شهر اولین ها// شهردار حمیدیه در نشست با فعالین محیط زیست اظهار داشت: در جریان سیلاب اخیر مشارکت مردمی همگرایی بی نظیری در سطح شهرستان ایجاد نمود. نشست شهردار حمیدیه و تنی چند از اعضای شورای شهر با فعالین محیط زیست برگزار شد و در خصوص مسائل مختلف محیط زیستی شهرستان به بحث و تبادل […]

شهر اولین ها// شهردار حمیدیه در نشست با فعالین محیط زیست اظهار داشت: در جریان سیلاب اخیر مشارکت مردمی همگرایی بی نظیری در سطح شهرستان ایجاد نمود. نشست شهردار حمیدیه و تنی چند از اعضای شورای شهر با فعالین محیط زیست برگزار شد و در خصوص مسائل مختلف محیط زیستی شهرستان به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

مولایی شهردار حمیدیه ضمن خیر مقدم به فعالین محیط زیست اظهار داشت: فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است که تاکنون این مقوله در شهرستان آنگونه که می بایست مورد توجه قرار نگرفته و امیدواریم تا از طریق چنین نشست هایی اقدامات و برنامه های محیط زیستی استمرار پیدا کند. وی با اشاره به مشکلات جاری شهرداری اظهار داشت: مشکل اساسی شهرداری حمیدیه مسأله ناوگان فرسوده حمل پسماند بوده که هم اکنون اکثر وسایل نقلیه شهرداری تحت تعمیر هستند و این موضوع برنامه های ما را تا حدود زیادی تحت الشعاع خود قرار داده است.

شهردار حمیدیه همچنین ضمن قدردانی از تمامی دستگاهها و نهادهایی که در جریان سیلاب اخیر حضوری فعال در منطقه داشتند خاطرنشان ساخت: در جریان سیل اخیر مشاهده نمودیم که از سراسر کشور و استان برای نجات حمیدیه از وضعیت موجود حضور یافتند و ما قدردان این تلاش ها هستیم. ضمن این که در سطح شهرستان نیز همگرایی بی نظیری در میان آحاد مردم ایجاد شد و علیرغم اعلام دستور تخلیه شهر، همت مردم در ایجاد سیل بندها و حفظ شهر بی ننظیر بود. هم اکنون نیز آواربرداری نخاله های بجامانده از سیل بصورت شبانه روزی به همت سپاه، شورای شهر و مردم ادامه دارد. مولایی در خاتمه ابراز امیدواری نمود: در شرایط فعلی برنامه هایی در زمینه درآمدزایی مدنظر داریم و از هر گونه راهکار و پیشنهادات دوستان استقبال می کنیم.

سیاحی رئیس شورای شهر حمیدیه نیز گفت: از مهمترین چالش های موجود محیط زیست حمیدیه قطع درختان در جنگل های اطراف حمیدیه است که افرادسودجو اقدام به قطع درختان چند ده ساله برای تولید زغال نموده و امیدواریم تا ضمن پیگیری برخورد با خاطیان، در زمینه کاشت درخت و مراقبت از آن ها نیز برنامه هایی صورت پذیرد. وی همچنین با انتقاد از مسئولین استانی در عدم توجه به مشکلات شهرداری حمیدیه اظهار داشت: از مسئولین استان انتظار می رود تا ضمن حمایت از شهرداری حمیدیه در صدد رفع مشکلات آن باشند. ضمن این که بخش عمده مشکلات کشاورزان و شهروندان مربوط به عملکرد شرکت بهره برداری کرخه و شاوور است که به تعهدات خود در بحث ساحل سازی و ایجاد امنیت کانال های آبیاری عمل ننموده و علاوه بر تهدید جان شهروندان و کودکان سالانه موجب مرگ چندین نفر می شود.

عبیاوی عضو شورای شهر حمیدیه نیز با بیان این مطلب که تاکنون تدابیر مسئولین استانی در راستای حل معضل ریزگردها اثرگذار نبوده افزود: در اکثر مواقع غلظت ریزگردها به حدی بالاست که پیامدهای ناگواری برای بهداشت و سلامت شهروندان و مردم منطقه بوجود می آورد. در استانی که سرشار از منابع درآمدی است انتظار می رود تا به حل مسائل محیط زیستی نگاهی ویژه تر داشته باشند.  وی همچنین با انتقاد از عملکرد شرکت بهره برداری کرخه و شاوور در شهرستان گفت: در این زمینه مکاتباتی نیز صورت گرفته و تذکرات لازم به این شرکت ابلاغ شده، علاوه بر این از طریق فرماندار شهرستان نیز پیگیر انجام تعهدات شرکت در خصوص کانال های آبیاری هستیم.

این عضو شورای شهر حمیدیه با اشاره به در پیش بودن دهه محرم ابراز امیدواری نمود تا فعالین محیط زیست و شهروندان برنامه های مناسبی جهت حفاظت از محیط زیست و پاکیزگی معابر داشته باشند و افزود: موضوع محرم پاک بایستی در بین آحاد مختلف جامعه نهادینه شود و علاوه بر فرهنگ سازی عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، پیشگیری از ریختن یاقیمانده نذورات و پسماند در معابر و خیابان ها نیز مورد توجه عزاداران حسینی قرار گیرد.

ناصر منابیه مدیر انجمن محیط زیستی حمیدیه نیز با بیان بخشی از عملکرد این انجمن اظهار داشت: انسجام خوبی در میان شهروندان در حفاظت از محیط زیست ایجاد شده و در جریان سیل اخیر نیز تلاش آنان ستودنی بود. هر چند مشکلات موجود در بخش فاضلاب شهرستان محیط زیست و سلامت و بهداشت شهروندان را تهدید می کند و انتظار می رود تا مسئولین درصدد رفع مشکلات جاری باشند.

کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از پویایی فعالین محیط زیست حمیدیه حمایت حداکثری این تشکل و دیگر فعالین محیط زیست خوزستان را جهت همگرایی بیشتر و تعامل بین سمن ها اعلام نمود. سلیمی عضو شورای هماهنگی تشکل ها نیز اظهار داشت: درصدد هستیم تا به همت انجمن های محیط زیستی برنامه های مشترکی در منطقه برگزار نموده تا ضمن جذب بیشتر مشارکت های مردمی، اقدامات مناسبی در حوزه محیط زیست صورت پذیرد.