افزونه جلالی را نصب کنید. | 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
پ
  • شناسه : 6210
  • 18 شهریور 1396 - 1:31
  • 406 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • ارسال توسط :

زمین خواری در حریم سر مسجد مسجدسلیمان/اثر ملی که جولانگاه دام و پسماند است

زمین خواری در حریم سر مسجد مسجدسلیمان/اثر ملی که جولانگاه دام و پسماند است
زمین خواری در حریم سر مسجد مسجدسلیمان/اثر ملی که جولانگاه دام و پسماند است

شهر اولین ها//جای جای خوزستان دارای آثار باستانی بسیاری است که برخی از آنها به عنوان تاریخ شفاهی این استان در اثر بی مسئولیتی، عدم نظارت صحیح و بی دغدغگی مسئولان مربوطه و در سکوت خبری درحال نابودی هستند. به گزارش شهر اولین ها نیایشگاه سرمسجد واقع در مسجد سلیمان بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از […]

شهر اولین ها//جای جای خوزستان دارای آثار باستانی بسیاری است که برخی از آنها به عنوان تاریخ شفاهی این استان در اثر بی مسئولیتی، عدم نظارت صحیح و بی دغدغگی مسئولان مربوطه و در سکوت خبری درحال نابودی هستند.

به گزارش شهر اولین ها نیایشگاه سرمسجد واقع در مسجد سلیمان بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند که بنای عظیم آتشکده سرمسجد در سال ۱۳۱۶ و با شماره ۳۰۰ به فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی کشور به ثبت رسیده است.

عرصه سایت محوطه باستانی سرمسجد که از آن به عنوان آتشکده جاویدان در شهر مسجدسلیمان نامبرده می شود، مورد تعرض انواع آسیب های فیزیکی و منظری از جمله تجمع احشام، نخاله، زباله و ساخت و ساز قرار گرفته است. که در این خصوص مسئولان شهرستانی و استانی باید چاره اندیشی کنند.

در واقع عرصه وحریم محوطه تاریخی سرمسجد به شکل فاجعه باری مورد تجاوز و ساخت و سازهای بی ضابطه و غیرقانونی از چهارسو قرار گرفته است. بی توجهی و ورود سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان موجب شده تا شدت تعرض ها بیشتر شود.

میراث فرهنگی مسجد سلیمان درحال نابودی است
یکی از فعالان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت آتشکده سر مسجد گفت: این بنا در سال ۱۳۱۶ ثبت ملی شده است.

وی با ابراز تأسف بر اینکه یک تالار در حریم این اثر تاریخی ساخته شده است، افزود: محدوده واقعی این اثر تاریخی بسیار بیشتر است اما تنها بخشی از آن حصار کشی شده و به عبارتی دو سوم آن خارج از محدوده فنس کشی شده است.

این فعال میراث با بیان اینکه هرگونه محدوده کاری در حریم آثار باستانی ممنوع است، تصریح کرد: از سویی دیگر مدیران این تالار درخواست نصب تیر برق داده اند و این یعنی برای نصب هر تیر برق دو متر باید حفاری شود که سبب تهدید این اثر باستانی خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه به طور جدی به شکایت ما در این خصوص رسیدگی نمی شود، یادآور شد: مردم مسجد سلیمان که از نفت این شهر بهره ای نبردند و حال میراث فرهنگی آن هم درحال نابودی است.

او با اشاره به اینکه این آثار جزء اموال عمومی همه است و ما نیز وظیفه حفاظت از انها را داریم، خاطر نشان کرد: سایر آثار تاریخی این شهر مانند قلعه ایلخانی نیز در حال و روز خوبی به سر نمی برد.

وی با درخواست از دادستانی این شهرستان یادآور شد: انتظار می رود دادستان به عنوان مدعی العموم در این خصوص ورود و مانع از تخریب اثر ملی شود.

این فعال با اشاره به اینکه دیگر معضل این اثر تاریخی وجود گود زباله در اطراف آن است، افزود: قرار بود این گود زباله برداشته شود که هنوز محقق نشده است.

ادعای نقض حریم سرمسجد یک مزاح است/حریم اثر باستانی تاکنون ابلاغ نشده است
مسعود سلطانی رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که شما چه اقدامی در راستای جلوگیری از تجاوز به این اثر ملی انجام داده اید، گفت: اصلا اقدامی نشده که ما بخواهیم واکنش نشان دهیم.

وی بیشتر اخبار منتشر شده در این خصوص را مغرضانه خواند و افزود: این اخبار بیشتر جنبه تشویش اذهان عمومی را دارد.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که آیا حریم این اثر باستانی توسط یک تالار نقض شده یا خیر، تصریح کرد:در آتشکده سرمسجد به تازگی دستور تعیین عرصه و حریم صادر شده و هنوز مستندات آن به دست ما نیامده است.

وی با اشاره به اینکه از عرصه و حریم این اثر مانند سابق و به صورت تقریبی حفاظت می کنیم، خاطر نشان کرد:جزء معدود آثاری در خوزستان است که به صورت شبانه ورزی توسط یگان ویژه محافظت می شود.

رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان اخبار منتشر شده درخصوص تجاوز به حریم این اثر باستانی را به علت وجود حفاظت در آن محل به یک مزاح تشبیه کرد و گفت: هر کس که در این خصوص ادعایی دارد باید با مستندات این امر را ثابت کند.بسیاری از این منتقدان اطلاعی از حریم این اثر باستانی ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که حریم واقعی این اثر باستانی چقدر است، خاطر نشان کرد: مشاور عرصه تعیین و حریم کرده است و اطلاعات هنوز به ما ابلاغ نشده است.

سلطانی ورود در این مسائل را نیازمند تخصص دانست و گفت: من تخریب و تجاوز به حریم اثر باستانی را کاملا تکذیب می کنم.اگر آثاری خارج از شهرو دور از چشم ما باشد احتمال تجاوز به حریم آن را می توان داد اما درخصوص سرمسجد چنین امری ممکن نیست.

که تعرض به محوطه باستانی صفه سرمسجد در حالی صورت می گیرد که تصویب و ابلاغ عرصه و حریم این نیایشگاه ضرورت دارد چرا که در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ عملیات گمانه زنی به منظور تعیین

حریم انجام شد اما این عملیات هیچگاه به نتیجه ای نرسید و ضوابط تعیین عرصه و حریم صفه سرمسجد ابلاغ نشد و حال بار دیگر و پس از چندبار ادعای عملیات تعیین عرصه و تحریم مطرح می شود.

فردی مدعی مالکیت حریم اثر باستانی شده است
یکی از مأموران رسیدگی به این پرونده نیز درخصوص این نقض حریم به خبرنگار ما گفت: فردی با ادعای اینکه این حریم ملک پدری او است درحال ساخت و ساز می باشد.

وی با اشاره به اینکه این پرونده به دادستانی ارجاع داده شده است، افزود:پرونده این فرد هم اکنون در مرحله کارشناسی قرار دارد و باید منتظر اظهارنظر کارشناس و رأی دادگاه بود.

ساخت وسازهای غیرمجاز این بنا را تهدید می کند
مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی در چندی پیش در همین خصوص گفت:تجمع احشام، نخاله، زباله و ساخت و ساز در صفه سرمسجد در حالی شدت گرفته است که بیم آن می رود، تا در آینده نزدیک دور از چشم دوستداران میراث فرهنگی و رسانه ها، عملیات حفاری برای عبور لوله گاز این محوطه را تهدید کند.

وی ادامه داد:بازسازی و توسعه یک واحد اموزشی، ساخت تالار عروسی، ساخت دهها واحد مسکونی، توسعه راهها، فنس کشی بدون عرصه و حریم، عبور دیگر پایه های برق، ساخت سرویس های بهداشتی، اتاق مراقبین، ایجاد باغچه، کاشت درخت و آبیاری سطحی، انجام عملیات انتقال خطوط آب و برق و تلفن و فاضلاب آثار زیر سطحی، تاکنون به صفه سرمسجد به شدت آسیب رسانده است.

پس از بررسی عملکرد مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نخستین سؤالی که در ذهن مخاطبان، رسانه ها و کارشناسان شکل می گیرد آنست که جزء برگزاری جُنگ شادی، جشنواره اقوام، تعیین سفیران گردشگری خوزستان تاکنون چه اقدام شاخصی برای حفظ آثار باستانی خوزستان صورت گرفته است؟

 جای جای خوزستان دارای آثار باستانی بسیاری است که برخی از آنها به عنوان تاریخ شفاهی این استان در اثر بی مسئولیتی، عدم نظارت صحیح و بی دغدغگی مسئولان مربوطه و در سکوت خبری درحال نابودی هستند. هر از گاهی یک بنا و اثر تاریخی به دست متجاوزان به حریم و یا در اثر سهل انگاری از بین می رود و مسئولان همچنان در خواب غفلت به سر می برند.

هورنیوز

برچسب ها

شهردار مسجدسلیمان را اعضای علی البدل انتخاب می کنند یا اعضای اصلی شورای شهر؟

بیلبوردهای خودجوش تشکر از سرپرست شهرداری همزمان با انتقادات به خدمات رسانی شهری+عکس شهردار مسجدسلیمان را اعضای علی البدل انتخاب می کنند یا اعضای اصلی شورای شهر؟

ساختمان تأمین اجتماعی مسجدسلیمان پس از 15 ماه تکمیل نشده+سند

اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان پاسخ دهد؛ ساختمان تأمین اجتماعی مسجدسلیمان پس از 15 ماه تکمیل نشده+سند

شهردار مسجدسلیمان را اعضای علی البدل انتخاب می کنند یا اعضای اصلی شورای شهر؟ 08 فروردین 1403
بیلبوردهای خودجوش تشکر از سرپرست شهرداری همزمان با انتقادات به خدمات رسانی شهری+عکس

شهردار مسجدسلیمان را اعضای علی البدل انتخاب می کنند یا اعضای اصلی شورای شهر؟

اداره شهرداری مسجدسلیمان با سرپرست به سود چه کسانی است؟

ساختمان تأمین اجتماعی مسجدسلیمان پس از 15 ماه تکمیل نشده+سند 08 فروردین 1403
اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان پاسخ دهد؛

ساختمان تأمین اجتماعی مسجدسلیمان پس از 15 ماه تکمیل نشده+سند

عصر اولین ها// علیرغم گذشت بیش از یکسال از روند احداث ساختمان تأمین اجتماعی مسجدسلیمان روند عملیات اجرایی ان به کندی پیش می رود و از زمان تکمیل و بهره برداری از آن خبری در دست نیست.  به گزارش عصر اولین ها، آبان ماه 1401 مناقصه عمومی دو مرحله ای مقاوم سازی و بازسازی ساختمان […]

صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد +ویدئو 07 فروردین 1403
نظر شورای نگهبان چگونه قابل تغییر است؟

صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد +ویدئو

از پذیرش نتیجه انتخابات و قانون مداری ظاهری تا پیگیری موضوع در تهران/ سرانجام حیات سیاسی عسگر ظاهری چه خواهد شد؟ / 7 خرداد، اولین نطق رضا جباری در مجلس دوازدهم؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.