چرا مسجدسلیمان شهر اولین‌هاست؟
چرا مسجدسلیمان شهر اولین‌هاست؟

سایت خبری شهر اولین ها// اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در تاریخ ۵ خرداد ۱۲۸۷ در مسجدسلیمان به نفت رسید. اولین کارخانه گوگرد‌سازی در ایران و خاورمیانه درسال ۱۲۹۱ در منطقه بی‌بیان این شهر احداث شد و هم اکنون به عنوان موزه نفت توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نگهداری می‌شود. اولین تصفیه‌خانه […]

سایت خبری شهر اولین ها// اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در تاریخ ۵ خرداد ۱۲۸۷ در مسجدسلیمان به نفت رسید.

اولین کارخانه گوگرد‌سازی در ایران و خاورمیانه درسال ۱۲۹۱ در منطقه بی‌بیان این شهر احداث شد و هم اکنون به عنوان موزه نفت توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نگهداری می‌شود.

اولین تصفیه‌خانه آب کشور در سال ۱۲۹۷ در منطقه تل بزان احداث شد که آب شرب مورد نیاز منازل کارکنان انگلیسی و خانواده‌شان را تأمین می‌کرد.

اولین کارخانه تولید برق در ایران و خاورمیانه در منطقه تمبی و در جوار سدی تفریحی بر روی رودخانه‌ای با این نام احداث شد و کار برق رسانی به تأسیسات نفتی را انجام می‌داد.

اولین راه آهن در ایران به طول ۵۵ کیلومتر از مسیر درب‌خزینه در راه اهواز تا مسجدسلیمان جهت تسهیل جابجایی وسایل حفاری و دیگ بخار احداث شد.

اولین فرودگاه در ایران در این شهر ساخته شد. پس از انتشار خبر کشف نفت در این شهر یک تیم ارشد تحقیقاتی جهت انجام کارهای نقشه‌برداری و تحقیقاتی خود به وسیله هواپیما عازم این شهر شدند تا بدینوسیله مقدمات اولین فرود هواپیما در این شهر و ساخت اولین فرودگاه آغاز شود.

اولین بیمارستان کشور

اولین آزمایشگاه طبی در کشور

اولین کارخانه شیر پاستوریزه در کشور

اولین واحد نوشابه‌سازی در کشور

اولین کلوب تفریحی با نام باشگاه مرکزی که در سال ۱۲۹۸ در این شهر ایجاد شد و شامل امکاناتی از قبیل سینما، استخرهای شنا، بولینگ، زمینهای تنیس، میزهای بیلیارد و پینگ پنگ و سالن فوتبال و مهمانسرا است و هم‌اکنون پس از گذشت نزدیک به یک قرن به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اولین پیست و تیم دوچرخه‌سواری

اولین باشگاه گلف بانوان

اولین باشگاه گلف در منطقه گلف بین محلات کلگه و بی‌بیان قراردارد و هم‌اکنون جزو مجهزترین باشگاه‌های گلف ایران است.

اولین استخر شنا در ایران در محل باشگاه مرکزی قراردارد و اولین استخر مدرن ایران به شمار می‌آید که قهرمانان زیادی را به ایران و آسیا معرفی کرده است.

اولین باشگاه‌های ورزشی از جمله باشگاه والیبال، پینگ‌پنگ؛ گلف، شنا، فوتبال، راگبی.

اولین باشگاه سوارکاری در کشور

اولین باشگاه اسکواش در کشور

اولین پالایشگاه نفت در ایران و خاورمیانه در کنار کارخانه گوگردسازی بی بیان احداث شد و محل تصفیه نفت خام در خاورمیانه بود.

اولین واحد بهره‌برداری نفت در ایران و خاورمیانه به نام شرکت نفت ایران و انگلیس که کار بهره‌برداری نفت را انجام می‌داد.

اولین کارخانه گچ در کشور

اولین زمین فوتبال رسمی در ایران و خاورمیانه زمین فوتبال میدان که هم‌اکنون با عنوان ورزشگاه شهید بهنام محمدی در اختیار تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان است.

اولین و بلندترین پل فلزی ایران و خاورمیانه بیش از صد سال پیش بر روی رودخانه تمبی احداث شد.

اولین فرستنده خصوصی در ایران و خاورمیانه با نام رادیو نفتون.

اولین تله‌کابین در کشور و خاورمیانه

اولین شهر صنعتی در ایران

اولین موزه زمین‌شناسی.