نماینده شهرستان در انتصابات و عزل مدیران مسجدسلیمان تا چه اندازه نقش دارد ؟!
نماینده شهرستان در انتصابات و عزل مدیران مسجدسلیمان تا چه اندازه نقش دارد ؟!

شهر اولین ها//شهرستان مسجدسلیمان سالهاست که از پیشینه تاریخی فاصله گرفته و بسیاری از مدیران و مسئولین به این موضوع اذعان داشته اند. شهر ظرفیت ها و محرومیت ها که به آخر رسیده است… با این حال بایستی بررسی کرد که سهم سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولین در سنوات اخیر تا چه اندازه در این […]

شهر اولین ها//شهرستان مسجدسلیمان سالهاست که از پیشینه تاریخی فاصله گرفته و بسیاری از مدیران و مسئولین به این موضوع اذعان داشته اند. شهر ظرفیت ها و محرومیت ها که به آخر رسیده است… با این حال بایستی بررسی کرد که سهم سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولین در سنوات اخیر تا چه اندازه در این محرومیت ها و عدم توسعه یافتگی نقش داشته است. به گزارش شهر اولین ها، چندسالی می شود که مدیران و کارمندان نمونه ادارات مسجدسلیمان در هفته دولت مورد تجلیل قرار می گیرند. هر چند که تغییر مدیریت شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان تنها دو ماه پس از معرفی و تجلیل بعنوان یکی از مدیران نمونه شهرستان تا حدود زیادی روند انتخاب مدیران نمونه را تحت الشعاع خود قرار داد، اما با نگاهی موشکافانه بایستی گفت در انتصاب و عزل مدیران عوامل دیگری بجز شایستگی و کارآمدی نقش پررنگ تری ایفا می کنند.

مدتهاست که شائبه نقش پررنگ نماینده مسجدسلیمان در انتصابات شهرستان مطرح می شود. این موضوع در جریان کنار گذاشتن دکتر ابراهیمی از مدیریت شبکه بهداشت و درمان به واسطه شایعه اختلاف یکی از نزدیکان نماینده شهرستان با مدیر شبکه بهداشت و رییس بیمارستان ۲۲ بهمن که بر سر زبانها افتاده بود، با عزل دکتر رخشید پیر بویری رئیس بیمارستان، بیشتر قوت گرفت.

از سویی دیگر اظهارات اخیر امام جمعه مسجدسلیمان که با انتقاد از برخی عزل و نصب های مدیران در منطقه عنوان داشت:در منطقه ما اگر مدیری خوب کار بکند براحتی عزل می شود,در هفته های گذشته دیدیم که مدیری که خوب نبود را پست مهم تری دادند یا  شبکه بهداشت و درمان یکمرتبه دستخوش نا آرامی شد این همان سیاست رفیق بازی در منطقه مان است.

نماینده ولی فقیه در مسجدسلیمان تصریح کرد:انتظار داریم برخی اقایان کاری نکنند که آرامش منطقه مان بهم بریزد, منطقه ای که کار,عمران و پیشرفت ندارد و هزاران گره دارد و هنر این است که با کار آمدی و اخلاق ارامش را حفظ کنیم چیزی که چند سالی است در شهرمان برقرار است  و بارها گفته ایم که به عزل و نصب ها کاری نداریم اما به عدل و ظلم کار داریم پس کاری نکنید که احساس بی عدالتی و ظلم شود.وی اضافه کرد:یک رئیس بومی و کارآمد دانشگاه آزاد را برکنار کردند و الان می بینید که وضعیت دانشگاه آزاد چگونه است.رئیس جدید کمتر از شش ماه پس از انتصابش استعفا داد و دانشگاه دچار یک وضعیت نامطلوب شده و امروز هرکس برای رسیدن به کرسی ریاست دانشگاه  هرکاری می کند.امینی ادامه داد:فردی که در مجموعه ای بوده  و مسئول بسیاری از انحرافات آنجا بوده یک مرتبه مسئولیت می گیرد و فرد دیگری هم که در مجموعه ای اصلا خاصیت نداشته  الان در یک شهرستان همجوارمان معاون یک مجموعه بزرگ می شود و همزمان با آن معاون همتای آنرا در شهر دیگر که فردی ارزشی و خانواده شهید است عزل می کنند. اخلاق کجا رفته است ؟ اینها چه کسانی هستند که این کارها را می کنند و بعد هم مسئولیتش را برعهده استاندار می گذارند  در حالی که مطمئن هستیم اینها کار استاندارمحترم نیست.این رفتارهای زشت و ناهنجار را تمام کنید.

فرماندار مسجدسلیمان نیز در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان در سال ۹۶ خطاب به مدیران ادارات گفته بود: در سال آینده مدیری که نتواند حوزه کاری خود را به روز کند و قادر به رفع مشکلات حوزه خود نباشد از قطار مدیریت شهرستان پیاده خواهد شد چرا که دیگر وقت آزمون و خطا نداریم و کشور تاوان و زیان این سهل انگاری ها را داده است.

با این حال علیرغم اینکه مشاهده می کنیم تا ضمن تشکیل تیم‌های ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی در برخی شهرستان ها، تیم‌های ارزیاب در حوزه مردمی و سازمانی هر سه ماه یکبار عملکرد مدیران اجرایی را ارزیابی کرده و اگر مسئولی نتواند آن شاخص‌های تعیین شده را رعایت کند، جابه‌جا خواهد شد.اما این موضوع گویا در مسجدسلیمان محلی از اعراب ندارد و شایسته سالاری و کارامدی در انتصاب و عزل مدیران نقش مهمی را ایفا نمی کند.

از این رو باید گفت مادامی که مدیری بر اساس رابطه و اعلام نفوذ منصوب می شود، در حوزه عملکردی خود نیز به واسطه حمایتی که از جانب مدیر یا مسئول بادستی خود مشاهده می کند خدمت رسانی به شهر و شهروندان را جزو اولویت های خود نمی بیند. علاوه بر این عدم بررسی عملکرد و کارآمدی اینگونه مدیران موجب گردیده که حوزه اجرایی آنان در اوج ضعف ها و نارسایی ها ادامه یابد.

وظیفه نمایندگان مجلس نظارت است یا دخالت ؟!

با این حال بایستی در نظر داشت که دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، تجاوز به حدود صلاحیت قوه‌ی مجریه است  و هر چقدر نمایندگان مردم به اصل تفکیک قوا احترام کنند ، نقش‌شان در امر نظارت و استیفای حقوق مردم پررنگ‌تر خواهد شد.از طرفی دیگر نیز سوالاتی در اینخصوص به ذهن متبادر می شود که :

اساساً دخالت نمایندگان در قوه‌ی مجریه و چیدمان مدیریت کار درستی است یا نه؟ اگر کارنادرستی است پیامد آن می‌تواند چه‌ها باشد؟
براساس اصل تفکیک قوا آیا این دخالت وجاهت قانونی دارند؟
اگر نمایندگان در چیدمان مدیران اجرایی دخالت مستقیم داشته باشند در روند نظارت‌شان بر کار مدیران- که اصلی‌ترین وظیفه‌ی آنان است- خللی ایجاد نمی‌‌شود!؟
 آیا برخی از نمایندگان مردم در قبال چیدمان مدیران ناکارآمد، حاضرند به مردم پاسخگو باشند؟

از طرفی دیگر «قانون گذاری» و «نظارت بر کار دیگر قوا» دو وظیفه­ اصلی و مهمی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده­ نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است. در اجرای وظیفه­ ی نخست، اصل ۷۱ قانون اساسی این حق را برای مجلس به رسمیت شناخته است که «در عموم مسائل، در حدود مقرر در قانون اساسی می­تواند قانون وضع کند». برابر اصل ۷۶ قانون اساسی، نمایندگان مجلس در اِعمال وظیفه­ ی نظارتی خود «حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند». اگر چه امیدواریم که نماینده خادم شهرستان نقشی در انتصابات اخیر مدیران شهرستان نداشته باشد اما اظهار نظر وی در جلسه شورای اداری شهرستان اندیکا و بیان این نکته که “هر مدیری که نتواند در مسیر خدمت به مردم ما را همراهی کند،از ادامه همکاری با او معذور هستیم “به صراحت از نقش خود در انتصابات مدیران شهرهای متبوعش سخن گفت.

با تمام این تفاسیر امیدواریم تا توجه بیشتر و بهتر مدیران ارشد مسجدسلیمان و شایسته سالاری در خصوص انتصابات مدیریتی شهرستان شاهد توسعه و پیشرفت شهر اولین ها باشیم.