مشروح گزارش سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل ها و فضای سبز خوزستان + تصاویر
مشروح گزارش سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل ها و فضای سبز خوزستان + تصاویر

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل ها و فضای سبز خوزستان برگزارشد. این سمینار که با حضور و سخنرانی پروفسور حسین آخانی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین دکتر الکساندر رودوف محقق و گیاهشناس روسی در سالن همایش های اداره آموزش شرکت نفت مسجدسلیمان برگزار گردید. […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش :سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل ها و فضای سبز خوزستان برگزارشد. این سمینار که با حضور و سخنرانی پروفسور حسین آخانی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین دکتر الکساندر رودوف محقق و گیاهشناس روسی در سالن همایش های اداره آموزش شرکت نفت مسجدسلیمان برگزار گردید.

 به گزارش شهر اولین ها، در این نشست که با حضور اساتید مدعو ، جمعی از مدیران شهرستان،مدیران منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان های همجوار از جمله ایذه، اندیکا و گتوند و انجمن های محیط زیستی برگزار شد ، با ارائه سخنانی توسط مدیران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست مسجدسلیمان همراه بود.ایرج حاتمی مدیر منابع طبیعی شهرستان در سخنانی آمارکلی از میزان و شرایط حوزه جنگل و مرتع در استان خصوص و شهرستان مسجدسلیمان و توابع آن را بیان داشت و به نقش تاثیرگذار سازمان در ایجاد پراکنش طبیعی و زاد آوری گیاهان بومی اشاره کرد و افزود استفاده از بذور گیاهانی که بومی منطقه بود و بعنوان بذر اصلی کشت می گردند علاوه بر احتمال رویش بسیار بالاتر تونایی سازگاری گیاه با شرایط اکولوژیکی منطقه در توسعه جنگلی نیز نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.وی با بر شمردن مهمترین شرایط موجود وضعیت جنگلها و مراتع برگزاری چنین سمینارهایی را در بالا بردن سطح علمی کارشناسان و علاقمند موثر دانست.


در ادامه این سمینار پروفسور آخانی ضمن خیر مقدم به ارائه مباحث علمی در حوزه گیاهان بومی منطقه خوزستان پرداخت و مهمترین پژوهش ها و دستاوردهای جدید گیاه شناسی و یافته های علمی در این حوزه را به حضار ارائه کرد . وی ضمن برشمردن مشکلات خوزستان،در توسعه گیاهان بومی منطقه با اشاره به عوامل مختلف از بین رفتن گونه های نادر منطقه خوزستان،ایجاد سدهای عظیم واز بین رفتن سیلابهای حوزه آبخیز و عوامل انسانی را مهمترین عوامل تخریب دانست. وی ضمن اشاره به مقالات خود در این باره به تنها نقاط باقی مانده از گزند آسیب های انسانی در خوزستان اشاره کرد و ضمن تاکید برای تلاش در حفظ گونه های طبیعی موجود به لزوم مراقبت از این ذخایر ژنی برای آیندگان افزود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از استفاده بی رویه گونه های گیاهی وارداتی و خارجی در فضای سبز شهری اظهار داشتک علت این موضوع آن است که ما بعنوان گیاه شناس به وظیفه خود در خصوص پرورش و شناسایی گیاهان بومی مناطق مختلف عمل ننموده ایم که جامعه به این گیاهان پناه آورده اند.چرا گیاه مورت که گیاهی مدیترانه ای، زیبا و زینتی است در فضای سبز ما جایی ندارد؟ چرا باغچه های ما گیاهان زیبا و زینتی ندارند؟

وی در ادامه گفت: گیاهان زینتی بایستی از طریق طبیعت وارد باغچه ها شوند و این موضوع مستلزم آگاهی بیشتر کارشناسان و مدیریت منابع طبیعی ما به دانش تکثیر و پرورش گیاهان زینتی و بومی منطقه خواهد بود.

آخانی افزود: در رابطه با خسارات انسانی که تاکنون توسط انسان بر منطقه و طبیعت خوزستان رفته است، متأسفانه چه در رود کارون، چه در رود دز و چه در رود زهره با بهره برداری وسیع و سدسازی های گسترده ای که داشتیم و اخیراً انتقال آب را هم به آن افزودیم و برگشت به شرایط سابق بسیار دشوار است.واقعیت این است که اصلاً دلیل به وجود آمدن دشت خوزستان، سیلاب های گسترده ای بود که از رشته کوه های زاگرس به این سمت در جریان بود. خوزستان دشتی آبرفتی است که سیلاب ها مواد خود را می آوردند، در آنجا رسوب می کرد و دشت خوزستان را ایجاد می کردند. این برای خوزستان نعمت بزرگی بود، چون خاک غنی به منطقه منتقل می شد و دیگر آنکه شوری خاک از بین می رفت و باعث شد پس از یک شست و شوی طبیعی پوشش گیاهی گسترده ای در منطقه ایجاد شود.

این گیاه شناس اضافه کرد: البته این همه فواید سیلاب ها نبود و از سویی آب های اضافی تالاب ها را شکل می داد که ضمن پایداری طبعت نقش موثری در اقتصاد مردمی از جمله ماهی گیری داشت. سیلاب ها سود دیگری نیز داشتند و آن این بود که در محل ورود به دریا آب دریا پس زده می شد و این خود باعث کاهش شوری خاک مناطق ساحلی همچون اروند رود و ایجا شرایط مناسب برای تخم گذاری ماهی ها در ساحل شده بود.

آخانی در ادامه مباحث سمینار به معرفی گونه های مهم منطقه شیمبار و حوزه اندیکا اشاره کرد و با معرفی گونه سوسن به حضار گفت این گیاه بومی منطقه مسجدسلیمان و اندیکاست و ضمن نیاز کم به آب بعنوان یک داروی ضد بیمارهای قلبی و همچنین یک حشره کش در صنعت از آن استفاده شده است. وی در بخش دیگری از سخنرانی با برشمردن دهها نوع گونه بومی و محلی به لزوم جایگزینی گونه های بومی چون جارو و سوسن به جای گونه های خارجی نظیر کونوکارپوس اشاره کرد و لزوم توجه به گیاهان کم آب و همیشه سبز و بومی را به جای گیاهان خارجی و مهاجم خواستار شد.

وی با بیان این مطلب که اهلی کردن و تولید گیاهان بومی کار یک شب نیست تصریح کرد: این مقوله علمی است که نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.گیاهان بومی یک پژوهش،مقاله یا موضوعی لوکس نیستند و از آنجایی که امروزه دنیا را تسخیر کرده اند بایستی نگاه مدیریت جامعه به مقوله علمی و تولید گیاهان تغییر کند. بایستی در این خصوص هزینه کرد.

آخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره هزینه 3میلیارددلاری ساخت سد گتوند که هیچگونه بازخوردی نداشت اظهار داشت: چرا بایستی در پرداختن به موضوع آموزش و فرهنگ سازی کوتاهی صورت بگیرد؟.متاسفانه ما هیچگاه فرصت ها را نگاه نکردیم و نتوانسته ایم در مقوله فرهنگ پشتوانه سازی کنیم.بی توجهی به فرهنگ بخش عمده ای از مشکلات ما در حوزه محیط زیست را رقم زده است.
در پایان این سمینار نژاد بهادری به نمایندگی از مجموعه های شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان،پتروشیمی مسجدسلیمان،اداره محیط زیست و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مسجدسلیمان ضمن قدردانی از حضور علاقمند به این سیمنار در مراسم با دادن هدیه از مادر دار تقدیر نمود.وی با تشکر از ایشان خاطر نشان ساخت که این بانو با دستان خالی و با کشت انواع گیاهان در ظروف یکبار مصرف دور انداختنی وبا ایجاد نهالستان به توسعه فضای سبز شهری کمک نموده است.در پایان سمینار نیز از حضور خیرالهی مسئول مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست و  سمن های محیط زیستی شهرستان که حضور حداکثری در برنامه داشتند تقدیر گردید.

مرجع: خورنا