستانی سرمسجد1 (6)