نشست هم اندیشی رییس اداره فرهنگ و ارشاد مسجدسلیمان و انجمن های مردم نهاد + تصاویر
نشست هم اندیشی رییس اداره فرهنگ و ارشاد مسجدسلیمان و انجمن های مردم نهاد + تصاویر

شهر اولین ها// وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده اقوام مختلف به بروز مشکلاتی منجر شده که در برخی موارد نیز افراد بیگناهی را نیز قربانی نموده است. از آن جمله می توان به تیراندازی در مراسم سور و سوگ اشاره نمود که در سالهای اخیر موجب مرگ تعدادی از شهروندان […]

شهر اولین ها// وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده اقوام مختلف به بروز مشکلاتی منجر شده که در برخی موارد نیز افراد بیگناهی را نیز قربانی نموده است. از آن جمله می توان به تیراندازی در مراسم سور و سوگ اشاره نمود که در سالهای اخیر موجب مرگ تعدادی از شهروندان مسجدسلیمانی شده است. از اینرو سازمان های مردم نهاد بعنوان بخشی از جامعه مدنی که نقش موثری در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان را در حوزه مختلف ایفا نموده اند در تلاش هستند تا این تهدید فرهنگی را به یک فرصت برای شناسایی و معرفی جنبه های مثبت فرهنگ بختیاری تبدیل نمایند.

به گزارش شهر اولین ها، صبح امروز طی نشست نمایندگان سازمان های مردم شهرستان با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان در خصوص مسائل و مشکلات مختلف حوزه فرهنگ و حقوق شهروندی به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

حمید حیدری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین ،آداب و رسوم مربوط به سوگ و سوگواری در فرهنگ بختیاری را همچون سایر آداب و رسوم جاری در زندگی مردمان کهن دیار را از کهن ترین رسومات برشمرد و حفظ و اشاعه این سنت دیرینه را نه تنها از وظایف اهالی فرهنگ و هنر بلکه از وظایف یکایک مردمان قوم برشمرد.

حیدری آیینی همچون ؛سرباره،ابراز همدردی با به تن کردن لباس سیاه، سرکشی از خانواده متوفی و مشارکت در برگزاری مراسم سوگواری، سرودن ابیات عمیق و جانسوز در وصف و شرح حال روزگار حیات و نیز فوت عزیز از دست رفته ؛ خواندن سرود و سوگینه و گاگریو در فقدان عزیز در گذشته و… را بخش کوچکی از این فرهنگ بزرگ سوگ برشمرد و در ادامه افزود: متاسفانه چندسالی است که شاهد بدعت هایی در این فرهنگ کهن بوده که باعث ظهور آسیب های جدی به شهروندان گرامی این شهر گردیده که بیشتر توسط افرادکم سواد و سودجو این ضربه بر پیکر فرهنگ وارد گردیده که جز باهمکاری و مشارکت های مردمی امکان اصلاح این آسیب ها امکان پذیر نخواهدبود.
وی افزود: مجموعه همکاران ما دراداره فرهنگ و ارشاداسلامی و هنرمندان انجمن های فرهنگی هنری آمادگی خود را همگام با سایر نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی در جهت بهبود آسیب های فرهنگی فوق اعلام داشته از همه دلسوزان فرهنگ و هنرایران اسلامی و فرهنگ قومی دست یاری می طلبم.

حیدری همچنین از برگزاری نشستی با مداحان مراسمات عزاداری خبر داد و افزود: یکی از موثرترین راهکارها برای رفع معضلات فرهنگی از جمله راه اندازی کاروان های عزاداری در سطح شهر و تیراندازی در مراسمات آموزش و آگاهی بخشی در میان اقشار مختلف جامعه است و از طریق مداحان این مراسمات می توان این مفاهیم را به جامعه انتقال داد. ضمن اینکه برگزاری همایش ها و استفاده از شخصیتهای علمی و فرهنگی شهرستان در طی برنامه ها، برخورد افرادی که آسایش و حقوق شهروندان را نقض می کنند و ملزم نمودن بزرگان طوایف جهت جلوگیری از تیراندازی در مراسمات و اجرای عزاداری در محدوده مساجد و قبرستان ها از جمله مواردی است که به بهبود وضعیت موجود در این حوزه کمک شایانی خواهد نمود.

از سویی دیگر مقرر گردید که سازمان های مردم نهاد نیز ضمن فرهنگ سازی بیشتر در بین جامعه ، همایشی را با عنوان “حقوق شهروندی” با مشارکت نهادهای متولی فرهنگ شهری برگزار نمایند. علاوه بر این حضور خبرنگاران در جامعه و گفتگو با شهروندان در خصوص راهکارها و ایده های رفع مشکلات فرهنگی در خصوص برگزاری مراسمات عزاداری از جمله برنامه های آتی خواهد بود. سازمان های مردم نهاد شهرستان مسجدسلیمان همچنین طی نامه ای به شورای فرهنگی شهرستان، امام جمعه ،فرماندار و دادستان شهرستان در خصوص اهمیت بیشتر به حقوق شهروندی و اجرای برنامه هایی در این زمینه مطالبه گری خواهند نمود.

گفتنی است که در نشست امروز تنی چند از هنرمندان ، کارشناس اداره محیط زیست و نمایندگان انجمن های محیط زیستی دیده بان دوستداران محیط زیست، طنین طبیعت مسجدسلیمان و بانوان طبیعت آسماری حضور داشتند.