سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان تحت الشعاع تعطیلی مدارس و ادارات + تصاویر
سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان تحت الشعاع تعطیلی مدارس و ادارات + تصاویر

شهر اولین ها//اولین سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان صبح امروز در حالی برگزار گردید که هجوم گرد و غبار به خوزستان از دیروز آغاز شد و سمینار امروز را نیز تحت الشعاع خود قرار داد. به گزارش شهر اولین ها، سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان صبح امروز […]

شهر اولین ها//اولین سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان صبح امروز در حالی برگزار گردید که هجوم گرد و غبار به خوزستان از دیروز آغاز شد و سمینار امروز را نیز تحت الشعاع خود قرار داد.

به گزارش شهر اولین ها، سمینار علمی تخصصی ریزگردها و محیط زیست در مسجدسلیمان صبح امروز با حضور دکتر پریا برومندی مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه برگزار شد و ضمن بررسی علمی اثرات ریزگرد بر سلامتی انسان ، به ارائه روش های مقابله با آن نیز پرداخته شد. آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته بود فعالیت کانونهای گرد و خاک و کاهش دید در اکثر شهرهای استان بود که در نهایت به تعطیلی مدارس و ادارات ( از اواسط ظهر) منجر شد. میزان آلودگی هوا به حدی بود که میزان استقبال از سمینار امروز را نیز تحت تأثیر قرارداده بود.

صرف نظر از آلودگی هوای روز گذشته و امروز که با این سمینار و روز ملی هوای پاک توام شده بود ،بیان علمی و تخصصی منشاء ریزگردها ، اقدامات و روش های مقابله با آن در جریان سمینار امروز موجب شد تا بار دیگر تلنگری به متولیان امر و ستاد مدیریت بحران باشد که با وجود انجام تحقیقات و مطالعات گسترده و کارشناسی در این حوزه و برگزاری سمینار و همایش های متعدد در سطح استان، هنوز هم خوزستان با یکی از مهمترین چالش های دهه های اخیر خود روبروست.

نکته جالب اینکه در هفته ای که گذشت استاندار خوزستان به همراه برخی اعضای شورای تامین و ستاد مدیریت بحران از کانون‌های ریزگرد شرق اهواز بازدید کردند. این بازدید هر چند امیدواری به حل موضوع مقابله با ریزگردها کمک شایانی خواهد نمود اما پیگیری جدی تر نمایندگان مردم خوزستان در مجلس را می طلبد. هرچند اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در ماه گذشته گزارشی از وضعیت ریزگردهای این استان در مجلس را ارائه نمودند. یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس گفته بود : بر اساس مصوبه 96/01/15 دولت باید تا پایان برنامه ششم 42 هزار هکتار نقاط فوق بحرانی کنترل شود و با اینکه مسئولان تا دو سال گذشته احتمال کمی برای تحقق این مهم می دادند، اما در پی استدلال های صورت گرفته و مباحث مطرح شده به این نتیجه رسیدند که این امر قابل تحقق است، از سوی دیگر وزیر کشاورزی در ماه قبل طی بازدیدی که از کانون های گرد و غبار در استان خوزستان داشت قول داد که وضعیت در دو سال آینده بهتر شود، همچنین اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان و دولت نیز اهتمام ویژه ای برای کنترل این کانون ها از طریق عملیاتی کردند طرح آبگیری تالاب ها دارند.

با تمام این تفاسیر امیدواریم تا ضمن تحقق وعده های مجمع نمایندگان خوزستان طی سالهای آتی کاهش میزان ریزگردها و بهبود شرایط آب و هوایی در سطح استان را شاهد باشیم.