سرانه واقعی فضای سبز شهر مسجدسلیمان چقدر است ؟!
سرانه واقعی فضای سبز شهر مسجدسلیمان چقدر است ؟!

شهر اولین ها// قاسمی شهردار مسجدسلیمان در همایش روز خبرنگار در حالی از افزایش سرانه فضای سبز این شهر به ۱٫۵ مترمربع خبر داده بود که این میزان در گذشته به مقدار قابل توجهی بالا گزارش شده بود ؟! به گزارش شهر اولین ها، در تیرماه سال گذشته بود که حیدری شهردار وقت مسجدسلیمان اظهار […]

شهر اولین ها// قاسمی شهردار مسجدسلیمان در همایش روز خبرنگار در حالی از افزایش سرانه فضای سبز این شهر به ۱٫۵ مترمربع خبر داده بود که این میزان در گذشته به مقدار قابل توجهی بالا گزارش شده بود ؟!

به گزارش شهر اولین ها، در تیرماه سال گذشته بود که حیدری شهردار وقت مسجدسلیمان اظهار داشت که سرانه فضای شهر از ۲٫۵ به ۶ متر مربع افزایش یافته است.این آمار در حالی منتشر شده بود که در واقعیت نیز بایستی این افزایش سرانه فضای سبز توسط مردم ملموس باشد و قابلیت بهره برداری داشته باشد.از طرفی این فضاها هم از دیدگاه تامین نیاز های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تامین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد.

قاسمی شهردار مسجدسلیمان در آئین تجلیل از خبرنگاران این شهرستان که به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان برگزار شد گفت :با احداث پارک ۱۱ هکتاری در این شهرستان در هفته دولت سرانه فضای سبز شهری مسجدسلیمان به میزان ۱.۵ مترمربع افزایش می‌یابد. نکته جالب توجه و البته تأمل برانگیز اینجاست که با حتی با افتتاح پارک یازده هکتاری نیز سرانه فضای سبز مسجدسلیمان به رقم ۲٫۵ مترمربع که در سال گذشته توسط شهردار وقت اعلام شده و به ۶ مترمربع افزایش یافته بود اختلاف زیادی دارد.

اهمیت سرانه فضای سبز و تلاش برای افزایش این میزان 

سرانه فضاهای سبز به عنوان یکی از فاکتور های مهم افزایش سطح زندگی در شهرها می باشد. همچنین با توجه به اهمیت فضاها و لزوم ایجاد در شهر ها به منظور لطافت هوا و تفریح مردم و زیبایی شهر بایستی استاندارد مشخصی برای ایجاد فضاهای سبز وجود داشته باشد زیرا هر اندازه که فضای سبز در سطح شهر توسعه یابند کافی نخواهند بود. مقوله سطوح و سرانه سبز را صرفاً می توان در مورد فضاهای سبز عمومی مطرح کرد. زیرا فضاهای سبز خصوصی نیمه عمومی و فضای سبز حاشیه معابر هرچند در بازدهی اکولوژیکی نقش موثری دارند اما بنا بر ماهیت شان فاقد عملکرد اجتماعی اند. در دنیای صنعتی امروز پیشرفت در زمینه های مختلف صنعت، تکنولوژی و … به یکی از مهمترین دغدغه های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و حتی جهان سوم تبدیل شده است.متوسط سرانه فضای سبز ۳۰ متر مربع برای هر فرد است.

شاخص تعیین شده از محیط زیست سازمان ملل متحد ۵ تا ۲۰ متر مربع و در جایی مانند ایالت متحده ۷۵ متر مرع به ازای هر فرد است. این در حالی است که بر اساس مطالعات و بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و مناسب فضای سبزی شهری در ایران حدود ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر فرد ایرانی است و شهر تهران تنها دارای یک بیستم فضای سبزی است که ( طبق نظر کارشناسان مسکن و شهرسازی ۹ متر مربع برای هر فرد ) بدان نیاز دارد. در گزارش مطالعات گروه برنامه ریزی شهری وزارت کشور این نقل قول آمده است که زندگی سالم در جایی امکانپذیر است که سهم سرانه هر فرد از فضای سبز در منطقه مسکونی از ۳۰ تا ۵۰ متر مربع کمتر نباشد. و برای رسیدن به پارک بیش از یک ربع ساعت وقت نگیرد.

با تمام این تفاسیر اگر جمعیت فعلی شهر مسجدسلیمان را حدوداً یکصدهزارنفر فرض بگیریم ، برای افزایش سرانه فضای شهری به ۶ مترمربع به سطحی معادل با ۶۰ هکتارفضای سبز و پارک در مسجدسلیمان نیاز می باشد که با شرایط موجود دستیابی به مقدار استاندارد درنظر گرفته شده قطعاً زمان زیادی خواهد برد و تلاش مسئولین امر که برای تحقق این هدف بزرگ در راستای سلامت جامعه و شادابی و نشاط شهروندان را می طلبد.