ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان همچنان در بلاتکلیفی + تصاویر
ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان همچنان در بلاتکلیفی + تصاویر

وضعیت بحرانی و نگران کننده اهالی منطقه نمره یک (کوچه الهام) / منطقه ای با بیش از چهل سال محرومیت از خدمات و امکانات شهری/ چه کسی مسئول پیگیری مصوبات اخیر است؟

شهر اولین ها// علیرغم گذشت سال ها از آغاز اجرای طرح جابجایی ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان سرانجام بسیاری از این خانوارها در هاله ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این به نظر می رسد که اولویت اصلی با ساکنین مناطق پشت برج و سی برنج است و متولیان امر فعلاً برای تعیین وضعیت ساکنین مناطق آلوده در نمره یک برنامه ای ندارند.

به گزارش شهر اولین ها، از آغاز اجرای طرح جابجایی ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان سال هاست می گذرد و علیرغم برنامه ریزی متولیان امر در خصوص تعیین تکلیف ساکنین مناطق پشت برج و سی برنج همچنان بسیاری از اهالی این مناطق از بلاتکلیفی های موجود گلایه مند هستند. علاوه بر این ساکنین منطقه نمره یک (کوچه الهام) نیز شرایطی مشابه و به مراتب بحرانی تر را پشت سر می گذراند و علیرغم پیگیری ها همچنان وضعیت نامشخصی دارند. یکی از ساکنین منطقه نمره یک در گفتگو با شهر اولین ها با اشاره به وضعیت نگران کننده و بحرانی زندگی در این محله افزود: بافت فرسوده و آلودگی های نفت و گاز در محله سلامت و امنیت جانی اهالی را به شدت تهدید می کند. ضمن این که پس از زمین لرزه سال گذشته استحکام بنای بسیاری از خانه ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و هر لحظه بیم فرو ریختن آن ها می رود.

یکی دیگر از ساکنین این محله با انتقاد از مسئولین و متولیان مربوطه و عدم پاسخگویی شفاف در خصوص تعیین تکلیف ساکنین این منطقه افزود: متأسفانه حدود ۴۵ سال است که ساکنین این محله رنگ خدمات شهری را به چشم ندیده اند و همچنان از آسفالت، فضای سبز، روشنایی معابر و دیگر خدمات رفاهی محروم هستیم. علاوه بر این راه دسترسی به محله نیز

این در حالی است که اخیراً پاکدل فرماندار مسجدسلیمان در گفتگو با سیمای خوزستان از تکمیل ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک ولیعصر جهت تحویل به ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز خبر داده بود و افزود: با پیگیری استاندار مبلغ ۵۱ میلیارد تومان جهت تکمیل این منازل اختصاص یافته و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. علاوه بر این مصوب شده بود تا شرکت ملی مناطق نفت خیز از طریق فروش بنگله های شرکتی هزینه های مربوط به تکمیل ۴۰۰ واحد منازل شهرک را تأمین نماید.

با تمام آن چه گفته شد به نظر می رسد که بلاتکلیفی ساکنین مناطق آلوده به نفت و گاز در محله نمره یک همچنان ادامه خواهد داشت و مشخص نیست که سرانجام اهالی این منطقه چه خواهد شد. از یک سو شهرداری مجوز ساخت و ساز را صادر نمی کند و از سوی دیگر خدمات رسانی مطلوبی از سوی شهرداری به ساکنین محله ارائه نمی شود. علاوه بر این تمهیداتی نیز برای جابجایی ساکنین آن در نظر گرفته نشده است. این منطقه که جزو شش نقطه آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان به شمار می رود علیرغم قرار گرفتن در مرکز شهرستان از مناطق محروم و کمتر برخوردار است که مورد کم توجهی شهرداری، بنیاد مسکن و دیگر نهادهای مسئول قرار گرفته است. انتظار می رود نگاه ویژه دستگاههای متولی به ساکنین منطقه نمره یک موجب شود تا ضمن تعیین تکلیف وضعیت بحرانی و نگران کننده آن ها نسبت به خدمات رسانی و رفع مشکلات موجود تمهیدات لازم اندیشیده شود.