مدیریت بحران یا بحران مدیریت، مسأله این است … !؟
مدیریت بحران یا بحران مدیریت، مسأله این است … !؟

شهر اولین ها//ایمان کاهکش : مدیریت بحران واژه ای آشنا و ملموس برای جامعه ای محسوب می شود که سالهاست با حوادث ریز و درشت گوناگونی مواجه شده اند. در ساعاتی که خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و بلاتکلیفی وضعیت سرنشینان آن سرخط خبرگزاری های کشور را به خود اختصاص داده ، در مسجدسلیمان ریزش کوه […]

شهر اولین ها//ایمان کاهکش : مدیریت بحران واژه ای آشنا و ملموس برای جامعه ای محسوب می شود که سالهاست با حوادث ریز و درشت گوناگونی مواجه شده اند. در ساعاتی که خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و بلاتکلیفی وضعیت سرنشینان آن سرخط خبرگزاری های کشور را به خود اختصاص داده ، در مسجدسلیمان ریزش کوه در منطقه نفتک به ۱۵ واحد مسکونی آسیب جدی وارد نمود.

به گزارش شهر اولین ها، اگر چه حادثه ریزش کوه در منطقه نفتک خسارت جانی در پی نداشت اما موجب تخریب بخشی از چندین منزل مسکونی در این منطقه شد. حادثه ای که موجب برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان در فرمانداری با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری، نماینده مردم و تنی چند از مدیران و مسئولین شهرستان گردید.

با مرور برخی حوادث و سوانح طبیعی سالهای اخیر در مسجدسلیمان از جمله آتش سوزی کارخانه لاستیک سازی شهرک صنعتی و خسارات میلیاردی بر اثر سیل، می توان گفت که شهر اولین ها حداقل مستعد بروز حوادث و بحران های طبیعی مختلفی می باشد که در صورت عدم پیش بینی و مدیریت آن ها اتفاقات ناگواری با بروز سوانح رخ خواهد داد. بالدی مدیرکل وقت مدیریت بحران استانداری نیز سال گذشته گفته بود: براساس تقسیم بندی پهنه های مختلف کشور و استان ،شهرستان مسجدسلیمان به علت فعالیت بیشتر گسل های موجود در این منطقه، در معرض بیشترین تهدیدهای میزان و شدت وقوع زلزله نسبت به سایر شهرستان های استان خوزستان قرار دارد. این موضوع یکی از مهمترین چالش های پیش رو در حوزه مدیریت بحران مسجدسلیمان خواهد بود که رخ دادن احتمالی زلزله با مقیاس متوسط و نسبی موجب ایجاد اتفاقات ناگواری در سطح شهرستان خواهد شد.

از طرفی دیگر بازدید میدانی اخیر حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری بهمراه فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر از نقاط بحرانی شهر که همه ساله در فصل بارندگی برای شهروندان خطرساز می شوند ، خود گواه این مدعاست که مسئولین ذیربط نیز آگاهی نسبی و بعضا تکمیلی نسبت به نقاط بحرانی و حادثه خیز شهرستان کسب نموده اند. هرچند که جلیلی نایب شورای شهر نیز پس از این بازدید اظهار داشت: با مساعدت حاجی زاده تصمیمات بسیار مناسبی به منظور رفع بحران از نقاط مزبور اتخاذ و بزودی اجرایی خواهد شد.

با این حال نقش شهرداری مسجدسلیمان بعنوان مرجع مدیریت شهری و یک نهاد عمومی غیردولتی بسیار پراهمیت جلوه می دهد که محور اصلی اقدامات مرتبط با مدیریت بحران های پیش رو قلمداد شود. این موضوع که بحران های شهری با مجموعه و زیرمجموعه های شهرداری در ارتباط هستند امری بدیهی ست که البته نباید از نقش نهادها و سازمان های دیگر شهرستان چشم پوشی نمود. ضمن اینکه هزارسی سرپرست پیشین شهرداری نیز از بازسازی و تجهیز ساختمان ستاد مدیریت بحران شهرستان واقع در شهرداری خبر داده بود و اظهار داشت که با تکمیل این ساختمان اقدامات و تمهیدات بهینه و لازم در راستای مقابله و مدیریت بحران شهری اتخاذ خواهد شد.

هرچند که از نقش نظارتی شهرداری و نظام مهندسی در انتظام فضای شهری در حریم شهر، رعایت اصولی ساخت و سازها و مقررات بند ۲۴ ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در خصوص صدور پروانه و جلوگیری از عملیات احداث ساختمان های بدون پروانه در ماده ۱۰۰ نبایست گذشت ؛ اما این مقوله نیز خود مستلزم مدیریت صحیح ،کارشناسی شده و هدفمند می باشد که نقش شهردار مسجدسلیمان را در این حوزه سنگین تر جلوه می نماید. از این رو امیدواریم تا ضمن نهادینه سازی فرهنگ پیشگیری و آمادگی در برابر انواع سوانح و حوادث بالقوه و بالفعل ، کاهش آثار بلایای طبیعی در سطح شهرستان را شاهد باشیم.