مخالفت نمایندگان مجلس با پرداخت هزینه از سوی کاندیداها به شهرداری‌ها برای تبلیغات شهری
مخالفت نمایندگان مجلس با پرداخت هزینه از سوی کاندیداها به شهرداری‌ها برای تبلیغات شهری

سایت خبری شهر اولین ها//نمایندگان مردم در خانه ملت با پرداخت هزینه به شهرداری‌ها برای امکان نصب موارد تبلیغات خود در موعد تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۵ آبان) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی […]

سایت خبری شهر اولین ها//نمایندگان مردم در خانه ملت با پرداخت هزینه به شهرداری‌ها برای امکان نصب موارد تبلیغات خود در موعد تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۵ آبان) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۱۲ این طرح مخالفت و آن را حذف کردند.

وکلای مردم با ۱۵۵ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ با حذف ماده ۱۲ این طرح موافقت کردند، چرا که معتقد بودند پرداخت هزینه به شهرداری‌ها برای تعیین محل نصب موارد تبلیغاتی خارج از عدالت است.

پرداخت هزینه‌ تبلیغات به شهرداری‌ها، بار مالی اضافی برای کاندیداهاست

براین اساس، نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد و گفت: براساس این ماده واحده باید هزینه‌ای به شهرداری‌ها برای تبلیغات صورت گیرد که این بار مالی اضافی برای کاندیدا به شمار می‌رود و امکان آن در تمامی شهرها فراهم نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این ماده واحده تصویب شود، هیات اجرایی، بخشدار و فرماندار محل‌های مناسب را به برخی افراد می‌دهند که این با عدالت سازگار نیست.

چرا شهرداری باید برای کاندیدا خرج کند؟

در ادامه ابوذر ندیمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر قرار است کاندیدایی تبلیغ خود را انجام دهد، باید هزینه‌اش را بپردازد. به چه دلیل شهرداری باید از جیب خود برای کاندیدا خرج کند؟ در اصل شهرداری‌ وظیفه‌ای برای انجام این کار ندارد. امروزه شهرداری‌ها در شهرهای کوچک از لحاظ مالی نیز با مشکلاتی روبرو هستند.

امکان تبلیغات بیشتر برای کسانی که به مراکز ثروت وصل هستند

همچنین محسن علیمردانی در موافقت با پیشنهاد قاضی‌پور گفت: ماده واحده مذکور باعث می‌شود کسانی که پول بیشتری دارند و به مراکز ثروت وصل هستند، امکان تبلیغات بیشتری برایشان فراهم شود و این مسئله گاهی باعی می‌شود حتی سایر دستگاه‌های اجرایی نیز به سمت پول کشیده شوند.

در ماده ۱۲ این طرح که نهایتا به تصویب نمایندگان نرسید، آمده بود: هیات اجرایی مرکز هر حوزه انتخابیه موظف است با همکاری شهرداری و بخشداری‌ها، محل‌های مجاز برای نصب موارد تبلیغاتی از جمله اعلامیه، عکس و پوستر را تعیین کند و فضاهای مربوط به هر نامزد را با رعایت عدالت در سطح کل حوزه انتخابیه مشخص و سهم از نامزد از هزینه را ابلاغ نماید و پس از واریز هزینه امکان نصب موارد تبلیغاتی در محل‌های مذکور را بدهد.

ممنوعیت نصب آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در تمام اماکن دولتی

در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با بازگشت ماده ۱۴ این طرح به ماده ۱۲ طرح اصلی به پیشنهاد محمد دهقان با ۱۲۵ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نفر نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۱۲ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این ترتیب ماده ۶۱ قانون انتخابات را اصلاح می کند که: الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان ها و تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و سازمان های عمومی و ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت و اتومبیل های دولتی و اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق های پست،‌باجه های تلفن،‌ پست های برق و تلفن،‌ تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی(مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) در سراسر کشور ممنوع می باشد.

مرجع:خبرگزاری خانه ملت