شرایط رأی‌ دادن در دور دوم انتخابات مجلس
شرایط رأی‌ دادن در دور دوم انتخابات مجلس

سایت خبری شهر اولین ها//بر اساس قانون انتخابات در حوزه‌هایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است فقط افرادی مجاز به رأی دادن هستند که در مرحله نخست نیز در همان حوزه‌ها رأی داده باشند. در همین حال فردی که در دوره نخست انتخابات مجلس رأی نداده است می‌تواند در دور دوم رأی‌گیری […]

سایت خبری شهر اولین ها//بر اساس قانون انتخابات در حوزه‌هایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است فقط افرادی مجاز به رأی دادن هستند که در مرحله نخست نیز در همان حوزه‌ها رأی داده باشند.

در همین حال فردی که در دوره نخست انتخابات مجلس رأی نداده است می‌تواند در دور دوم رأی‌گیری در هر حوزه انتخابیه رأی خود را به صندوق بیندازد. به گزارش ایسنا، مطابق اعلام دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۱۸ هزار و ۲۹۵ شعبه اخذ رأی برای برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه‌های باقیمانده در نظر گرفته شده است.

تبلیغات نامزدها در مرحله دوم، همان قانون مرحله نخست انتخابات مجلس هشتم است و طبق این قانون، نصب پوستر فقط در ستادهای انتخاباتی نامزدها مجاز و در دیگر نقاط ممنوع است. مطابق قانون انتخابات، ملاک سن رأی‌دهندگان، روز ششم اردیبهشت ۸۷ است و کسانی که تا این روز، ۱۸ سالشان تمام شود، می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند. رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت: با توجه به ابطال آرای نفر دوم منتخب حوزه انتخابیه زابل و زهک از سوی شورای نگهبان، انتخابات در این حوزه نیز به دور دوم کشیده شد و تعداد حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم از ۵۳ به ۵۴ حوزه افزایش یافت.

محمدحسین موسی‌پور گفت با توجه به ابطال آرای منتخب دوم زابل و زهک از سوی شورای نگهبان تعداد نمایندگانی که در مرحله دوم به مجلس راه خواهند یافت از ۸۱ نفر به ۸۲ نفر افزایش یافت. موسی‌پور خاطرنشان کرد: از بامداد روز پنجشنبه ستادهای انتخاباتی همه نامزدهایی که انتخابات در حوزه‌های آنان به مرحله دوم کشیده شده بود فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند. رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات کشور تاکید کرد: فعالیت تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی، روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه جاری ممنوع خواهد بود و از ساعت ۸ صبح روز ششم اردیبهشت‌ماه کار رای‌گیری در حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز می‌شود. موسی‌پور تاکید کرد که مرحله دوم انتخابات در ۲۱ استان و ۵۴ حوزه انتخابیه و در ۱۰۰ شهر برگزار می‌شود و ۱۶۴ نفر برای کسب ۸۲ کرسی نمایندگی با هم به رقابت می‌پردازند. از سوی دیگر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز پنجشنبه از تایید صحت انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی‌ در ۲۰ حوزه دیگر خبر داد.

وی اظهار داشت:‌ در جلسه اخیر شورای نگهبان، انتخابات ۱۷حوزه دیگر مطرح و صحت آنها از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت که اسامی ‌آنها به این شرح است: لامرد و مهر، اندیمشک، بروجن، گناباد، خواف و رشتخوار، ملکان، اسلام‌آباد غرب و دالاهو، لنجان، نطنز و قمصر، تربت‌جام و تایباد، فیروزآباد، قیر، کارزین و فراشبند، سروستان، کوآر و کربال، ممسنی، مریوان و سروآباد، مسجدسلیمان،‌ لالی و هفتگل، ایلام،‌ ایوان،‌ مهران،‌ شیروان،‌ چرداول، پس از ابطال کل آرای هفت صندوق، صحت انتخاباتش تایید شد. بم پس از ابطال تعدادی از صندوق‌ها، صحت انتخاباتش مورد تایید قرار گرفت. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید صحت انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی‌ در دو حوزه‌ دیگر خبر داد و گفت:‌ در جلسه اخیر شورای نگهبان، انتخابات حوزه‌های خرم‌آباد و پلدختر نیز مطرح و صحت آنها مورد تایید قرار گرفت. وی تایید صحت انتخابات حوزه قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب از سوی شورای نگهبان را نیز اعلام کرد.