نگاهی به مسجدسلیمان در سالی که گذشت …
نگاهی به مسجدسلیمان در سالی که گذشت …

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: شهرستان مسجدسلیمان در سالی که گذشت اتفاقات ریز و درشت زیادی را در حوزه های مختلف تجربه نمود. هر چند که روزهای پایانی سال اخیر توام با چالش ملی و جهانی ویروس کرونا همراه بود، اما اتفاقات خوشایند و در برخی موارد ناخوشایند موجب شد تا شهر اولین ها روزهای […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: شهرستان مسجدسلیمان در سالی که گذشت اتفاقات ریز و درشت زیادی را در حوزه های مختلف تجربه نمود. هر چند که روزهای پایانی سال اخیر توام با چالش ملی و جهانی ویروس کرونا همراه بود، اما اتفاقات خوشایند و در برخی موارد ناخوشایند موجب شد تا شهر اولین ها روزهای متفاوتی را پشت سر بگذراند. در ذیل به بخشی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای مسجدسلیمان در سال اخیر نگاهی خواهیم داشت: 

فروردین ماه ؛ جشن های نوروزی، رویدادی از جنس شادی و همدلی

در آغاز هر سال ایام نوروز میعادگاه قوم بختیاری در جشن های نوروزی مختلف طوایف بوده و سال ۹۸ نیز شروعی توام با جشن و شادی داشت. این جشن ها که رویدادی برای بازشناسی آیین ها و سنن تاریخی قوم بختیاری به شمار می رود طی سالهای اخیر در همدلی و همبستگی قوم بختیاری موثر بوده و میهمانان نوروزی را نیز از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا در دل خود جای داده است. علاوه بر جشن های نوروزی مشارکت شهروندان در امدادرسانی و ارسال کمک های مردمی به مناطق سیل زده در جریان سیلاب فروردین در مسجدسلیمان بار دیگر حس نوع دوستی و انجام اقدامات خیرخواهانه شهروندان را به اثبات رسانید. معارفه حیدر حجتی نیا بعنوان سرپرست فرمانداری از دیگر رویدادهای مهم فروردین ماه بود. وی جانشینی اردوان قنبری شده بود که چند صباحی پس از تودیع علیرضا گوروئی، عهده دار سرپرستی فرمانداری مسجدسلیمان بود.

اردیبهشت ماه؛ رویدادهای مثبت ورزشی در شهرستان

قهرمانی فرزند مسجدسلیمان در رقابتهای کشتی فرنگی جهان مهمترین رویداد دومین ماه از فصل بهار بود.  امیر قاسمی منجزی در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان آسیا که در چین برگزار شد با پیروزی در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم دومین مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد. وی با کسب پیروزی در تمامی دیدارهای خود به این افتخار نائل شد تا نامش در تاریخ ورزش مسجدسلیمان بعنوان یکی از افتخارآفرینان بین المللی به ثبت برسد. فروش امتیاز تیم نفت مسجدسلیمان و انتقال تیم به برخی استان های دیگر پیش از آغاز رقابتهای لیگ برتر فصل جاری از دیگر خبرهای برجسته اردیبهشت ماه بود. خبری که البته با پیگیری مسئولین و بقاء تیم در شهرستان در نهایت مسکوت ماند. 

خردادماه ؛ افتتاح سی تی اسکن بیمارستان ۲۲بهمن ،تحولی در نظام سلامت و درمان

بخش های سی تی اسکن و انکولوژی بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان در خردادماه افتتاح شد تا بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان از این طریق مرتفع گردد. موضوعی که در چالش کنونی ویروس کرونا و شناسایی افراد مبتلا مثمرثمر واقع گردید. آتش سوزی مراتع و جنگل ها در دیگر مهمترین رویدادهای خردادماه بود که تداوم آن در تابستان موجب گردید تا بخش عمده ای از مراتع حوالی مسجدسلیمان و اندیکا طعمه حریق شود. کمبود تجهیزات و لوازم اطفاء حریق موجب شد تا مدیریت عملیات اطفاء و کنترل حریق با مشکلات زیادی همراه باشد و پیگیری ها در خصوص رفع این کمبودها بدون نتیجه باقی بماند.

تیرماه؛ زمین لرزه ای که موجب تخریب هزارها واحد مسکونی شد

شاید بتوان گفت زمین لرزه تیرماه ۹۸ در مسجدسلیمان یکی از مهمترین اتفاقات سال گذشته بود که علاوه بر فوت چندین نفر و مجروح شدن دهها تن، موجب خسارات زیادی به بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی گردید. حادثه ای که با وجود پیگیری مسئولین و حضور مدیران استانی و کشوری متعدد در شهرستان و بازدید از مناطق زلزله زده همچنان مشکلات برخی از ساکنین این مناطق را شاهد هستیم. حضور مهدی تارتار در تیم نفت بعنوان سرمربی فصل جدید زردپوشان در رقابتهای لیگ برتر در بحبوحه بحران زمین لرزه مسجدسلیمان خبری خوشحال کننده برای هواداران نفت به شمار می رفت و نویدبخش کسب نتایج خوب در رقابتهای لیگ برتر بود.

مردادماه؛ بازدید مقامات کشوری و لشکری از مناطق زلزله زده

پس از زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری در مسجدسلیمان بسیاری از مسئولین از جمله برخی مسئولین کشوری و لشکری از مناطق لزله زده بازدید و دستوراتی نیز در این خصوص صادر گردید. علاوه بر بازدید استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و دیگر مقامات و مدیران استانی، زمین لرزه تیرماه جمعی از مقامات وزارت راه و شهرسازی، مسئولان ستاد اجرای فرمان امام، فرمانده کل سپاه، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و برخی دیگر از مدیران ملی و استانی را به مسجدسلیمان کشانید. موضوعی که انتظار می رفت با گره گشایی و تسهیل روند بازسازی و احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده در جریان زمین لرزه توام باشد. اما هنوز هم برخی ساکنین این مناطق از عدم انجام این فرآیند گلایه مند هستند و همچنان پیگیر امورات اداری خود هستند.

شهریورماه؛ معرفی مدیران نمونه در سایه عزل شهردار و بازداشت مدیر اختلاس گر 

مدیران نمونه ادارات در شهرستان طی هفته دولت معرفی و مورد تقدیر واقع شدند. رویدادی که همه ساله با انتقاد و واکنش هایی نیز همراه بوده و بعضاٌ مشاهده شد که مدیران برخی نهادها و ادارات علیرغم عملکرد نه چندان مطلوب و رضایتبخش در یکسال اخیر بعنوان مدیر نمونه معرفی شدند. علاوه این موضوع بازداشت مدیر سابق یکی از ادارات مسجدسلیمان به اتهام اختلاس و عزل شهام سلیمانی شهردار مسجدسلیمان از دیگر اخبار مهم اواخر تابستان بود.

مهرماه؛ درگذشت چهره شاخص تاریخ و فرهنگ بختیاری

از دیگر اتفاقات مهم سال ۹۸ می توان به درگذشت استاد قباد باقری چهره شاخص و ماندگار تاریخ و فرهنگ بختیاری اشاره داشت. این نویسنده شهیر مسجدسلیمانی، محقق، باستان شناس و چهره علمی و فرهنگی که به دلیل عارضه گوارشی مدتی در بستر بیماری قرار داشت درگذشت تا جامعه فرهنگ ایل بختیاری را در سوگ فرو نشاند. قهر و آشتی های مهدی تارتار سرمربی نفت مسجدسلیمان نیز از مهرماه کلید خورد تا وی تمرینات زردپوشان را بعلت مشکلات مالی ترک کند. موضوعی که در ماههای بعد نیز باز هم تکرار شد و حتی در برهه ای از زمان گمانه زنی ها در خصوص مذاکره وی با برخی تیم های لیگ برتری دیگر نیز مطرح شد اما وی در نهایت به نیمکت نفت بازگشت.

آبان ماه؛ قتل سرایدار مدرسه در سرخط خبرگزاری ها 

قتل سرایدار مدرسه در مسجدسلیمان موجب شد تا شهر اولین ها در حوزه حوادث بار دیگر در سرخط خبرگزاری های کشور قرار گیرد. موضوعی که با تشکیل تیم‌های مجرب از کارآگاهان پلیس آگاهی و با استفاده از روش‌های علمی کشف جرم و تحلیل وقایع مرتبط با قتل، هویت قاتل شناسایی و در نهایت وی دستگیر و روانه زندان شد. علاوه بر این همزمان با دیگر نقاط کشور تجمع مسالمت آمیز مردمی مسجدسلیمان در اعتراض به گرانی بنزین در شهرستان از فلکه شهید بهنام محمدی به سمت دانشگاه به صورت آرام برگزار و طی آن مردم از مسئولان خواستار پیگیری و حل مشکل گرانی بنزین شدند.

آذرماه؛ اشک و لبخندها در خبرهای آخرین ماه پاییز

در آخرین ماه از پاییز ۹۸ خبرهای متفاوتی در سطح شهرستان شاهد بودیم. جاده اهواز-مسجدسلیمان که طی سالهای اخیر شهروندان زیادی را به کام مرگ کشانید بار دیگر یکی از حوادث مرگبار را رقم زد. برخورد وانت نیسان با مزدا در جاده مرگ حادثه آفرید و بدلیل آتش گرفتن خودروی وانت مزدا، پنج سرنشین این خودرو کشته شدند. معارفه شهردار جدید مسجدسلیمان نیز در آذرماه رقم خورد تا مدیریت این نهاد مدنی پرحاشیه و تأثیرگذار به نوید شعبانی سپرده شود. برپایی میز خدمت در حاشیه نمازجمعه در مصلی و معرفی مازندران بعنوان معین بازسازی مناطق زلزله زده از دیگر اخبار مهم مسجدسلیمان در این ماه بود. ضمن این که ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز در آذرماه آغاز شد تا طی ماههای بعد عمده اخبار شهرستان و رسانه ها به این موضوع مهم و حیاتی اختصاص یابد.

دی ماه؛ مسجدسلیمان در سوگ شهادت سردار سلیمانی 

شهادت سردار قاسم سلیمانی علاوه بر تحت الشعاع قراردادن تمامی برنامه های کشور و اعلام عزای عمومی، مسجدسلیمان را نیز در سوگ و ماتم فرو برد. در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، علاوه بر برگزاری مراسمات مختلف در شهرستان راهپیمایی مردم مسجدسلیمان در اعلام خشم علیه آمریکا پس از خطبه های نماز جمعه مسجدسلیمان برگزار شد. در این راهپیمایی عده کثیری از مردم در کنار مسئولین و مدیران شهرستان حضور داشتند. اعلام نتایج نهایی رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس حوزه مسجدسلیمان در اواخر دیماه نیز تا حدود زیادی موجب معرفی نامزدهای شاخص انتخابات گردید تا معادلات تبلیغاتی کاندیداها به شکل معتبرتری ادامه یابد.

بهمن ماه؛ مسجدسلیمان در تب و تاب انتخابات 

با نزدیک شدن به موعد انتخابات و انتشار نامزدهای نهایی حاضر در رقابت انتخاباتی، مسجدسلیمان در تب و تاب انتخابات و تبلیغات کاندیداها قرار گرفت و شاید بتوان ادعا کرد که اکثر خدمات شهری ادارات و نهادها تحت تأثیر فرآیند انتخابات قرار گرفت و ارائه خدمات به شهروندان نیز تا حدود زیادی متوقف و تحت الشعاع حضور مدیران و پرسنل ادارات در کنار برخی کاندیداها و فعالیت تبلیغاتی آنان قرار گرفت. علاوه بر این خبرهای متعددی نیز در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی کاندیداها مطرح شد که در موعد خود بعنوان اخباری مهم و برجسته تلقی شد.

اسفندماه؛ انتخابات مجلس در سایه ویروس کرونا به فراموشی رفت 

اگر چه حضور شهروندان در انتخابات دوم اسفندماه حماسه مردمی در تعیین سرنوشت شهرستان و معرفی علیرضا ورناصری بعنوان نماینده منتخب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همراه بود اما شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان موجب شد تا این بحران فراگیر در سطح کشور بویژه مسجدسلیمان نتایج انتخابات را تا حدودی به فراموشی بسپارد. اعلام خبر فوت دو نفر در شهرستان بعلت ابتلا به ویروس کرونا موجی از نگرانی و حساسیت را در شهرستان ایجاد نمود و فرماندار بهمراه دیگر مدیران مسئول تدابیر و تمهیدات خاصی در مواجهه با این بحران اجرایی نمودند. ضمن این که عملیات پیشگیری، مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح شهرستان نیز ادامه یافت و تاکنون نیز در دست اقدام می باشد.  

با تمام آن چه گفته شد مسجدسلیمان سال ۹۸را با اتفاقات متفاوت و ریز و درشتی پشت سرگذاشت و در روزهای ابتدایی سال جدید نیز بحران شیوع ویروس کرونا همچنان تمامی برنامه ها و اخبار شهرستان را تحت الشعاع قرار داده است. مجموعه رسانه ای پایگاه خبری شهر اولین ها سالی توام با سلامتی و موفقیت روزافزون برای عموم ملت ایران بویژه شهروندان مسجدسلیمان آرزومند است. امیدواریم تا سال جدید خبرهای رضایت بخش و مطلوبی در حوزه های مختلف شهرستان شاهد باشیم تا زمینه ساز توسعه، پیشرفت و آبادانی مسجدسلیمان قرار گیرد.