شهردار جدید مسجدسلیمان و چالش های پیش رو / سنگ بنای جدید مسجدسلیمان با عیار سلیمانی !؟
شهردار جدید مسجدسلیمان و چالش های پیش رو / سنگ بنای جدید مسجدسلیمان با عیار سلیمانی !؟

شهر اولین ها// ایمان کاهکش : بالاخره پس از کش و قوس های فراوان شهردار جدید مسجدسلیمان معارفه شد تا شهام سلیمانی در مقام شهردار ، مدیریت برنامه های توسعه و پیشرفت شهری را عهده دار گردد. فارغ از تمام حواشی پیرامون این انتخاب که توسط اعضای شورای شهر صورت گرفت ، مدیریت شهرداری مسجدسلیمان […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش : بالاخره پس از کش و قوس های فراوان شهردار جدید مسجدسلیمان معارفه شد تا شهام سلیمانی در مقام شهردار ، مدیریت برنامه های توسعه و پیشرفت شهری را عهده دار گردد. فارغ از تمام حواشی پیرامون این انتخاب که توسط اعضای شورای شهر صورت گرفت ، مدیریت شهرداری مسجدسلیمان طی سالهای اخیر با چالش های متفاوتی همراه بوده که شهرداران پیشین نیز کم و بیش با این مسائل دست و پنجه نرم کرده اند و به تناوب تجربه و رویکرد مدیریتی خود بخشی از این چالش ها را ساماندهی نموده اند. علیرغم این شهردار جدید مسجدسلیمان بایستی بداند که طی پروسه انتخاب شهردار از حیث کارآمدی و توانمندی بالا توسط تعدادی از اعضای شورای شهر مدافع خود اکیداً تأیید شده بود و این موضوع سطح انتظارات از وی را بالا خواهد برد.هر چند که آقای شهردار طی ماههای آتی با چالش های متعددی در حوزه مدیریتی خود مواجه خواهد شد که بخشی از آن ها در ذیل آمده، و استراتژی شهام سلیمانی در اینخصوص عیار وی بعنوان هفدهمین شهردار پس از انقلاب در مسجدسلیمان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد :

-منابع انسانی شهرداری و مطالبات معوقه

شاید یکی از مهمترین خبرهای شهرداری طی سالهای اخیر عدم پرداخت مطالبات معوقه و بیمه پرسنل شهرداری بوده که در پاره ای از موارد به تجمع و اعتصاب چندین باره کارکنان شهرداری منجر شد. علاوه بر این تورم نیروی انسانی در شهرداری که با تعدد نیروهای غیرمتخصص در برخی واحد و جذب نیروهای جدید در سنوات اخیر صورت گرفته بر انبوه مطالبات نیروی انسانی شهرداری افزوده است. درخواست اشتغال متقاضیان و اضافه شدن احتمالی نفرات جدید به سیستم شهرداری نیز به جدی تر جلوه نمودن این چالش منجر خواهد شد که مدیریت صحیح نیروی انسانی موجود در شهرداری به مرتفع نمودن این موضوع کمک شایانی خواهد نمود.

-بدهی های میراثی ، درآمدزایی و جذب اعتبارات

این موضوع که شهرداری مسجدسلیمان دارای بدهی میلیاردی میراثی از سنوات گذشته می باشد امری بدیهی ست که شهرداران پیشین نیز به عینه بر آن صحه گذاشته اند. این بدهی ها که در پاره ای از موارد با پیگیری قضایی به محکومیت شهرداری و مسدود نمودن حساب آن منجر شده تا حدود زیادی منابع درآمدی شهرداری را تحت الشعاع خود قرار داده است. از سویی دیگر جذب اعتبارات عمرانی بسیار اندک در سال اخیر و نابسامانی مقوله درآمدزایی شهرداری مسجدسلیمان ، می توان گفت که چالش بودجه ای خاصی را پیش روی شهردار جدید نهاده است.

-تعامل با اعضای شورا شهر ؛ اکثریت واضح یا اقلیت پنهان

این موضوع که سلیمانی در نهایت با اکثریت آراء اعضای شورای شهر بر مسند شهرداری مسجدسلیمان نشسته از گرایشات فکری و مدیریتی نزدیک شورا و اعضای شورا در ابتدای کار حکایت نموده که می تواند ضمن استمرار این همگرایی ارائه و تصویب طرح و ایده های مهمی در راستای توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان را در پی داشته باشد. هر چند که تعدد نظرات در این مجموعه به پویایی بیشتر آن ها در نیل به اهداف مدنظر منجر خواهد شد اما چالش استیضاح شهردار که در شورای شهرچهارم به بروز حواشی ریز و درشتی انجامید و روند عملکردی شهرداری و پروژه های عمرانی را تحت تأثیر قرار داد نمی تواند خوشایند باشد. از اینرو امیدواریم که شاهد برآیندهای مطلوبی از تعامل و همسویی شهردار و شورای شهر مسجدسلیمان باشیم.

-زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز بَدلی از پروژه های عمرانی !!!

شاید بتوان گفت که مسجدسلیمان سالهاست از عدم اجرای پروژه های کلیدی شهری رنج می برد و عملکرد شهرداری در حوزه عمرانی به اجرای آسفالت محلات، احداث بوستان محلات ، کانال آبهای سطحی و بلوار و … محدود شده است که پروژه هایی همچون احداث پارک بانوان و تکمیل پارک یازده هکتاری در هاله از ابهام قرار دارند. از طرفی دیگر معضل زمین خواری و ساخت و ساز غیرمجاز نیز به یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه شهرداری تبدیل شده که می توانست با درایت و تدبیر بیشتر شهرداران پیشین همراه باشد. شناسایی موارد تخلف زمین خواری و ساخت و ساز غیرمجاز، رفع تصرف و بهره گیری از مناطق مذکور که بعضاً مستعد تعریف پروژه های متعددی در حوزه شهرسازی می باشند از جمله تهدیدهایی به شمار می رود که با مدیریت صحیح شهردار ، یک فرصت طلایی در حوزه عمرانی را موجب خواهند شد.

-خدمات شهری و نارسایی های شهرداری در امور مربوطه

اگر چه شهروندان مسجدسلیمان نشان داده اند که در بسیاری از موارد به حداقل ها هم قانع بوده و قدردان زحمات مجموعه شهرداری هستند اما نارسایی های عدیده در انجام وظایف واحد خدمات شهرداری که به صراحت در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به آن اشاره شده شرایط نامطلوبی را در این حوزه از شهرداری ایجاد نموده است. مشکلات معابر عمومی و کانال ها آب و فاضلاب ، بحران تخلیه نخاله های ساختمانی در مناطق مختلف شهر ، معضلات پسماند شهری و بسیاری موارد دیگر که در زمره شرح وظایف شهرداری جهت رفع نیازهای شهری شهروندان قرار گرفته است می تواند یکی از دغدغه های مهم شهردار جدید تلقی گردد. هرچند که مدیریت بهینه این خدمات و بهره گیری از راهکارهای کارشناسی می تواند به رفع بسیاری از این نارسایی ها بیانجامد.

علاوه بر آنچه گفته شد ، انجام فعالیتهای فرهنگی به گونه ای متفاوت تر از برنامه هایی که تاکنون انجام گرفته ، ظرفیت پایین شبکه ترافیک هسته مرکزی و برخی خیابان های سطح شهر ، کم توجهی به ظرفیت های شاخص گردشگری و عدم بهره گیری از این فرصت ها و … چالش های موجود در شهر اولین ها به شمار می روند که تعامل بیشتر شهرداری و سایر نهادهای مسئول در حوزه های متبوع را می طلبد تا ضمن تحول آفرینی ویژه در سطح شهرستان ، انتظارات شهروندان را نیز محقق سازد.

امیدواریم که شهردار جدید مسجدسلیمان که قطعاً از حمایت های همه جانبه اعضای شورای شهر در دفاع گزینه انتخابی شان (شهام سلیمانی) جهت تصدی عنوان شهردار آگاه می باشد ، بتواند ضمن اتخاذ تدابیر و رویکرد ویژه به چالش های پیش رو عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد.