صنعت گردشگری در مسجدسلیمان ، حلقه مفقوده درآمدزایی و اشتغال پایدار
صنعت گردشگری در مسجدسلیمان ، حلقه مفقوده درآمدزایی و اشتغال پایدار

شهر اولین ها//گردشگری از جمله صنایعی است که پتانسیل بالایی در زمینه کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد بالا می باشد و بدون شک استفاده از ظرفیت های آثار باستانی، تاریخی و طبیعی رشد اقتصادی منطقه را موجب خواهد شد. هر چند که مدیریت و برنامه ریزی صحیح در حوزه گردشگری مسجدسلیمان طی سالیان اخیر مغفول […]

شهر اولین ها//گردشگری از جمله صنایعی است که پتانسیل بالایی در زمینه کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد بالا می باشد و بدون شک استفاده از ظرفیت های آثار باستانی، تاریخی و طبیعی رشد اقتصادی منطقه را موجب خواهد شد. هر چند که مدیریت و برنامه ریزی صحیح در حوزه گردشگری مسجدسلیمان طی سالیان اخیر مغفول مانده است.

به گزارش شهر اولین ها، معضل بیکاری در مسجدسلیمان سالهاست که با این شهر عجین شده و علیرغم آگاهی مسئولین از این امر و آشنایی با شیوه های رفع این معضل اما به نظر می رسد توجه جدی به این امر صورت نپذیرفته است. زیبا راکی مدیر انجمن سفیران گردشگری خوزستان  با بیان این مطلب که در بین تورهای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هیچ توری به نام تور مسجدسلیمان گردی  به چشم نمی خورد گفته بود : خواسته یا ناخواسته دلیل این عدم معرفی وضعیت توریستی شهری توسط متولیان امر گردشگری است که مسجدسلیمان  را به طور مستقیم شهر مورد هدف علاقمندان و گردشگران قرار نداده‌اند و تقریبا هیچ توری از مسیر اصلی شهر نمی‌گذرد که حداقل بتواند علاوه بر سرزنده کردن شهر با  حضور مهمانان جدید تا حدی هم کمک اقتصادی به جامعه محلی آن شهر کند.

اگر چه با نزدیک شدن به ایام نوروز بر تعداد مسافرانی که مسجدسلیمان و طبیعت اطراف آن (بویژه اندیکا) را  مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند افزوده می شود اما مدیریت این گردشگران و سرمایه گذاری در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد که توجه به این مقوله به توسعه پایدار منطقه، ایجاد اشتغال و درآمدزایی منجر خواهد شد.

این موضوع که اکثر گردشگران جهت تفریحات توریستی غالبا به روستاها و تفریحگاه‌های اطراف از جمله دشت شیمبار و… سفر می‌کنند و مسجدسلیمان نیز با دارا بودن اولین فرودگاه کشور و خاورمیانه، اولین باشگاه‌های ورزشی و تفریحی، اولین موزه زمین‌شناسی و بسیاری از اولین‌های دیگر در کشور و خاورمیانه دارای دو پیشینه باستانی و صنعتی می باشد می بایستی خود انگیزه ای بالا برای ترویج و توسعه صنعت گردشگری مسجدسلیمان خواهد بود.

گورویی فرماندار مسجدسلیمان اواخر پاییز سال ۹۴ ضمن اشاره به تدوین برنامه جامع گردشگری شهرستان گفته بود: پتانسیل گردشگری یکی از ظرفیت های مغفول مانده شهرستان در بخش اشتغال زایی می باشد که نیازمند تدوین برنامه جامع بود که این کار را انجام دادیم و باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بتوانیم به اهداف این  برنامه برسیم .از طرفی دیگر ظاهری نماینده مردم شهرستان نیز اخیراً ضمن انتقاد از وضعیت فعلی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: در صورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در استان می‌توان امیدوار بود که بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال ما مرتفع شود.علاوه بر این می توان گفت که شرایط کنونی صنعت گردشگری در شهری که دارای طرح جامع گردشگری و مشاور فرماندار در این حوزه می باشد به هیچ وجه زیبنده شهر اولین ها نیست.

از اینرو  مادامیکه دو تن از مسئولین ارشد شهرستان بر اهمیت صنعت گردشگری و اشتغالزایی اذعان دارند انتظار می رود تا با اتخاذ تصمیمات و سیاست های اساسی این حوزه و بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، استفاده از دانش تخصصی حوزه گردشگری، توسعه زیربنایی و زیرساخت های اصولی به ساماندهی و رونق بخشی گردشگری در شهر اولین ها کمک شایانی نمود.